شما خیلی هم تکامل یافته نیستید

به عنوان انسان، برایمان وسوسه انگیز است که خودمان را حد اعلای پیش رفت تکاملی بدانیم. اما تکامل تنها می‌تواند از آن چه در دست رس است در کار خود استفاده کند، که نتیجه‌ی آن بدنی است با یک مشت اجزا که با هم...
سه‌شنبه، 4 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شما خیلی هم تکامل یافته نیستید
شما خیلی هم تکامل یافته نیستید

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
این هم جاهایی که هنوز بدنمان خراب کاری می‌کند
به عنوان انسان، برایمان وسوسه انگیز است که خودمان را حد اعلای پیش رفت تکاملی بدانیم. اما تکامل تنها می‌تواند از آن چه در دست رس است در کار خود استفاده کند، که نتیجه‌ی آن بدنی است با یک مشت اجزا که با هم کنار آمده‌اند.

پاها

مچ پاها و پاهای ما در ابتدا ابزار انعطاف پذیری بودند برای بالا رفتن از درخت که از استخوان‌های کوچک زیادی درست شده بود. اما همه‌ی آن قسمت‌های کوچک به این معنا است که هر لحظه ممکن است جایی از پایمان پاره شود یا پیچ بخورد. و شکلی که استخوان درشت نی ساق پاها و مچ‌هایمان برای رفع احتیاج راه رفتن طراحی شده‌اند نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم با خیال راحت با کناره‌ی پا بر زمین فرود بیاییم، که انسان در رگ به رگ کردن مچ پایش به این شیوه استاد است.
شما خیلی هم تکامل یافته نیستید

سیستم ایمنی

انسان سابقه‌ی زیادی در زندگی با انگل‌هایی مثل کرم قلاب دار دارد. این انگل‌ها طوری تکامل یافته‌اند که خودشان را توی بدن ما چپانده‌اند و با استفاده از واکنش‌های سیستم ایمنی ما از خودشان محافظت می‌کنند. اما در این دنیای توسعه یافته، این نوع عفونت‌ها مثل سابق شایع نیستند. عدم وجود عفونت های انگلی ممکن است یکی از دلایل این باشد که امروزه سیستم ایمنی بدن بسیاری از افراد به چیزهای بی ضرر واکنش بیش از حد نشان می‌دهد که باعث افزایش سرسام آور آلرژی و بیماری های خود ایمنی شده است.

سوخت و ساز

علاقه‌ی ما به غذاهای پر کالری در اوایل تکامل‌مان مفید بود، اما حالا که مواد غذایی فراوان است، همان علاقه شدید ممکن است باعث چاقی همه‌ گیر بشود. متأسفانه مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا تکامل راه حل خود را ارائه بدهد. به طور مثال، 9000 سال بین زمانی که در بعضی از فرهنگ‌ها برای اولین بار گاو را اهلی کردند تا زمانی که 90 درصد از آن جمعیت‌ها بالاخره توانستند لاکتوز موجود در شیر را هضم کنند، فاصله افتاد.

لگن

لگن یک زن تنگ‌تر از آن است که بتواند نوزادانی با مغز بزرگ را بدنیا بیاورد، که این امر باعث می‌شود زایمان در انسان مخاطره آمیزتر از دیگر نخستی‌ها باشد. اما اگر لگن کمی جا دارتر بود راه رفتن ایستاده بسیار سخت می‌شد. خوش بختانه تکامل ما را با ابزاری اجتماعی برای دست و پنجه نرم کردن با زایمان‌های سخت مجهز کرده است. کارل روزنبرگ دیرینه ‌مردم شناس دانشگاه ایالت دلاور می‌گوید "ما می‌توانیم خطرها را با استفاده از فرهنگ رفع کنیم که شامل استفاده از قابله‌ها و ماماها هم می‌شود".



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط