راه کارهای موفقیت تحصیلی

نگرانی های تان را مهار کنید!

همه ی ما در زندگی مشکلات زیادی داریم، تکالیف متنوعی را باید انجام بدهیم و با افراد زیادی ارتباط برقرار کنیم. ما در طول روز در حال صحبت کردن با خود هستیم. این حرف زدن با خود ممکن است درباره ی مشکلات روزمره،
سه‌شنبه، 6 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگرانی های تان را مهار کنید!
نگرانی های تان را مهار کنید!

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

 راه کارهای موفقیت تحصیلی
همه ی ما در زندگی مشکلات زیادی داریم، تکالیف متنوعی را باید انجام بدهیم و با افراد زیادی ارتباط برقرار کنیم. ما در طول روز در حال صحبت کردن با خود هستیم. این حرف زدن با خود ممکن است درباره ی مشکلات روزمره، مسائل واقعی، تصورات ما یا استنباط های ما باشد و ذهن ما را اشغال کند، گاه به خود می آییم و می بینیم که اشتغال ذهنی ما مانع می شود که توجه و تمرکز کافی به کارهای خود داشته باشیم. در واقع این گفت وگو با خود، ذهنمان را خسته می کند و کارآیی ما را کاهش می دهد. نگران بودن یا به موضوعات مختلف مشغول بودن به حل مسئله کمکی نمی کند، بلکه به دلیل حواس پرتی و خستگی، توانایی حل مسئله را کاهش می دهد. حتماً در زندگی به آدم های موفق و کارآمدی برخورد کرده اید که مشکلات و دغدغه های شان کمتر از شما نبوده، اما بر ذهن خود تسلط خوبی داشته اند و قوی تر بوده اند. حتماً از خود پرسیده اید چگونه قادر به انجام این کار هستند؟ برای کسب این توانایی:

1- اعتقاد داشته باشید که نگران بودن کمکی به حل مسئله نمی کند.
2- باور کنید که می توانید به ذهن خود تسلط داشته باشید.
3- روش های مهار کردن نگرانی را به کار بگیرید و تمرین کنید.
4- به خاطر داشته باشید به کارگیری این روش ها در نهایت باعث کمک به حل مشکلات می شوند.
5- برای جا افتادن این رفتار و کسب مهارت از روش 5 مرحله ای استفاده کنید.

بعد از مدتی خواهید دید که قادر به انجام این کار هستید، یعنی می توانید نگرانی ها را در قسمت خاصی از ذهن خود جای دهید و قسمت خاصی از وقت خود را به آن ها اختصاص بدهید. به عبارت دیگر می توانید ذهن خود را آزاد کنید تا بهتر با مسائل روزمره برخورد کنید، درس ها را بهتر یاد بگیرید، ارتباط بهتری برقرار کنید، لذت بیشتری ببرید و در نهایت عملکرد مؤثرتری داشته باشید.
منبع مقاله: موسوی، شکوفه؛ (1386) موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان، تهران: نشر قطره



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.