تداخل اینترنت با کار و تحصیل

تصور کنید که مسئول قسمتی از شرکت و یا اداره ای هستید که کارمندان تان با کامپیوتر سروکار دارند. اگر دریابید که آنها در ساعت کار اداری به فرستادن ایمیل های شخصی، وب گردی و گپ اینترنتی مشغول اند چه احساسی به شما دست می
سه‌شنبه، 19 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تداخل اینترنت با کار و تحصیل
 تداخل اینترنت با کار و تحصیل

 

نویسنده: فرود حمیدیان




 
 

تصور کنید که مسئول قسمتی از شرکت و یا اداره ای هستید که کارمندان تان با کامپیوتر سروکار دارند. اگر دریابید که آنها در ساعت کار اداری به فرستادن ایمیل های شخصی، وب گردی و گپ اینترنتی مشغول اند چه احساسی به شما دست می دهد؟ طبیعی است که چنین تجربه ای توأم با احساس عمیق نگرانی از بابت پیشرفت کار باشد؛ به خصوص آن که هدف شما و شرکت تان بازده کاری بالا با حداقل نیروی کار و در کوتاه ترین زمان باشد. امروزه وابستگی به اینترنت و سوء مصرف آن در محل کار برای امور شخصی، به مشکلی بین المللی و فراگیر تبدیل شده است و شرکت ها و سازمان های زیادی در سراسر دنیا قوانین سفت و سخت و کنترل نرم افزاری و فیلتر کردن را به اجرا گذاشته اند. تقریباً هر هفته در اخبار اینترنتی خبر اخراج گروهی از کارکنان خاطی به چشم می خورد. در ایران بررسی و آماری در این باره نداریم و شاید تشخیص سوء مصرف اینترنت در ساعات اداری و کار، در بین آن همه اتلاف وقت و کندی امور، مثل یافتن سوزن در انبار کاه باشد! معمولاً به کارمندی که با کامپیوتر کار می کند به دیده ی تحسین و تأیید می نگرند و اگر آثاری از فایل های شخصی و فعالیت های غیر شغلی اینترنتی هم دیده شود، به دلیل اطلاع کم و نبود ذهنیت درباره ی موضوع، غالباً از آن چشم پوشی می شود.
تداخل اینترنت با فعالیت شغلی جنبه ی دیگری هم دارد و آن ضعف مفرط و خستگی شدید در کار روزانه به دلیل وابستگی و استفاده ی شبانه از اینترنت است. بارها دیده ایم که همکاران جوان مان با چشمان قرمز و پف کرده سرِ کار حاضر می شوند و اغلب بی حوصله هستند و گاهی از کوره در می روند که شاید به همین دلیل بوده است. از این معضل در ایران در سال های آتی بیشتر خواهید شنید.
شاید شما جزء والدینی هستید که از دیدن کارنامه و عملکرد تحصیلی فرزندان تان شوکه شده اید در حالی که شاهد سوسوی نور کامپیوتر از لای در اتاق او و شب زنده داری های اینترنتی او بوده اید یا دیده اید ساعت های طولانی با کامپیوتر بازی می کرده! طبیعی است که با آن همه نگرانی، رعایت و هزینه، چنین اتفاقی برای هر پدر و مادری ناگوار و غیر قابل پذیرش است.
بسیاری از دانشجویان هم در معرض استفاده ی افراطی و وابستگی به اینترنت قرار دارند. دلایلی مثل خروج از فشار کنکور، کم شدن کنترل والدین، وقت آزاد بیشتر و دسترسی آزاد به اینترنت در مراکز آموزشی و کتابخانه ها به این مسئله کمک می کند. بسیاری افراد از اینترنِت کتابخانه برای تفریح و سرگرمی استفاده می کنند و نه برای تحقیقات. امروزه در بسیاری از مؤسسات و دانشگاه های دنیا (حتی در آمریکا و انگلیس)، کنترل و محدودیت هایی در این باره به اجرا در آمده است تا تحقیق و کار علمی از رونق و اعتبار نیفتد. اینترنت کمک شایانی به پیشبرد و سرعت بخشیدن به کارها نموده وحتی شغل هایی ایجاد کرده که افراد می توانند در خانه انجام دهند. شاید شما از کسانی باشید که امور حسابرسی، تایپ و طراحی های کامپیوتری را درمنزل انجام می دهند. دراین صورت معمولاً نگرانی اصلی شما از بابت تداخل کارهای منزل با حرفه تان است. اما اگر به استفاده از اینترنت عادت دارید، آیا به زمانی که صرف آن می شود نیز توجه می کنید؟
منبع مقاله :
حمیدیان، فرود، (1387)، اعتیاد به اینترنت و موبایل(بررسی عوارض وابستگی به اینترنت، موبایل و بازی های کامپیوتری)، تهران: نشر قطره، چاپ دوم



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط