بيماري داخلي و مشکل تغذيه کودک

بعضي حالات داخلي يا بيماري هاي جسمي ممکن است بدون علامت باشند و تشخيص داده نشوند و تظاهر آن ها صرفاً به صورت اجتناب از غذا خوردن باشد. براي مثال بعضي حساسيت هاي غذايي تظاهر خاصي ندارند و تنها نشانه ي
چهارشنبه، 8 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بيماري داخلي و مشکل تغذيه کودک
 بيماري داخلي و مشکل تغذيه کودک

 

نويسنده: دکتر عباس عطاري





 

آيا ممکن است مشکل تغذيه اي کودکان ناشي از يک بيماري داخلي باشد؟

بعضي حالات داخلي يا بيماري هاي جسمي ممکن است بدون علامت باشند و تشخيص داده نشوند و تظاهر آن ها صرفاً به صورت اجتناب از غذا خوردن باشد. براي مثال بعضي حساسيت هاي غذايي تظاهر خاصي ندارند و تنها نشانه ي آن ها اجتناب از غذا خوردن است. کودک با هر بار غذا خوردن دچار احساس ناراحتي مي گردد و لذا نسبت به غذا خوردن شرطي مي شود، ترس از غذا خوردن پيدا مي کند و از تغذيه شدن خودداري مي نمايد. اين گونه حساسيت هاي غذايي بستگي به نوع غذا يا نوع شيردارند. بچه ها نسبت به بعضي از فرآورده هاي شيري و يا بعضي غذاها حساسيت نشان مي دهند. در بيش تر اين موارد حساسيت ها با واکنش هاي پوستي يا تنفسي همراه اند ولي ممکن است در بعضي از موارد، علايم پوستي يا تنفسي وجود نداشته باشد اما يک احساس ناراحتي دروني ايجاد شود که به شرطي شدن کودک نسبت به غذا منجر شود.
رفلکس معده ( بازگشت غذا از معده به مري و حلق و دهان ) اغلب با استفراغ همراه است ولي گاهي ممکن است بدون استفراغ باشد. در اين حالت ممکن است مشکل تشخيص داده نشود و به مرور به صورت اجتناب از غذا خوردن تظاهر نمايد. معمولاً در شروع رفلکس، شيرخواران مقدار کمي مايعات مي خورند ولي وقتي که رفلکس اتفاق افتاد، دچار احساس ناراحتي و درد مي شوند و به گريه مي افتند و از ادامه ي تغذيه اجتناب مي کنند.
بچه هايي که مبتلا به ديسترس تنفسي هستند هم در غذا خوردن مشکل دارند، به عبارتي به محض اين که مقداري شير يا غذا خوردند با احساس ناراحتي و خستگي غذا خوردن را قطع مي کنند. دقت کردن به نحوه ي تغذيه، شروع تغذيه و وضعيت کودک حين تغذيه به تشخيص اين حالات کمک مي کند.
گرفتگي بيني شيرخوار به علت سرما خوردگي، آدنوم، پوليپ يا انحراف بيني مانع شيرخوردن کودک مي گردد. در شرايطي که بيماري جسمي کودک درمان پذير نباشد، براي جلوگيري از سوء تغذيه ي او لازم است از لوله ي معده يا گاستروستومي استفاده شود.
والدين بايد ياد بگيرند که تغذيه ي کودک را تا زماني که ديسترس و ناراحتي پيدا نکرده است، ادامه بدهند و به محض احساس ناراحتي، تغذيه را متوقف کنند و يا از تغذيه توسط لوله ي معده استفاده نمايند. فيلم برداري از تغذيه ي کودک مي تواند به درمانگر کمک کند که بهتر به مشکل وي پي ببرد و راه حل مناسبي را ارائه دهد.
منبع مقاله :
عطاري، عباس؛ (1387)، اختلالات تغذيه اي (مشکلات رفتاري تغذيه در کودکان)، تهران: نشر قطره، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.