کلید در قرآن است نه کوزه دعا نویسان

اکثر کشمکش های خانوادگی، سردی ها، خانه گریزی ها، بدزبانی ها و جدایی ها به دلیل نبود مودت، رحمت و بهره مندی از آرامش روانی است برای اینکه نشاط روحی و شفقت میان شما و همسرتان استمرار داشته باشد و محبت میانتان
چهارشنبه، 13 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کلید در قرآن است نه کوزه دعا نویسان
 کلید در قرآن است نه کوزه دعا نویسان






 

بیشترین دلایل مراجعه مردم به دعا نویسان چیست؟

1- محبت میان زن و شوهر

اکثر کشمکش های خانوادگی، سردی ها، خانه گریزی ها، بدزبانی ها و جدایی ها به دلیل نبود مودت، رحمت و بهره مندی از آرامش روانی است برای اینکه نشاط روحی و شفقت میان شما و همسرتان استمرار داشته باشد و محبت میانتان عمیق و ریشه دار شود بهتر است بعضی از نکاتی را که دکتر نجمه فرحبخش، کارشناس روانشناسی در اختیار ما قرار می دهد رعایت کنید تا زندگی تان گرم شود.

نسخه روانشناسی

اولین نکته داشتن «گذشت» در زندگی است زن و شوهر بهتر است از خطاهای یکدیگر چشم پوشی کنند و خطای خودشان را در درجه اول قرار دهند.
دوم: اگر می خواهید تنور عشق و صمیمیت میان شما و همسرتان همیشه گرم بماند، حواستان باشد یکدیگر را با نامی صدا کنید که همسرتان آن را دوست دارد. مثلاً عزیزم.
سوم: از جمله سیاست هایی که خانم ها باید دقت بیشتری نسبت به آن داشته باشند این است که شوهرشان را بدرقه کنند و موقع بازگشت به استقبالش بروند و اگر چیزی خریده، از دستش بگیرند و به او خدا قوت بگویند. البته مردم هم باید با نشاط با همسرش خداحافظی کند و هنگام بازگشت به او خسته نباشید بگوید و از زحماتش تشکر کند.
چهارم: زن و شوهر باید به آراستگی خودشان توجه کنند تا خدای ناکرده همسرشان به نامحرم تمایل پیدا نکند. البته در اینجا مسئولیت خانم ها کمی بیشتر است و زن باید همان طور که اسلام توصیه کرده برای همسرش در زیباترین چهره و قیافه جلوه گری کند.

نسخه دینی

حجت الاسلام دهنوی درباره ی نسخه دینی افزایش محبت بین زن و شوهر می گوید: « خوش اخلاقی، تواضع و فروتنی از جمله راهکارهایی است که در افزایش محبت تأثیر دارد». بنابراین ما باید با هر کسی چنین رفتاری داشته باشیم فرقی نمی کند همسرمان باشد یا برادر یا خواهرمان.

2- محبوب شدن میان دیگران.

محبوب و عزیز بودن بین مردم نیاز طبیعی و فطری هر انسانی است. هر انسانی از منفور بودن گریزان است و دوست دارد مورد محبت دیگران واقع شود. البته این حس در مورد تازه عروسان قوی تر است و تلاش بیشتری می کنند تا میان خانواده شوهر و در نگاه مادر شوهر و صد البته شوهرشان عزیز باشند.

نسخه روانشناسی

دکتر فرحبخش برای این موضوع چند راهکار دارد؛ « اول آنکه باید دقت کنیم که می خواهیم نزد چه کسی عزیز شویم و هدفمان چیست؟ اگر خدای نکرده این موضوع از چارچوب شرع بیرون باشد، قطعاً فایده ای ندارد.
برای عزیز بودن، نخست باید ظاهری آراسته داشته باشید. تمیز و مرتب بودن، ناخودآگاه شما را جذب می کند بعضی از افراد بر اساس تصوری اشتباه برای جذاب شدن به زحمت زیادی می افتند و خود را به اشکال عجیب و غریبی درست می کنند. مهم ترین مسئله این است که مرتب و هماهنگ و در عین حال ساده باشید.
دوم: بعضی افراد برای اینکه جذاب تر شوند، بیشتر شلوغ می کنند غافل از اینکه سکوت و گوش دادن بیشتر به واقع شما را عاقل تر و قابل اطمینان تر معرفی می کند و این زمینه ای مناسب برای صمیمیت است.
سوم: نرم و ملایم سخن بگویید. با این روش افراد را جذب خود می کنید و به راحتی می توانید روی آنان تأثیر بگذارید.
چهارم: بی ادبی در کلام و رفتار از جذابیت شما کم می کند. شما باید هم در ظاهر آراسته باشید و هم در باطن وارسته. وقتی محترم و مودب و با شخصیت باشید، خواهید دید خود به خود جذاب می شوید.

نسخه دینی

در کتاب «اذکار» آیت الله حسن زاده آملی آمده است: «برای اینکه محبوب و عزیز شوید «یا من هو العزیز المنیع الغالب» را بسیار بخوانید. گفتن ذکر «یا خیر حبیب و محبوب» نیز سفارش شده است.

3- بچه دار شدن

ناباروری مشکلی است که در زندگی زن و شوهر و بروز مشکلات روحی و روانی میان آنها تأثیرگذار است. افرادی که برای درمان های پیشرفته و البته گران دست به دامان پزشک و ماما از یک طرف و عطار، رمال و دعانویس از طرف دیگر می شوند کم نیستند. در اینجا نگین بنایی، کارشناس مامایی راهکاری کوتاه و مفید در اختیارتان قرار می دهد که شاید پیش از این با آن مواجه نشده باشید.

نسخه علمی

ناباروری باعث ایجاد حالات روانی خاصی مثل اضطراب، ناامیدی، حسادت و خشم می شود. تجربه این احساسات کاملاً طبیعی است اما از آنجا که درمان ناباروری نسبت به سابق پیشرفت کرده و راه هایی پیش پای بیماران قرار می دهد. بنابراین لازم نیست بد به دلتان راه داده یا امیدتان را از دست دهید. اولین نکته این است که در صد زنانی که در اواخر دهه سوم و اوایل دهه چهارم سن خود تصمیم به بارداری می گیرند در حال افزایش است. اگر یک خانم به خاطر ادامه تحصیل یا شرایط شغلی زمان بارداری خود را به تعویق بیندازد، بهتر است بداند توانایی باروری زنان بعد از 35 سالگی کاهش یافته و در سنین بالاتر از کاهش چشمگیرتر نیز می شود. این تغییرات حتی گاهی زودتر از این سن هم شروع می شوند. بنابراین باید با مد نظر قرار دادن این موضوع، تصمیم به تأخیر در بارداری گرفت. مردان هم باید حواسشان جمع باشد که آلودگی هوا، مواد سمی و مصرف مواد مخدر می تواند در عقیم شدن آنان نقش داشته باشد.

نسخه دینی

در جلد اول کتاب «مکارم الاخلاق» صفحه 429، امام زین العابدین(ع) دعایی برای طلب فرزند توصیه کرده اند.: « رَبِّ لاتَذَرنِی فَرداً وَ اَنتَ خَیرُالوارِثینَ وَاجعَل لِی مِن لَدُنکَ وَلیّاً یَبَرُّبِی فِی حَیاتی وَ یَستَغفِرُلِی بَعدَ وَفاتی وَاجعَلهُ خَلقاً سَویّاً وَ لا تَجعَل لِلشّیطانِ فِیهِ شِرکا وَ لا نَصیباً اَللّهُمَّ اِنِّی اَستَغفِرُکَ وَ اَتوبُ اِلَیکَ اِنَّکَ اَنتَ الغَفُورُ الرَّحِیم.»

4- افزایش رزق و روزی

می گویند این روزها پول درآوردن خیلی سخت شده تورم بیداد می کند و مشکلات اقتصادی را هیچ رقمه نمی توان حل کرد اما با چه کنم چه کنم نمی توان مشکلی را حل کرد. در چنین شرایطی مجبوریم آگاهانه و با اعمال مدیریت، سریع خود را از دام نداری و فقر برهانیم. حتماً شما هم یکی از افرادی هستید که پیگیر راهکارهایی برای افزایش رزق و روزی بوده اید. البته رزق و روزی در روایات فقط به رزق و روزی مادی و پول اطلاق نمی شود؛ هر چند که راهکارهایی برای افزایش رزق مادی هم ارائه شده است.

نسخه روانشناسی

برای بهبود وضعیت مادی، دلایل و موانع مادی مختلفی وجود دارد که با برنامه ریزی می توان زمینه های مناسب را فراهم کرد. دلایل مادی افزایش رزق و روزی، تلاش و دقت در انتخاب کسب و کار و برخورد خوب با مردم و داشتن حساب و کتاب دقیق و موانع مادی آن، تنبلی، بدرفتاری با مردم و اقدامات بدون مشورت و بی مطالعه است. کارشناسان معتقدند شناخت این دلایل و موانع و رعایت آنها تأثیر بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی مان خواهد گذاشت.

نسخه دینی

بنابر روایات از جمله موانع معنوی روزی، گناهان مختلف است. در حدیثی از امام علی (ع) آمده است: « اذا ابطَئَتِ الارزاقُ عَلَیکَ فَاستَغفِرِالله یوَسِّع عَلیکَ فیها / هنگامی که روزی برای تو سخت شد از گناهانت استغفار کن؛ خداوند روزی ات را وسیع می کند.» (بحارالانوار، ج 74، ص 271).
همچنین صدقه و بخشش در راه خدا از اسباب معنوی افزایش روزی است. امام علی (ع) می فرمایند: « اذا املَقتُم فَتاجِرُوا اللهَ بِالصَّدَقَه/ هر زمان فقیر و نیازمند شدید با دادن صدقه با خداوند معامله کنید.» (نهج البلاغه، حکمت 258).
صله رحم از اعمالی است که سبب افزایش طول عمر می شود و تأثیر قابل توجهی در افزایش روزی دارد. از امام باقر (ع) نقل است که می فرمایند: « صُلَهُ الاَرحامِ تُزَکِّی الاعمالَ وَ تُنمِی الاموال / صله رحم اعمال انسان را پاکیزه و اموال را زیاد می کند.» (کافی، ج 2، ص 150، ح 4).

5- گشایش بخت

دعا برای فراهم شدن زمینه ازدواج با همسری شایسته از کارهای مستحب و مورد ترغیب خداست. ائمه معصومین (ع) در روایات متعدد ما را به دعا کردن و نماز خواندن برای دست یافتن به یک ازدواج موفق توصیه و سفارش کرده اند اما علاوه بر راهکارهای معنوی برای گشایش در امر ازدواج، انجام بعضی کارها می تواند نتیجه بخش باشد.

نسخه روانشناسی

نجمه فرحبخش، کارشناس روانشناسی راه حل های جالبی در اختیار ما قرار می دهد؛ « نخست حضور مفید در اجتماع برای انجام فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، یا حاضر شدن در جلسات مذهبی است. چه بسیار وصلت هایی که در همین جلسات زمینه آنها محقق می شود مثلاً مادر آقا پسری، دختری را پسند می کند و ازدواج صورت می گیرد.
دوم: وساطت افراد خانواده، بستگان و به خصوص والدین متداول ترین روش در فرهنگ ملی و دینی ما برای ازدواج به شمار می آید. این روش ساده ترین روش عملی و سهل الحصول ترین راه کسب اطلاعات اولیه و ارتباطات بعدی است که بیشتر اوقات نتایج بهتری هم می دهد.
سوم: گاهی لازم است دو طرف اهم و مهم کنند و از خیر بعضی خواسته ها به نفع خواسته هایی که در اولویت هستند بگذرند. سلامت جسم و روان و قابل اعتماد بودن فرد، مطمئناً برای همه خانواده ها در اولویت قرار دارد و می تواند جایگزین ماشین و خانه و مجلس عروسی آن چنانی باشد.

نسخه دینی

یکی از بزرگان، از آیت الله بهجت برای گشایش بخت دختران جوان دستوری خواستند ایشان در پاسخ فرمودند: «آیه 74 سوره فرقان را بسیار بخواند.» رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً. بار دیگر از ایشان سوال کردند. دستور دیگری دادند؛ « نماز جعفر طیار بخواند و پس از آن دعایی که در کتاب «زادالعماد» علامه مجلسی آمده که باید در این هنگام خوانده شود بخواند و بعد به سجده برود و تلاش کند حتماً گریه کند (هر چند کم) و همین که چشمش را اشک گرفت. حاجتش را از خدا بخواهد. این کار را تا زمانی که حاجتش روا شود انجام دهد».

6- دوری از چشم زخم

اصل وجود چشم زخم بر اساس آموزه های الهی قطعی است؛ چنان که در روایات متعددی آمده است «العین حق» یعنی وجود چشم زخم حق است و واقعیت دارد. (مستدرک الوسائل، ج1، ص 422) اما آنچه باید بدان توجه داشت، جلوگیری از افراط در این موضوع است چون بسیاری از وقایعی که مستند به چشم زخم نیستند به آن نسبت داده می شوند. بنابراین نباید هر اتفاقی را که رخ می دهد، بدون علت یابی و ریشه یابی علل آن به چشم زخم نسبت داد؛ آن هم با اشاره به شخص خاصی که چشم شوری دارد. چنین برخوردی زمینه ساز ایجاد فتنه، قطع ارتباط با بستگان و سلب اعتماد نسبت به دیگران می شود.

نسخه روانشناسی

ریشه برخی از چشم زخم ها را می توان حسادت دانست. با این حال، کسی که چشم او دچار این قدرت شده، تا آنجا که ممکن است به اموری که مورد شگفتی یا حسادت اوست نگاه نکند یا اگر نگاه کرد فوراً روی خود را برگرداند و با دعا و توسل اثر آن نگاه را از بین ببرد.

نسخه دینی

اول: در روایتی در جلد 92 «بحارالانوار» نقل شده که درمان واقع چشم زخم، خواندن آیه 51 سوره قلم یعنی همان آیه «و ان یکاد» است. همچنین به خواندن سوره ناس، فلق و آیه الکرسی نیز سفارش شده است.
دوم: بر اساس روایات صدقه دادن درمان و مانع همه خطرات از جمله چشم زخم است. چنان که در روایات آمده است: « صدقه هفتاد بلا از بلایای دنیا را دور می کند.»
منبع: ماهنامه دین و زندگی همشهری آیه شماره 5

 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.