مزایای فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات به مطالعه و توسعه‌ی یک سیستم اطلاعاتی کامپیوتری مبتنی بر پشتیبانی و مدیریت اطلاق می‌شود. توسعه‌ی چنین سیستمی اساساً در قالب اختصاص برنامه‌های نرم افزای و شماری برنامه‌ی سخت افزاری به آن مشاهده
شنبه، 5 بهمن 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزایای فناوری اطلاعات
مزایای فناوری اطلاعات

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
فناوری اطلاعات به مطالعه و توسعه‌ی یک سیستم اطلاعاتی کامپیوتری مبتنی بر پشتیبانی و مدیریت اطلاق می‌شود. توسعه‌ی چنین سیستمی اساساً در قالب اختصاص برنامه‌های نرم افزای و شماری برنامه‌ی سخت افزاری به آن مشاهده می‌گردد. مزایای فناوری اطلاعات عبارتند از کارایی هزینه در محل کار و جهانی سازی.
مزایای فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات یا IT اساساً به برنامه‌های کامپیوتری می‌پردازد. امروزه محیط‌های کاری کاملاً به کامپیوتر وابسته هستند. این امر نیاز به تهیه و به ‌روز رسانی مداوم نرم افزارهای کامپیوتری هم چون نرم افزارهای مدیریت پروژه جهت برآوردن ملزومات مربوطه را به دنبال داشته است. این ملزومات عبارتند از ذخیره سازی و حفاظت از محتوا، پردازش و انتقال اطلاعات اختصاصی و بازیابی ایمن اطلاعات در صورت نیاز. فناوری اطلاعات به ارتقای فناوری کامپیوتر منجر گردیده و در بر گیرنده‌ی همه فرآیندها از نصب برنامه گرفته تا ایجاد پایگاه‌ داده می‌باشد.

چرا فناوری اطلاعات دارای اهمیت است

همه برنامه‌های مرتبط با کار ما در حال حاضر به کمک حوزه‌ی فناوری اطلاعات کاملا اتوماتیک گردیده‌اند. کار شناسان فناوری اطلاعات افرادی هستند که در زمینه‌ی مدیریت داده‌های حساس، ایجاد شبکه‌های کامپیوتری اختصاصی و مهندسی سیستم فعالیت می‌کنند. پیش رفت‌های حوزه‌ی فناوری اطلاعات به اتوماتیک سازی فرآیندهای زیر منجر گردیده است:
• مدیریت تمام سیستم‌ها
• تولید و تغییر اطلاعات حساس
• توسعه‌ی فرهنگی و ارتباطات
• روان سازی فرآیند‌های تجاری و ارتقای به موقع

مزایای فناوری اطلاعات

• جهانی سازی

جهانی سازی واقعی صرفاً به کمک این سیستم اتوماتیک سازی شده انجام گرفته است. ایجاد یک سیستم به هم پیوسته ما را قادر می‌سازد اطلاعات را به اشتراک بگذاریم و موانع زبانی میان قاره‌ها را برطرف نماییم. فرو پاشی مرزهای جغرافیایی دنیا را به یک "دهکده‌ی جهانی" تبدیل نموده است. فناوری نه تنها ارتباطات را ارزان‌تر بلکه سریع‌تر و مداوم‌تر نموده است. ابزارهای شگفت انگیزی هم چون پیامک، ایمیل و پاسخگوی اتوماتیک که توسط برنامه‌های کامپیوتری پشتیبانی می‌شوند زمینه‌ی برقراری ارتباط را گسترده‌تر نموده‌اند.

• کارایی هزینه

فرآیندهای تجاری کامپیوتری و اینترنتی باعث گردیده‌اند بسیاری از کسب و کارها در راستای افزایش بهره‌وری، دست یابی به سود بیشتر، ایجاد شرایط کاری روان، و جذب مشتریان جهانی به اینترنت روی آورند. کسب و کارها اصولاً به کمک فناوری اطلاعات توانسته‌اند فرآیندهای کاری خود را روان‌تر سازند و بدین طریق از کارایی هزینه و سود آوری بالاتر بهرمند گردند. مردم به کمک فناوری اطلاعات می‌توانند کسب و کار خود را 24 ساعت روز و در طول 7 روز هفته حتی از جاهای دور اداره نمایند.

• برقراری ارتباط

برقراری ارتباط سریع و کار آمد نقشی حیاتی در هر کسب و کاری در هر جای دنیا ایفا می‌کند. فناوری اطلاعات ابزارهایی مانند ایمیل، ویدئو کنفرانس، پیامک و... در اختیار کار آفرینان یا کسب و کارها قرار می‌دهد. این ابزارها جهت برقراری کار آمد و مؤثر با دنیای تجارت ضروری می‌باشند. فناوری اطلاعات منابع مورد نیاز شرکت‌ها جهت برقراری سریع و کار آمد را فراهم می‌آورد. مردم به کمک فناوری اطلاعات نه تنها سریع‌تر به هم متصل می‌شوند، بلکه هم چنین قادر می‌گردند افراد هم فکر را شناسایی نموده و پیشنهاد کمک نمایند و در عین حال پیوند‌ها را مستحکم‌تر سازند.

• ذخیره سازی و حفاظت اطلاعات

فناوری اطلاعات گزینه‌هایی کم هزینه جهت ذخیره سازی و حفاظت از اطلاعاتی که از نظر کسب و کارهای تجاری یا خدماتی دارای اهمیتند فراهم می‌آورد. سرداب‌های مجازی و دیگر سیستم‌های امنیتی از این نوع نه تنها داده‌های حیاتی را ذخیره می‌نمایند، بلکه کنترل دست رسی به این اطلاعات را نیز ممکن می‌سازند. سیستم‌های امنیتی فناوری اطلاعات هم چنین داده‌های مجازی را در برابر هک شدن یا پاک شدن بر اثر خطای فنی محافظت می‌نمایند.

• ایجاد مشاغل جدید

یکی از بزرگ‌ترین مزایای فناوری اطلاعات ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای افراد ماهر در یک حوزه‌ی کاملاً جدید می‌باشد. طراحان نرم افزار و سخت افزار، برنامه نویسان کامپیوتر، طراحان وب، و تحلیلگران سیستم از جمله افرادی هستند که در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کارند. فناوری اطلاعات همچنین دلیل عمده‌ی خیز اقتصادی برخی کشورهای جهان سوم عنوان شده است.
کارهایی که زمانی به صورت دستی و با استفاده از دست انجام می‌گرفتند اکنون به کمک فناوری‌های کامپیوتری به شکل آسانتر و سریع‌تر انجام می‌گیرند. امروزه دنیای ما به کمک فناوری اطلاعات به میزان گسترده‌ای دچار تغییر شده است، زیرا این فناوری تقریباً در همه‌ی ابعاد زندگی روزمره و جامعه‌ی ما از ابعاد رفاهی گرفته تا ابعاد تجاری ریشه دوانیده است. فناوری اطلاعات به بخشی از زندگی روزمره‌ی ما در قالب استفاده از کامپیوتر، اینترنت، تلفن همراه، فکس، و بسیاری از ابزارهای بی شمار دیگر تبدیل گردیده است. امید است که پیش رفت‌های جدیدتر در حوزه فناوری اطلاعات همان طور که به ما منفعت رسانیده‌اند برای نسل‌های آینده نیز مفید و سودمند باشند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما