آیا NFC کارت اعتباری را نابود خواهد کرد؟

سیستم های پرداخت موبایل از زمان تولد strip (نوار)های مغناطیسی بر روی کارت های اعتباری و Debit کارت ها راه درازی را طی کرده اند. البته قبل از اختراع کارت اعتباری هم سیستم های پرداخت موبایل وجود داشته اما این
چهارشنبه، 27 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا NFC کارت اعتباری را نابود خواهد کرد؟
 آیا NFC کارت اعتباری را نابود خواهد کرد؟






 

وضعیت فعلی سرویس های پرداخت موبایل

سیستم های پرداخت موبایل از زمان تولد strip (نوار)های مغناطیسی بر روی کارت های اعتباری و Debit کارت ها راه درازی را طی کرده اند. البته قبل از اختراع کارت اعتباری هم سیستم های پرداخت موبایل وجود داشته اما این نوارهای مغناطیسی بودند که باعث گسترش سیستم های پرداخت موبایل در سرتاسر جهان شدند. حالا همین نوارهای مغناطیسی شاهد رقابت پدیده جدیدی هستند که دنیای پرداخت مغناطیسی را درست مثل چندین سال قبل زیر و رو خواهد کرد.

Near Field

Communication (NFC)
تکنولوژی های زیادی برای به دست گرفتن فضای پرداخت مغناطیسی در حال رقابت با هم هستند اما چیزی که بیش از بقیه در مورد آن صحبت و از آن استفاده شده NFC بوده است. NFC، یک تکنولوژی بی سیم برد کوتاه است که می تواند به دو وسیله، مثلاً یک گوشی هوشمند و یک ترمینال پرداخت موبایل اجازه دهد داده ها را بین هم تبادل کنند و یک مبادله را شکل دهند. برد کوتاه، با فاصله ی کم تر از 4 سانتیمتر بین این دو وسیله یک مزیت به شمار می رود زیرا شانس بسیار اندکی وجود دارد که وقتی از نزدیکی یک ترمینال عبور می کنید به طور اتفاقی پرداخت انجام دهید. از طرفی استراق سمع یک مبادله مالی در این مسافت کوتاه تقریباً غیر ممکن است. NFC به یک استاندارد جهانی تبدیل شده و توسط NFC Forum (www.nfc-forum.org)، یک سازمان غیرانتفاعی که برای پیشرفت و افزودن کاربردهای بیش تر به تکنولوژی NFC طراحی شده است پشتیبانی می گردد. Craig Ochikubo، قائم مقام و مدیر ارشد Wireless Personal Area Networking شرکت Broadcom می گوید: با پایدارسازی استانداردهای جهانی، NFC در حال حاضر به عنوان تکنولوژی انتخابی تولید کنندگان ابزاری که بازار تجهیزات الکترونیک مصرفی را توسعه می دهند در حال پیشرفت است و قصد دارد تجربه کاربر نهایی را تسهیل کند.
Broadcom، یک NFC tag یا چیپ ست را که می توان از راه دور و از طریق یک ترمینال NFC انرژی آن را تأمین کرد فراهم می کند. این کار به کاربران امکان می دهد با استفاده از ابزار فاقد انرژی نظیر key fob ها و کارت ها یک سیستم پرداخت مبتنی بر NFC ایجاد کنند.

آیا NFC برای پرداخت موبایل قابل استفاده و عملی است؟

پاسخ ساده به این سؤال نمی تواند چیزی به جز بله باشد. کافی است گوشی هوشمندتان را باز کنید، برنامه کاربردی پرداخت را انتخاب کنید و تلفن تان را به نزدیکی یک ترمینال موبایل ببرید. مبادله تمام شد. به همین سادگی. در حال حاضر، در ایالات متحده آمریکا گوشی های زیادی که بتوانند از NFC استفاده کنند وجود ندارد. حتی اگر هم آماده استفاده از یک تلفن مبتنی بر NFC باشید، آیا حاضرید قرارداد چندین ساله خود با کمپانی فعلی تان را قطع کنید تا یک قرارداد جدید ببندید؟ احتمالاً خیر.
این بدان معنا است که در کوتاه مدت، یک NFC dongle متصل به یک گوشی یا key fobها و کارت ها، رایج ترین چیزها برای دسترسی به پرداخت های موبایل مبتنی بر NFC خواهند بود. به عنوان یک گزینه جایگزین، Bling Nation و Discover Financila Services میکروچیپ های NFC را که به هر چیزی، از جمله گوشی های هوشمند قدیمی متصل می شوند ارائه می کنند.
اما Dongleها و stickerها فقط راه حل های موقتی و مقطعی هستند. نوکیا اعلام کرده که NFC را در تمام گوشی های هوشمندی که در سال 2012 عرضه خواهد کرد می گنجاند. AT&T,Verizon و T-Mobile نیز تمایل خود را برای ارائه خدمات مبتنی بر NFC اعلام نموده اند و گروه ISIS را به منظور به کارگیری سرویس های پرداخت موبایل تشکیل داده اند. آن ها قصد دارند طی 18 ماه آینده سرویس های مبتنی بر NFC را راه اندازی کنند و اولین سرویس خود را در 2012 در Salt Lake City ارائه خواهند کرد چون زیر ساختار ارتباطی این شهر از قبل از NFC برای پرداخت استفاده می کرده است. ISIS همچنین به منظور راه اندازی ترمینال های پرداخت موبایل در ناحیه Salt Lake City با مسئولان دولت محلی همکاری خواهد کرد. اپراتورهای موبایل نیز به نوبه خود NFC را یک موقعیت مناسب برای جابجایی شبکه های فعلی کارت های اعتباری با سیستم های پرداخت موبایل خود می دانند و هزینه های مبتنی بر کارت را کنار خواهند گذاشت و خودشان هزینه ها و سود پرداخت ها را دریافت می کنند. کمپانی تحقیقاتی Gartner انتظار دارد که تا سال 2012، صد و نود میلیون نفر به طور فعال از سیستم های پرداخت موبایل، شامل کارت ها، key fobها، بلیت های هوشمند و ابزار موبایل استفاده نمایند. همچنین در سال 2012 باید 3 درصد از کل مبادلات پرداخت موبایل از طریق گوشی های هوشمند انجام بگیرد.

توسعه شبکه های کارتی

شبکه های سنتی پرداخت از طریق کارت نظیر Visa و MasterCard نیز در حال ورود به بازار NFC هستند.
Visa قصد دارد از یک کارت microSD با پشتیبانی توکار از NFC استفاده کند؛ این کارت در گوشی های هوشمند، تبلت ها و سایر ابزاری که دارای شکاف کارت microSD باشند به کار گرفته خواهد شد. Visa با همکاری بانک ها از قبل یک برنامه پایلوت برای تست این سیستم راه اندازی کرده است.
MasterCard به یک سیم کارت که آمادگی استفاده از NFC را دارد و در گوشی های هوشمند به کار گرفته می شود مجوز داده است؛ این کارت از سیستم پرداخت موبایل PayPass، این شرکت (MasterCard) استفاده خواهد کرد. ارائه این سیم کارت به شکل از پیش نصب شده بر روی تلفن هایی که حاملین موبایل به فروش می رسانند به خود آن ها بستگی دارد.
با فراگیرتر شدن گوشی های هوشمند NFC، شبکه های کارتی برنامه های کاربردی پرداخت موبایل را که می تواند منجر به ایجاد رقابت های هیجان انگیزی شود ارائه خواهند کرد. حاملین موبایل مجبور هستند در مورد استفاده یا عدم استفاده از کارت microSD شرکت Visa، نصب MasterCard SIM، و یا ارائه سرویس مبتنی بر ISIS خود تصمیم گیری کنند یا موضوع را به مشتریان بسپارند تا خودشان گزینه مورد نظرشان را انتخاب نمایند. برخی از ارائه کنندگان سطح بالای خدمات اینترنتی شامل Amazon و گوگل حالا رقبای جدیدی در بازار پرداخت موبایل محسوب می شوند. Amazon بر این باور است که می تواند تسلط قابل توجه خود بر بازاریابی اینترنتی را به حوزه پرداخت های موبایل نیز گسترش دهد، و با فراهم نمودن یک شبکه پردازش پرداخت برای فروشگاه های brick-and-mortar در این زمینه یک گام دیگر رو به جلو بردارد. گوگل، در شراکت با Citigroup و MasterCard در حال توسعه یک سیستم NFC است که به مشتریان اجازه می دهد از یک گوشی هوشمند Android برای پرداخت استفاده کنند. گوگل همچنین قصد دارد کوپن هایی را در checkout (مدخل خروجی فروشگاها یا صندوق) ارائه کند. وقتی شما وارد یک فروشگاه می شوید، گوگل پیشنهادهای ویژه ای به گوشی هوشمند شما ارسال می کند که می توانید در یک ترمینال checkout این پیشنهادها را دوباره بازیابی و در صورت تمایل به خرید کالاهای پیشنهادی، پول آن را پرداخت نمائید.

پشتیبانی شرکت های فروش کالا

وقتی در مورد پشتیبانی این شرکت ها صحبت می کنیم، واژه "پشتیبانی" ممکن است اندکی اغراق در خود داشته باشد. در سال 2010 تنها 1.8 درصد از فروشگاه ها دارای ترمینال NFC بودند و این عدد، کمپانی هایی را هم که جزو برنامه های پایلوت راه اندازی شده توسط بانک ها و شبکه های کارتی هستند نیز در بر می گیرد. پیش بینی می شود این پشتیبانی تا سال 2015 به 5.39 درصد افزایش پیدا کند. قبل از این که NFC حقیقتاً فراگیر و رایج شود، کمپانی های عمده فروش کالا و خدمات باید در مورد اضافه کردن ترمینال های پرداخت موبایل سریع تر عمل کنند که این کار ممکن است به مشوق هایی از طرف تأمین کنندگان محتوا نیاز داشته باشد. NFC تنها گزینه نیست
یک سیستم پرداخت غیر NFC که از قابلیت های خوبی برخوردار است توسط Starbucks به کار گرفته می شود. در این سیستم ساده، شما برنامه کاربردی starbucks را بر روی گوشی هوشمند خود نصب می کنید. وقتی آماده یک خرید هستید، به راحتی برنامه کاربردی starbucks را که یک بارکد را بر روی گوشی هوشمند شما به نمایش می گذارد اجرا می کنید. این بارکد در Starbucks register اسکن می شود و خرید شما انجام می گیرد.
مزیت این سیستم در این است که فروشنده؛ در این جا Starbucks، از قبل دارای اسکنرهای بارکد است و نیازی به سرمایه گذاری بر روی هیچ نوع پلتفرم پرداخت موبایل ندارد.
یکی از مکان هایی که سیستم های جدید پرداخت موبایل می تواند حقیقتاً غوغایی به پا کند سیستم حمل و نقل است. بسیاری از شهرداری ها دارای سیستم های پرداخت موبایل هستند یا در حال طی فرآیند به کارگیری این سیستم ها به سر می برند.
این ها می توانند مواردی مثل پرداخت عوارض جاده ها با استفاده از ترنسپوندرهای پرداخت موبایل که معمولاً براساس RFID (radio Frequency Identification) بنا می شوند تا سیستم های کامل پرداخت هزینه های حمل و نقل که به مشتری امکان می دهد از راه دور Iogin کند و بلیت قطار، اتوبوس، پارکینگ را خریداری کند و از گوشی هوشمند خود برای بازپرداخت هزینه ها در مراکز حمل و نقل استفاده کند را در بر بگیرند.
سیستم پرداخت موبایل حتی الان که مشغول خواندن این مقاله هستید در حال پیشرفت هستند و ساده گی و مقبولیت NFC و سایر تکنولوژی ها باعث فراگیر شدن این سیستم های جدید خواهد شد. فعلاً، strip های مغناطیسی که بر روی کارت های credit/debit قرار دارند ممکن است در نظر شما بهترین و جذاب ترین تکنولوژی موجود به نظر برسند.
از طریق به کارگیری اسکنرهای بارکد فعلی، FaceCash (www.facecash.com(سیستم های پرداخت موبایلی را فراهم می کند که استفاده از آن ها توسط شرکت های فروشنده کالا بسیار ساده است.
منبع: نشریه بزرگراه رایانه شماره 143

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.