راه کارهای موفقیت تحصیلی

تلاش گر باشید تا نتیجه گرا!

توجه به تلاش روزمره و نه نگرانی نسبت به نتیجه ی کار یکی از مهمترین مهارت های ذهنی است که برای کسب موفقیت تحصیلی لازم است. شاید به نظر متناقض بیاید چون همه جا شنیده ایم که با تمام وجود به چیزی که می خواهی برسی و
دوشنبه، 26 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تلاش گر باشید تا نتیجه گرا!
تلاش گر باشید تا نتیجه گرا!

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 
 

راه کارهای موفقیت تحصیلی
توجه به تلاش روزمره و نه نگرانی نسبت به نتیجه ی کار یکی از مهمترین مهارت های ذهنی است که برای کسب موفقیت تحصیلی لازم است. شاید به نظر متناقض بیاید چون همه جا شنیده ایم که با تمام وجود به چیزی که می خواهی برسی و هدفی که می خواهی به آن دست بیابی فکر کن.
درست است که به هدفتان فکر کنید اما نباید به آن اشتغال ذهنی داشته باشید. یکی از مشکلات شایع در دانش آموزان و دانشجویان، خصوصاً آن ها که باید در کنکور شرکت کنند، نگرانی در مورد نتیجه ی امتحان است. این نگرانی آن قدر شدید است که گاه باعث می شود فرد موقع درس خواندن هم نتواند توجه و تمرکز خوبی داشته باشد یا حتی ممکن است از درس خواندن منصرف شود.
این گونه افراد در واقع طبق قانون « همه یا هیچ» عمل می کنند. یعنی آن قدر به نتیجه فکر می کنند که نمی توانند نتیجه لازم و دلخواه را کسب کنند. آنان گرفتار تناقضی شده اند که به ضررشان تمام می شود.
به یاد داشته باشید که یکی از دستاوردهای اعتماد به نفس قوی آن است که از تلاش خود راضی باشید، خودتان را قبول داشته باشید، و باور داشته باشید که به خوبی زحمت کشیده اید و هر آن چه در توان تان بوده انجام داده اید.
« ژان پل سارتر» نویسنده و فیلسوف بزرگ فرانسوی، از دریافت جایزه نوبل چشم پوشید و گفت: « من هنگام خلق اثر، پاداش کافی دریافت کرده ام و جایزه نوبل نمی تواند چیزی به آن بیفزاید. برعکس مرا پایین می کشد. این جایزه برای آماتورهایی خوب است که به دنبال آوازه و شهرتند». اگر به نوبل فکر نکنید ممکن است آن را به دست بیاورید. البته اگر اثر درخشانی خلق کنید، نوبل خود را دریافت می کنید، چون اغلب انسان ها از موفق شدن و کسب نتیجه ی دلخواه لذت می برند.
منبع مقاله: موسوی، شکوفه؛ (1386) موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان، تهران: نشر قطره



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.