اهداف دشمنان نظام اسلامی

ابتدا باید توضیح دهیم که منظور از ایراد شبهات به معارف اسلامی القاء افکاری است که مبانی دینی و اعتقادی را مورد خدشه و شک و تردید قرار دهد. امّا حاکم شدن شک و تردید منجر به سستی و بی تفاوتی نسبت به باورهای دینی
سه‌شنبه، 24 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهداف دشمنان نظام اسلامی
اهداف دشمنان نظام اسلامی

 






 

پرسشی از محضر علامه مصباح یزدی

پرسش:

دشمنان با اتخاذ شیوه های تبلیغاتی مخرّب و ایراد شبهات به معارف اسلامی و طرح مفاهیم و ارزشهای غربی چه هدفی را دنبال می کنند؟

پاسخ:

ابتدا باید توضیح دهیم که منظور از ایراد شبهات به معارف اسلامی القاء افکاری است که مبانی دینی و اعتقادی را مورد خدشه و شک و تردید قرار دهد. امّا حاکم شدن شک و تردید منجر به سستی و بی تفاوتی نسبت به باورهای دینی خواهد شد در نتیجه، هم انگیزه برای دفاع از ارزشها و عقائد دینی از بین می رود و هم زمینه برای جایگزین شدن اندیشه های باطل به جای باورهای صحیح فراهم می گردد.
مراد از مفاهیم و ارزشهای غربی آن مفاهیم و ارزشهایی است که خاستگاه آن فرهنگ مادی و الحادی غرب بوده و بر مبانی همخوان با این فرهنگ استوار شده است درنتیجه تناسب و سازگاری با فرهنگ توحیدی اسلام نخواهد داشت لذا رواج و قبول این ارزشها بستر مناسب با آنها را ایجاد خواهد کرد یعنی فرهنگ مسلمانان را به فرهنگ الحادی و مادّی تنزل خواهد داد. همچنین طرح این مفاهیم خلاء ایجاد شده در فکر و ذهن افراد بوسیله شبهات را پر خواهد کرد.
درنتیجه افرادی همسو و پیرو اندیشه خود به وجود می آورند تا اهداف خود را بوسیله ی این گروه پیگیری کنند.
اما در رابطه با نقش تبلیغات باید گفت دشمنان همواره با شیوه ها و شگردهای متنوع پیچیده علیه اسلام تبلیغ نموده اند و امروز نیز با استفاده از شیوه های تبلیغاتی و ادبی و هنری که طی قرنها آموخته و تجربه کرده اند و با استفاده از ابزارها و امکانات پیشرفته ای که در اختیار گرفته اند تبلیغات مستمر خود را ادامه می دهند.
بررسی انواع و اقسام این شیوه ها و بیان جهت تخریبی آنها باید جداگانه بحث شود با این حال، آنچه در اینجا باید توضیح داده شود چند نکته است:
نخست آنکه طرح شبهات به صورت یک جریان سالم علمی در یک محفل آکادمیک یا مناظره با صاحب نظران و اندیشمندان اسلامی برای دشمنان اسلام سودی دربر نخواهد داشت زیرا با پاسخ های در خور عالمان دین مواجه خواهند شد. پس به ناچار در جهت هدف خود این شبهات را از فضای علمی و جایگاه صحیح خود خارج می کنند و در میان افرادی که توانایی و تخصص پاسخ به این سؤالات را ندارند طرح می نمایند و در اقشار مختلف جامعه رواج می دهند و این کار را با شیوه های مختلف ادبی و هنری و از طریق همین شگردهای مخرّب روانی تبلیغاتی انجام می دهند.
نکته دیگر آنکه: رواج ارزشهای غربی بیش از آنکه به اتکاء مبانی نظری انجام شود، عمدتاً از طریق روشهای عملی و تبلیغات غیر مستقیم صورت می گیرد. ترویج بی بند و باری و شهوترانی و کامجویی های غیراخلاقی و لذّت پرستی همه در جهت توسعه و رواج همین ارزشها و دستاوردهای فرهنگ غرب است.
بطور کلّی، نقش تبلیغات این است که با مغالطه و جوسازی و شیوه های روانی ناسالم و انواع شگردها، تلاش عالمان دین و آگاهان به معارف اسلامی را برای پاسخ به شبهات دینی بی اثر می کنند و جواب شبهه ها را از نظر دور می کنند و با همین شیوه مخرّب چنان مفاهیم و ارزشهای غربی را مطلق و مقدس جلوه می دهند و آنها را به صورت بتی در می آورند که کسی جرأت نقد آنها را نمی کند و اگر سخنی در این زمینه گفته شود گوینده آن متهم به ارتجاع و کهنه پرستی و واپس گرایی می گردد.
حاصل آنکه: دشمن در راستای هدف کلی خود یعنی دین زدایی و گستراندن تسلط و نفوذ خود، القاء شبهات را برای بی تفاوت کردن افراد؛ و طرح ارزشهای غرب را به خاطر سرسپرده کردن آنها با بهره گیری از شیوه های تبلیغاتی انجام می دهد.
استفاده از این شیوه های تبلیغاتی مستمر می تواند آثار عمیق و خطرناکی در فرهنگ مردم بر جای گذارد تا آن جا که ممکن است نسل جدید که هدف سم پاشی ها و تبلیغات ضد فرهنگی دشمن قرار گرفته است هویت ملّی و دینی و اصالت خویش را فراموش کند و تحت تأثیر تبلیغات فاسد دشمن شخصیت مسخ شده ای را بپذیرد. و این چیزی است که نظریات روان شناختی و تجارب عینی آن را تأیید می کند.
منبع مقاله :
مصباح یزدی، محمد تقی؛ (1391)، پاسخ استاد به جوانان پرسشگر، قم: انتشارات مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سرّه)، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.