عمر تایر خودروی خود را افزایش دهید

در این مقاله توصیه‌هایی فنی برای افزایش عمر تایر ارائه می‌شود. معمولاً در وهله‌ی نخست، فقط قدرت اتوموبیل توجه ما را به خود جلب می‌کند. ولی وقتی اتوموبیل حرکت می‌کند، می‌پیچد، و توقف می‌کند، هیچ جیز به اندازه‌ی تایرها
يکشنبه، 12 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عمر تایر خودروی خود را افزایش دهید
عمر تایر خودروی خود را افزایش دهید

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
در این مقاله توصیه‌هایی فنی برای افزایش عمر تایر ارائه می‌شود. معمولاً در وهله‌ی نخست، فقط قدرت اتوموبیل توجه ما را به خود جلب می‌کند. ولی وقتی اتوموبیل حرکت می‌کند، می‌پیچد، و توقف می‌کند، هیچ جیز به اندازه‌ی تایرها نقش تعیین کننده ندارد.
با وجود اهمیتی که تایرها دارند اصول نگهداری آن‌ها ساده و مختصر است. با این حال، ما حتی در رعایت این اصول نیز کوتاهی می‌کنیم. کم‌باد بودن، مهم‌ترین دلیل خرابی تایرها و درنتیجه کوتاه شدن عمر آن‌هاست. اگر عادت کنید دست‌کم ماهی دو بار تایر را وارسی کنید، عمر تایر طولانی خواهد شد.
تایر فقط هوا لازم دارد، البته تنها مقدار مشخصی هوا. موضوع به این سادگی نیست که تایر را آن‌قدر باد کنید که شکم دادن پهلوهای آن از بین برود. با وجود تایرهای رادیال امروزی که از تایرهای قبلی کوتاه‌تر هم هستند، چشم شما معیار خوبی برای تشخیص مقدار باد تایر نیست. بهتر است باد تایر را با فشارسنج مناسب با تایر خودتان وارسی کنید. دو دلیل اساسی برای این گفته وجود دارد: یکی این که هواسنج‌های تعمیرگاه‌های عمومی، زیاد دقیق نیستند. دوم این که برای به دست آوردن رقم درست، باید قبل از حرکت، فشار باد تایر را اندازه بگیرید، چون وقتی ماشین حرکت می‌کند، تایر گرم می‌شود و فشار آن بالا می‌رود.
عمر تایر خودروی خود را افزایش دهید
سایر اصول نگه‌داری تایر عبارتند از:
- مراقب باشید که فشار باد تایرها مطابق با فشارهای توصیه شده در کتابچه‌ی راهنمای مصرف کنندگان باشد. این فشارها بهترین حالت را برای حرکت کردن، کار کردن، صرفه‌جویی بیش‌تر در سوخت، و ظرفیت باربری تأمین می‌کنند. برای صرفه‌جویی با افزایش ظرفیت می‌توان فشار باد تایر را بیش‌تر کرد، اما نباید بیش از فشاری شود که بر دیواره‌ی پهلویی تایر حک شده است.
- هربار که فشارها را وارسی می‌کنید، والوها و گلویی‌ها را به دقت بازرسی کنید که خمیده یا شکسته نشده باشند.
- سرِ والو را بپیچانید و محکم کنید تا هوا به بیرون و خاک به داخل راه نیابد.
- دیواره‌ی پهلویی تایرها را از نظر ساییدگی، ترک، و شکم دادن بازرسی کنید، و مراقب باشید که در سطح آج‌دار تایر میخ، شیشه، بریدگی، و ضایعات دیگری وجود نداشته باشد. هم‌چنین کنترل کنید که بر اثر ضربه، رینگ‌ها تورفتگی و ترک خوردگی پیدا نکرده، و وزنه‌های بالانس نیفتاده باشند.
اگر تایرها خوب باد شده و چرخ‌ها خوب بالانس شده باشند، سطح آج‌دار تایرها به صورت یک‌نواخت ساییده می‌شود. اگر سطح آج‌دار تایر در ناحیه‌ی لبه‌های خارجی آن ساییده شده باشد حاکی از خیلی کم‌باد بودن تایر، و اگر از قسمت وسط ساییده شده باشد نشانه‌ی بیش از حد پرباد بودن آن است. هم‌چنین اگر سطح آج‌دار تایر با شکل نامنظمی ساییده شده باشد نشان می‌دهد که اشکالی – از ضربه‌های سایشگر تایر گرفته تا میزان و تنظیم نبودن تایرها – وجود دارد.
- برای حفظ یک‌نواختیِ سطح خارجی آج‌دارِ تایر و دوام بیش‌تر آن، تایرها را طبق دستورالعمل کتابچه‌ی راهنمای مصرف کنندگان به ترتیب جابه‌جا کنید. چون تایرهای چرخ‌های جلو ماشین، بیش‌ترین وزن را تحمل می‌کنند و درنتیجه کار بیش‌تری می‌کنند، خیلی سریع‌تر از تایرهای عقب فرسوده می‌شوند.
- با وارسی کردن متناوب عمق آج تایر، از میزان ساییدگی تایر ماشین آگاه شوید.
- اگر عمق آج تایر تقریباً به یک و نیم میلیمتر رسید، درحقیقت عمر تایر به سر آمده است. در برخی از انواع تایرها برای مشخص کردن عمق آج، نوارهایی در عمقی خاص از آجِ تایر تعبیه شده‌اند که اگر سطح تایر تا حد نوارها ساییده شود این نوارها ول می‌شوند. وقتی این حالت پیش آید تایر از رده خارج است.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.