RFID در مقابل بار کد

معرفی RFIDو بار کد، در بسیاری از جنبه‌های زندگی ما انقلابی بر پا کرد. به ما بپیوندید تا دریابیم که آیا این فن آوری‌ها در طول تاریخ با مخالفتهای شدیدی همراه بوده‌اند و یا هم زیستی مسالمت آمیزی داشته‌اند.
پنجشنبه، 13 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
RFID در مقابل بار کد
RFID در مقابل بار کد

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
معرفی RFIDو بار کد، در بسیاری از جنبه‌های زندگی ما انقلابی بر پا کرد. به ما بپیوندید تا دریابیم که آیا این فن آوری‌ها در طول تاریخ با مخالفتهای شدیدی همراه بوده‌اند و یا هم زیستی مسالمت آمیزی داشته‌اند.
شناسایی با فرکانس‌های رادیویی (RFID) و بار کد دو سیستم شناسایی خود کارند که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دو جنبه‌های مثبت و منفی خود را دارند، هر چند به نظر می‌رسد که مورد قبلی (RFID) کمی از نظر سرعت، دامنه، و غیره قویتر باشد.
RFID در مقابل بار کد

RFID

شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) با استفاده از بر چسبی که به محصول چسبانده می‌شود، برای شناسایی و رد یابی آن با استفاده از امواج رادیویی به کار می‌رود. بر چسب RFID دارای دو بخش است: یک مدار مجتمع، که برای پردازش و ذخیره اطلاعات و هم چنین برای تنظیم و پیاده کردن سیگنال‌های فرکانس رادیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک آنتن، که سیگنال‌های فرکانس رادیویی را انتقال می‌دهد. RFID خوان، هم چنین معروف به باز جو، دستگاهی است که برای ترجمه‌ی اطلاعات بر چسبهای RFID به کار می‌رود‌.

بار کد

بار کد نمایش تصویری اطلاعات است که می‌تواند توسط دستگاه اسکنر، اسکن شده و ترجمه گردد. در این تکنولوژی، اطلاعات توسط عرض و فاصله خطوط موازی نشان داده شده‌اند. به تازگی، بار کدها تبدیل به معیاری برای شناسایی و رد یابی کالا در فروشگاههای زنجیره‌ای، که در آن جا کالاها در دامنه‌ای از مواد غذایی گرفته تا کتاب‌ها و رمان‌ها مرتب شده‌اند، به کار می‌رود. اسکنر بار کد برای ترجمه داده‌ها از بر چسب بار کد استفاده می‌کند.

RFID در مقابل بارکد

در مقام مقایسه، این نتیجه حاصل شده که فناوری RFID از سیستم بار کد جامع‌تر است. این امکان وجود دارد که برچسب‌های RFID از فاصله‌ای دورتر قابل خواندن باشند. یک RFID خوان می‌تواند به اطلاعات بر چسب از فاصله‌ای حدوداً 300 فوتی (44ر91 متر) دست رسی داشته باشد، حال آن که تکنولوژی بار کد نمی‌تواند از فاصله‌ای بیش از 15 فوت خوانده شود. تکنولوژی RFID هم چنین از نظر سرعت برتری دارد و برچسب‌های RFID می‌توانند بسیار سریعتر از برچسب بار کد باز خوانی شوند. خواندن بار کد نسبتاً کندتر است، به این دلیل که جهت خواندن به یک خط مستقیم دید نیاز دارند. به طور متوسط، یک دستگاه بارکد خوان حدوداً یک ثانیه طول می‌کشد تا بتواند دو بر چسب را با موفقیت باز خوانی کند. در همان زمان، بازخوان RFID می‌تواند حدود 40 برچسب را باز خوانی کند.
از برچسبهای RFID به خوبی محافظت می‌شود زیرا داخل محصول کار گذاشته شده‌اند و از این رو، در معرض ساییدگی و پارگی بیشتر قرار نمی‌گیرند. باز خوان یک بارکد به خط مستقیم دید جهت خواندن بار کد چاپ شده، نیاز دارد، به همین دلیل در سمت قسمت بیرونی محصول چاپ شده است و در نتیجه، در معرض ساییدگی و پارگی بیشتری قرار دارد. هم چنین این حالت باعث می‌شود استفاده مجدد از بار کد محدود شود. به این دلیل که بار کد فاقد امکان خواندن و نوشتن است، این امکان وجود ندارد که بتوان به اطلاعات موجود در آن چیزی اضافه کرد، در حالی که به نظر می‌رسد در یک فن آوری جامع جمع آوری داده‌ها با توجه به نبود پیوستگی در استقرار زنجیره‌ی تأمین، شرکت‌ها مجبور به نگرش دو باره جهت انتخاب آن باشند.
فن آوری بار کد نسبتاً ارزان‌تر است. هزینه‌های متحمل شده برای فن آوری RFID چنان چه برای یک محصول خاص سفارشی باشد، افزایش می‌یابد. هنگامی که فن آوری RFID قرار داده شد، شرکت مجبور به تهیه مقدماتی جهت جمع آوری و فیلتر داده‌هایی است که از منابع مختلف می‌آیند، و سپس آنها را ارز یابی کرده و اطلاعات را به سیستم مدیریت می‌فرستد که همه‌ی این کارها می‌تواند بسیار پر هزینه باشد. بر چسب بار کد بسیار سبک‌تر و کوچک‌تر از بر چسبهای RFID بوده و بنا بر این راحت‌تر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. اگر چه برچسبهای‌ RFID دارای برد بسیار خوبی هستند، اما زمانی که در مجاورت با فلزات باشند، اغلب تحت تأثیر قرار می‌گیرند، در نتیجه تفسیر داده‌ها مشکل می‌شود. برچسبهای RFID چنان چه آسیب ببینند نمی‌توانند جای گزین شوند، اما در سیستم‌های بار کد، برچسبهای آسیب دیده، می‌توانند به راحتی تعویض شوند.
با توجه به سرعت، دامنه، و دوام آن، RFID در بالاترین بخش فن آوری و تجارت برای خود جای گاهی ایجاد کرده است در حالی که بار کد نسبتاً ارزان‌تر و استفاده از آن راحت‌تر و به طور گسترده‌ای در موارد کار بردی همه روزه استفاده می‌شود. بنا بر این حتی اگر RFID در بعضی از زمینه‌ها از بار کد پیشی گرفته باشد، هر دو در جهان امروزی با یک دیگر هم زیستی دارند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما