مشخصات یک همسر خوب چیست؟

برای ازدواج باید به دنبال فردی با خصوصیات اخلاقی خوب بود. خصوصیات اخلاقی در واقع نشان دهنده ی نهاد، سرشت و ارزش هایی است که هر فرد با آن ها زندگی می کند.
يکشنبه، 17 آذر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مشخصات یک همسر خوب چیست؟
 مشخصات یک همسر خوب چیست؟

 

نویسنده: دکتر ماهیار آذر




 

برای ازدواج باید به دنبال فردی با خصوصیات اخلاقی خوب بود. خصوصیات اخلاقی در واقع نشان دهنده ی نهاد، سرشت و ارزش هایی است که هر فرد با آن ها زندگی می کند.
خصوصیات اخلاقی یک نفر تعیین کننده ی رفتاری است که با خودش و با شما دارد و روزی با فرزندانش خواهد داشت. به همین دلیل خصوصیات اخلاقی خوب، اساس و پایه ی یک ازدواج موفق است. ممکن است فردی شخصیت خوبی داشته باشد ولی خصوصیات اخلاقی پسندیده ای نداشته باشد. در حقیقت شخصیت حالتی است که فرد در دنیای بیرون از خود و در محیط بیرون از خانه به خود می گیرد. شما هم حتماً با افرادی مواجه شده اید که واقعاً شوخ طبع و بذله گو هستند ولی در خانه و خانواده شان افراد خوش برخوردی نیستند. ممکن است فردی در نظر اول کاملاً جذاب و گیرا باشد ولی بعداً متوجه شویم که کلاهبردار بوده است.
در حقیقت بسیاری از انسان ها با نشان دادن شخصیتی تأثیرگذار از خود می کوشند بر روی نقصان های اخلاقی شان سرپوش بگذارند. خصوصیات اخلاقی اساس و پایه ی درون هر انسانی است و ممکن است مانند شخصیت او آشکار نباشد، ولی در واقع بازتاب واقعی تری از ذات انسان است.
شخصیت مانند تزیین روی یک کیک، و خصوصیات اخلاقی مانند مواد اولیه ی آن کیک هستند. معمولاً قضاوت انسان ها بر اساس شخصیت افراد صورت می گیرد نه خصوصیات اخلاقی آن ها. این جاست که قضاوت درستی انجام نمی گیرد.
همسر خوب باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد:

شخصیت:

به دنبال شخصیتی باشید که او را بپذیرید و بتوانید سال های متمادی در کنارش احساس خوبی داشته باشید.

هوش:

به دنبال کسی باشید که نه بهره ی هوشی کمتری از شما داشته باشد و نه خیلی از شما باهوش تر باشد. بهره های هوشی نزدیک به هم بهترین انتخاب است.

شکل ظاهر:

عده ای معتقدند که انتخاب همسر بر مبنای شکل ظاهری احمقانه است اما باید در نظر داشته باشید که قرار است با همسرتان، با همین شکل ظاهری، سالیان سال زندگی کنید. بنابراین، باید از حداقل مشخصات تصویر ذهنی شما برخوردار باشد.

معنویت:

تعهدات مذهبی و اعتقاد به یک دین و پیروی از آداب و رسوم معنویِ مشابه، برای ازدواج اصل مهمی است که در موفقیت های زناشویی نقش اساسی دارد.

صداقت:

بسیاری از ازدواج ها بر اثر دروغگویی، تقلب، فریب، بی مسئولیتی، بی احترامی و کاهلی متلاشی شده اند. برای ازدواج تحت هر شرایطی باید راست بگویید، تقلب نکنید و قابل اعتماد باشید.

خلاقیت:

خلاقیت مختص آدم های فوق العاده نیست. برای خلاق بودن الزاماً نباید هنرمند بود. همسر شما می تواند در زمینه ی خانه آرایی، پخت غذا، نظافت، کتاب خوانی برای فرزندان، داستان پردازی برای آن ها، گل کاری باغچه و هر موضوع دیگری خلاقیت داشته باشد.

مراقبت از فرزندان:

همسری انتخاب کنید که دوست داشته باشد پدر یا مادر شود و به والدگری علاقه مند باشد و اهمیت رابطه ی شاد و خوب والد و فرزند را درک کند.

خود بودن:

طرفین نباید در زندگی مشترک به ظاهرسازی، نیرنگ و فریب متوسل شوند و هیچ گاه نباید یکدیگر را به بازی بگیرند. بگذارید طرف مقابل تان همانی باشد که هست و اجازه بدهید عقیده اش را آزادانه ابراز کند.
منبع مقاله :
آذر، ماهیار؛ (1385)، ازدواج: حل مشکلات زناشویی، تهران: نشر قطره، چاپ سوم. متن منابع



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.