طراحی زیرساخت اطلاعاتی در IT

طراحی ساختار اطلاعات در IT عبارت است از همه چیز در مورد سازمان دهی و مدیریت اطلاعات. مطلب زیر را مطالعه کنید تا بیش‌تر در مورد آن بدانید.
پنجشنبه، 21 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طراحی زیرساخت اطلاعاتی در IT
طراحی زیرساخت اطلاعاتی در IT

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
طراحی ساختار اطلاعات در IT عبارت است از همه چیز در مورد سازمان دهی و مدیریت اطلاعات. مطلب زیر را مطالعه کنید تا بیش‌تر در مورد آن بدانید.
طراحی زیرساخت اطلاعاتی در IT
با پیش رفت زندگی اطلاعات جدیدی پدیدار می‌شوند که به نوبه‌ی خود منجر به پیش رفت بشر می‌شوند. اطلاعات همانند یک اقیانوس بی مرز است. در واقع حوزه‌ی اطلاعات بی ‌نهایت بوده و تا ابد گسترش خواهد یافت. فن ‌آوری اطلاعات (IT) عبارت است از مدیریت اطلاعات در سیستم‌های کامپیوتری اطلاعاتی. IT همواره با استفاده ار کامپیوتر برای ذخیره سازی، پردازش و باز یابی اطلاعات همراه است. یکی از اجزاء اصلی سیستم‌های اطلاعاتی و IT، طراحی و احداث یک ساختار قابل اطمینان، ایمن و همیشه در دست رس است.
زیر ساخت اطلاعاتی
عبارت است از مجموعه‌ای از شبکه‌های ارتباطی و نرم‌ افزارهای مربوط به آن. زیر ساخت اطلاعاتی به شبکه‌ها و نرم افزارهایی اشاره دارد که از تعامل و ارتباط میان افراد سازمان‌ها، و یا از شبکه‌هایی که از قبل در دست رس بوده‌اند حمایت می‌کند؛ هم چنین این زیر ساخت‌ها امکاناتی که در آینده در دست رس خواهند بود را پشتیبانی می‌کنند. اینترنت، شبکه‌های مخابراتی و سیستم‌ها تعبیه شده و هم چنین کامپیوترها، مواردی هستند که زیر ساخت اطلاعاتی آن‌ها را شامل می‌شود.
اینترنت به عنوان شبکه‌ای که شبکه‌های موجود را در بر می‌گیرد، زیر ساخت اطلاعاتی امروز است. اینترنت مجموعه‌ای از شبکه‌های کامپیوتری به هم پیوسته است که با استفاده از پروتکل‌های مربوطه، داده‌ها را در قالب بسته‌های اطلاعاتی انتقال می‌دهد. هر کدام از شبکه‌ها، اطلاعات و خدمات خاصی از قبیل پست الکترونیکی و انتقال را به انجام می‌رسانند. شبکه‌ی جهانی وب به عنوان مجموعه‌ای از اسناد و منابع دیگر، سرویسی است که توسط اینترنت ارائه می‌شوند.
طراحی زیر ساخت‌ اطلاعاتی با مسائلی از قبیل حریم خصوصی، امنیت، ترجمه، حق دست رسی به اطلاعات و بیش از تمام این‌ها با قابلیت سازگاری نرم افزارها و سخت افزارها در ارتباط است. بیایید نگاهی به هر یک از آن‌ها بیندازیم.
• حریم خصوصی: عبارت است از حفاظت از اطلاعات شخصی. اکثر اوقات از ما خواسته می‌شود که اطلاعات شخصی خود را به وب ارائه دهیم. به عنوان مثال طی یک معامله‌ی آن لاین یا روند ثبت نام، این کار باید انجام شود. چنین اطلاعاتی که توسط وب جمع آوری می‌شود، باید خصوصی و محرمانه نگه داشته شود. کار بران باید در ارائه‌ی این اطلاعات احساس امنیت کنند. به این منظور، گنجاندن حفظ حریم خصوصی اطلاعات در طراحی زیر ساخت اطلاعاتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
• امنیت اطلاعات: ایمن سازی اطلاعات عبارت است از محافظت از اطلاعات در برابر دست رسی غیر مجاز، افشا یا تغییر. دست رسی غیر مجاز به اطلاعات نباید باعث تخریب آن شود. امنیت اطلاعات با محرمانه بودن، در دست رس بودن و امانت داری همراه است.
1. محرمانه بودن: عبارت است از جلو گیری از افشا و دست رسی غیر مجاز به اطلاعات.
2. در دست رس بودن: سیستم‌های کامپیوتری‌ای که اطلاعات و کانال‌های ارتباطی را ذخیره کرده و آن‌ها را در دست رس قرار می‌دهند، باید به دست رسی عمل کنند. اطلاعاتی که در یک سیستم اطلاعات قرار دارد باید همیشه در دست رس کار بر باشد.
3. امانت داری: در امنیت اطلاعات، امانت داری به این معنا است که اطلاعات، بدون اجازه قابل تغییر نیستند.
• حقوق در بر گیرنده‌ی اطلاعات: شهروندان حق دست رسی به اطلاعات را دارند. آن‌ها مجاز هستند که به نسخه‌های برخی اسناد و مدارک رسمی دست یابند. قانون به ما اجازه می‌دهد که به عنوان یک شهروند به اطلاعات دست رسی داشته باشیم. حقوق اطلاعات عبارت است از اجازه‌ی کپی برداری یا ایجاد تغییر در اطلاعات به دست آمده. فردی که متنی را ایجاد می‌کند، صاحب منطقی آن است. بنا بر این هر کسی به غیر از نویسنده‌ی متن نمی‌تواند آن را تغییر دهد. هیچ کس مجاز به سرقت متون ایجاد شده توسط سایرین نمی باشد. حقوق ترجمه‌ی متن توسط قانون تعیین می‌شوند. برای سازمان دهی اطلاعات در زیرساخت اطلاعاتی باید حقوق موجود در مورد آن مدیریت شود.
• مسائل مربوط به سازگاری: کار بران مختلف به روش‌های متفاوتی به اطلاعات موجود در سراسر وب دست رسی می‌یابند. سخت افزارها و نرم افزارهایی که کار بران از آن‌ها استفاده می‌کنند، متفاوت‌اند. نوع شبکه‌ی ارتباطی‌ای که از طریق آن کار بران به اطلاعات دست رسی پیدا می‌کنند نیز ممکن است با یک ‌دیگر متفاوت باشد. در این‌ جا مسأله‌ی سازگاری مطرح می‌شود. با توجه به سرعت ایجاد نرم افزارها و سخت افزارهای جدید، سازگاری نسخه‌ها جدیدتر با قدیمی‌ها معضلی جدی است.
زیر ساخت اطلاعات ملی مقوله‌ای است که با زیر ساخت اطلاعات در ارتباط می‌باشد. این زیر ساخت، عبارت است از سیستم یک پارچه‌ی ارتباطی ایالات متحده. زیرساخت اطلاعات ملی، شبکه‌های عمومی پر سرعت و شبکه‌های خصوی باند وسیع و باند محدود را در بر می‌گیرد. هم چنین این زیر ساخت ارتباطات ماهواره‌ای، بی ‌سیم و زمینی را شامل می‌شود. تمامی اطلاعاتی که در این زیر ساخت در جریان هستند فرا گیر و جامع‌اند.
زیر ساخت اطلاعاتی آزاد
این اصطلاح در اروپا به کار می‌رود و به زیر ساختی شبیه زیر ساخت اطلاعات ملی اشاره دارد. استفاده از کلمه‌ی "آزاد" در این اصطلاح به دلیل آزادی اینترنت و دست رسی رایگان به آن می‌باشد. بعضاً این عبارت به معنای وجود نرم افزارهای متن باز است. این زیر ساخت پتنت‌های نرم افزاری (الگو و تمامی اطلاعات ساخت) را شامل نمی‌شود. هم چنین بر دست رسی آزادانه، استاندارد آزاد، بی‌طرفی شبکه‌ی اینترنت و کنترل دولتی کم‌تر دلالت دارد.
زیر ساخت اطلاعات جهانی
این زیر ساخت، چارچوب ارتباطی آینده است که به معنای اتصال شبکه‌های کامپیوتری و مخابراتی در سراسر جهان است. در حال حاضر اینترنت به عنوان زیر ساخت اطلاعات جهانی در نظر گرفته می‌شود.
در واقع زیر ساخت اطلاعات، موضوعی گسترده در IT است. این مقوله با ایجاد، طراحی و سازمان دهی اطلاعات در ارتباط است. هم چنین بر نوعی از زیر ساخت اطلاعاتی متمرکز است که به ملزومات امنیت اطلاعات و دست رسی به آن اهمیت می‌دهد. ویلیام پولار می‌گوید: "اطلاعات منبع یاد گیری است. اما بدون سازمان دهی، پردازش و دست رسی در فرمتی مناسب برای تصمیم گیری، برای کار بران سودی ندارد". گفته‌ی وی، هدف اصلی طراحی زیر ساخت اطلاعاتی را به صورت خلاصه شرح می‌دهد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.