پياز

پياز از سبزيجاتي است که به آساني رشد مي کند به شرطي که خاک آن عاري از سنگ و کلوخ باشد و با کود مخلوط شده باشد و نيز نشت آن کامل بوده و خيلي اسيدي يا شني و ماسه اي نباشد اگر از بذر شروع کنيد ممکن است چندماه
چهارشنبه، 19 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پياز
پياز

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

 
پياز ( onion) با نام علمي Allium cepa متعلق به خانواده ي سوسنيان (1) است. ارزش غذايي 100 گرم پياز به قرار زير است:

 

انرژی

38 کالری

ویتامین C

10 میلی گرم

پروتئین

1/5 گرم

الیاف

06/گرم

چربی

0/6 گرم

کلیسم

27 میلی گرم

ویتامین A

40 واحد

فسفر

36 میلی گرم

ویتامین B1

0/03 میلی گرم

آهن

0/5 میلی گرم

ویتامین B2

0/04 میلی گرم

سدیم

10 میلی گرم

نیاسین

0/2 میلی گرم

پتاسیم

157 میلی گرم

 

پياز

پياز از سبزيجاتي است که به آساني رشد مي کند به شرطي که خاک آن عاري از سنگ و کلوخ باشد و با کود مخلوط شده باشد و نيز نشت آن کامل بوده و خيلي اسيدي يا شني و ماسه اي نباشد اگر از بذر شروع کنيد ممکن است چندماه طول بکشد تا بالغ شوند. قوه ناميه بذور نيز پس از يک سال به شدت افت مي کند. توليد سوخ پياز بيشتر تحت تأثير طول روز قرار مي گيرد تا مدت زمان رشد که زير زمين است. ولي بسياري ترجيح مي دهند گياهچه هاي آن را که به صورت تجاري به فروش مي رسد تهيه نمايند.
گياهچه ها را بايستي به صورت رديفي کاشت با فاصله ي 7/5 سانتي متر. پس از آن تا هنگام برداشت محصول که معمولاً 14 هفته طول مي کشد آنها توجه زيادي لازم ندارند به جز گاهي بايستي شخم سطحي شده و علف هاي هرز حذف شوند. هنگامي که ساقه ها خم شده و يا مي افتد پيازها رسيده است. بعد از برداشت مدت دو هفته آنها را در جاي سايه اي پهن نموده تا خشک شوند. سپس ساقه هاي سبز ( در حقيقت برگ ها ) را 3- 2 سانتي متر از بالاي پياز قطع نماييد. پس از آن براي 3- 2 هفته ديگر آنها را پهن نماييد. بعد از اين مي توان آنها را در کيسه و يا درون جعبه تا هنگام مصرف انبار کرد به شرطي که هوا بتواند بين آنها جريان داشته باشد.

پي نوشت ها :

1. Liliaceae.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.