زندگی نامه‌ی سِر فرانسیس دریک

وی علاوه بر این که کاپیتان ماهری بود، ناو بری زبر دست و سیاست مداری بزرگ بود. وی افتخاری برای انگلستان و عذابی برای اسپانیا بود. بیایید از داستان زندگی سر فرانسیس دریک پرده برداری کنیم.
سه‌شنبه، 4 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگی نامه‌ی سِر فرانسیس دریک
زندگی نامه‌ی سِر فرانسیس دریک

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
وی علاوه بر این که کاپیتان ماهری بود، ناو بری زبر دست و سیاست مداری بزرگ بود. وی افتخاری برای انگلستان و عذابی برای اسپانیا بود. بیایید از داستان زندگی سر فرانسیس دریک پرده برداری کنیم.

سر فرانسیس دریک

متولد: سال ۱۵۴۰ در تاویستوک، دوون، انگلستان
وفات: سال ۱۵۹۶ در پورتوبلو، کولن، پاناما
سمت‌ها: معاون دریا سالار، نا خدای کشتی، ناو بر، سیاست مدار
اسم مستعار: اژدها

فهرست موضوعات:

• تاریخچه‌ی زندگی شخصی
• فتوحات
• تاریخچه‌ی دریا نوردی حرفه‌ای
• روایات امروزی
• وقایع کم‌تر شنیده شده
سر فرانسیس دریک برای اسپانیایی‌ها به عنوان یک دزد دریایی شناخته شده است، این در حالی است که وی برای انگلیسی‌ها یک اسطوره و افتخار است. او به انگیزه دهی به زیر دستانش معروف داشت، و نقش به سزایی در هدایت ناوگان انگلستان در حمله به آرمادای اسپانیا در سال ۱۵۸۸ داشت. آرمادا، نام ناوگان جنگی اسپانیا بود، که عازم حمله به ناوگان انگلستان شد و توسط ناوگان انگلستان و توفان شدید نابود گردید. وی در میان اسپانیایی‌ها با عنوان El draque معروف بود، و باور مردم بر این است که، پادشاه فیلیپ دوم، بیست هزار سکه برای سر او در نظر گرفته بود، که این مقدار پول در آن زمان معادل هفت میلیون دلار امروز است. بی رحمی و حسابگری وی باعث شده بود که کنترل و حکم رانی تمام سرزمین‌هایی را که در آن زمان به آن ‌جاها مسافرت کرده بود، به دست آورد.

تاریخچه‌ی زندگی شخصی

در شهر تجاری تاویستوک، واقع در دوون انگلستان، چشم به جهان گشود. پدر وی ادموند دریک و مادرش مری مایلوی بود. فرانسیس در میان دوازده پسر خانواده، فرزند ارشد بود. پدر او یک پروتستان ثابت قدم بود، که درس‌های زیادی به فرانسیس آموخت. پدر خوانده‌ی وی فرانسیس راسل، بعدها او را، ارل دوم بد فورد نامید. سر فرانسیس، در سنین جوانی، مشتاق یاد گیری چیزهای زیادی بود. در سال ۱۵۴۹، در زمان شورشی که به عنوان کتاب دعا معروف شده بود، خانواده او مجبور به مهاجرت به کنت شدند. قبل از سیزده سالگی، او در دریا نوردی مهارت‌های زیادی کسب کرد، و به عنوان عضوی از خدمه‌ی یک کشتی، مشغول کار داد و ستد از رود خانه‌ی تایمز به بنادر دیگر شد.
• ۱۵۴۰ - تولد در تاویستوک، دوون
• ۱۵۴۹ - فرار از دوون شایر به کنت، به دلیل شورش‌ها
• ۱۵۶۰ - فرماندهی جودیت را به دست آورد
• ۱۵۶۹ - با مری نیومن ازدواج کرد
• ۱۵۸۱ - همسرش مری، فوت کرد. سپس وی به خانه‌ی جدیدش در باکلند ابی رفت.
• ۱۵۸۱ - ملکه الیزابت اول از ترس اسپانیایی‌ها، او را ملقب به شوالیه کرد.
• ۱۵۸۵ - با الیزابت سیدنهام ازدواج کرد.
• ۱۵۹۶ - در پورتوبلو پاناما، در گذشت.

فتوحات

در سن بیست سالگی، بعد از این که کاپیتان کشتی فوت کرد، صاحب یک کشتی شد. به همراه پسر عموی دوم خود، سر جان هاوکینز، توسط کشتی‌ای که متعلق به یکی از بستگانش بود، اولین سفر خود را رو به دنیایی تازه، آغاز کرد. در سال ۱۵۶۹، او توسط اسپانیایی‌ها در یکی از ناوگان‌های خود در بندری به نام Sun Juan de Ulua واقع در مکزیک، به دام افتاد. اگر چه که او موفق به فرار از دست اسپانیایی‌ها شد، ولی اعتقاد بر این است که این اتفاق، آتش انتقام را در وجود فرانسیس بر انگیخت.
در زمان سلطنت ملکه الیزابت اول، در پانزدهم نوامبر ۱۵۷۷، سر فرانسیس دریک، مجموعه‌ای از ناوگان جنگی را گرد هم آورد و از سواحل اقیانوس آرام به سمت اسپانیا روانه شد. شرایط آب و هوایی بد، او را مجبور به پناه گیری در فالموس واقع در کرن وال کرد. پس از انجام یک سری تعمیرات، او دو باره ناوگان خود را به راه انداخت. همین که او به سواحل پرو رسید، توسط Mapuches که یکی از ساکنان بومی آن منطقه بود، زخمی شد. او بعد از این که دوره‌ی نقاهت را گذراند، در طی یک تعقیب و گریز طولانی، توسط یک کشتی اسپانیایی اسیر شد. کشتی‌ای که بیش از بیست و پنج هزار پزو از طلای ناب پرو را حمل می‌کرد که معادل سی و هفت هزار دوکات اسپانیایی بود.
فرانسیس به خاطر کارهایی که در جهت برده داری انجام داده بود، معروف شد. آدم ربایی و انتقال مردم غرب آفریقا و تبادل آن‌ها با محصولات با ارزش بالا، کاری بود که او به راحتی انجام می‌داد. با این که آدم ربایی و انتقال افراد در انگلستان جرم محسوب می‌شد، ولی او به راحتی می‌توانست این کار را انجام دهد، چرا که این قانون، جنایت کاران، افراد غیر پروتستان و بردگان را شامل نمی‌شد. او عمدتاً شهرها و روستاهای آفریقایی و کشتی‌های بردگان پرتغالی را مورد حمله قرار می‌داد.
او پس از این که دور دنیا را گشت، در سال ۱۵۸۰ به انگلستان باز گشت. پس از این که به مقام شوالیه‌ای رسید، در سپتامبر ۱۵۸۱ به عنوان شهر دار پلیموت انتخاب شد. در سال ۱۵۸۸، او به عنوان معاون دریا سالار انتخاب شد و تحت فرمان چارلز هوارد، در صدد مقاومت و غلبه به ناوگان اسپانیا بر آمد، ناوگانی که در تلاش برای حمله به اسپانیا بود. ناوگان آرمادای اسپانیا، که آن زمان غیر قابل تسخیر، قلمداد می‌شد، توسط ناوگان انگلیس، با روشی زیرکانه و حساب شده، از آب‌های انگلستان رانده شد.

تاریخچه‌ی دریا نوردی حرفه‌ای با کشتی گلدن هیند

• ۱۵۶۷ - نخستین سفر برده داری
• ۱۵۷۰ - سفرهای برده داری سود آور به غرب هند
• ۱۵۷۲ - فرمانده‌ی برگزیده‌ی دو کشتی در مقابله با اسپانیایی‌ها
• ۱۵۷۷ - توسط ملکه الیزابت برای مقابله با نیروهای اسپانیایی فرستاده شد
• ۱۵۷۸ - تنظیم و جهت یابی از طریق تنگه ماژلان توسط کشتی گلدن هیند
• ۱۵۸۰ - سفر موفق به سراسر سلبس و دماغه‌ی امید نیک، و در نتیجه تبدیل شدن به اولین انگلیسی که به سراسر جهان سفر کرده است.
• ۱۵۸۵ - سفر به غرب هند، به دست گرفتن کنترل شهرهای اسپانیا و غارت آن‌ها
• ۱۵۸۷ - افسر ارشد شناخته شده در جنگ با اسپانیایی‌ها، به دلیل از بین بردن سی کشتی اسپانیایی
• ۱۵۸۸ - به عنوان معاون دریا سالار، رهبری حمله به ناوگان اسپانیا را بر عهده گرفت و پیروز شد.
• ۱۵۹۳ - توسط ملکه به عنوان شهردار پلیموت شناخته شد.
• ۱۵۹۵ - نقشه‌ی سفر به جزایر کالاییب را کشید که آخرین سفر او بود.
او از حملات افراد مسلح اسپانیایی در قلعه‌ی ال مورو، شجاعانه جان سالم به در برد، ولی در سال ۱۵۹۶ در اثر بیماری اسهال خونی در سن ۵۵ سالگی جان سپرد. این در زمانی بود که او در حمله به سان خوان، پورتو ریکو نا موفق بود. بر اساس خواسته و وصیتش، جسد او را در زره پوش کامل به دریا انداختند.

روایات امروزی

باکلند ابی (Buckland Abbey)

باکلند ابی، در منطقه‌ی دوون انگلستان واقع شده است، و به روی علاقه‌مندان و باز دید کنندگان باز است. این خانه دارای سابقه‌ای هفت صد ساله است. سر دریک، حدود پانزده سال قبل از آخرین سفرش را در آن ‌جا زندگی کرده است. این خانه‌ی بزرگ بعد از مرگ او، به بیوه‌اش الیزابت سیدنهام ارث رسید. بعدها، اموال خانه توسط وارثان به ارث برده شد، و اعضای خانواده در خانه اقامت داشتند تا زمانی که خانه توسط Arthur Rodd خریداری شد و در سال ۱۹۴۸ به اعتماد ملی معرفی شد.

کشتی گلدن هیند

امروزه می‌توانید ماکتی از کشتی گلدن هیند را در بار انداز St. Mary Overie در رود خانه‌ی تایمز ببینید. با این که ماکت در مکان تنگ و کوچکی قرار گرفته است، ولی باز هم جای زیبایی است. اسکله به خوبی حفظ شده و رسیدگی‌های منظم به آن باعث شده که تمیز و دست نخورده باقی بماند.
ماکت دوم در بندر Brixham در منطقه‌ی دوون لنگر انداخته است. جایگاه این ماکت به طرف لبه‌ی آب است و ممکن است هنگام جزر و مد، نسبت به زمان خشک بودنش، کمی پایین‌تر دیده شود.

وقایع کم‌تر شنیده شده

کشتی باد بانی گلدن هیند که توسط سر دریک هدایت و رهبری می‌شد و کل جهان را گشت، در اصل Pelican به معنی مرغ ماهی خوار، نام داشت. این تغییر نام توسط خود دریک و در جریان سفر قبل از عبور از تنگه‌ی ماژلان صورت گرفت.
اسپانیایی‌ها، دریک را به عنوان یک دزد دریایی قلمداد می‌کردند. اگر دارایی‌های دریک امروزه محاسبه شود، در حدود ۱۲۶ میلیون دلار نرخ ارز، ارزش خواهد داشت.
ملکه الیزابت دوم با همان شمشیری که سِر دریک در طول سفرها و خدمات دریایی‌اش استفاده کرده بود، سِر فرانسیس چیچستر را در سال ۱۹۶۷ به لقب شوالیه‌ای مفتخر کرد.
در سفری که برای به دست آوردن گنج‌های کشتی‌های اسپانیایی‌ها تدارک دیده شده بود، دریک متوجه شد که Thomas Doughty که یکی از کمک فرماندهان بود، در صدد ایجاد شورش است. Doughty با این که متهم شده بود سعی کرد تا خود را تبرئه کند. قبل از مجازات، با این که مجرم شناخته شده بود، دریک او را به صرف شام دعوت کرد و مانند یک دوست به او روحیه داد.
سر فرانسیس دریک، وحشت حملاتش را در دل افسران نیروی دریایی و افتخار نامش را برای بریتانیا به میراث گذاشت.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.