تکنولوژی شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) چیست؟

شناسایی فرکانس رادیویی، فن آوری مورد استفاده برای شناسایی و رد یابی اشیا با کمک امواج رادیویی، و با استفاده از ثبت یک برچسب RFID در جسم است. برای یاد گیری بیشتر در مورد این تکنولوژی شگفت انگیز‌، به خواندن ادامه دهید.
دوشنبه، 24 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تکنولوژی شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) چیست؟
تکنولوژی شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) چیست؟

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
شناسایی فرکانس رادیویی، فن آوری مورد استفاده برای شناسایی و رد یابی اشیا با کمک امواج رادیویی، و با استفاده از ثبت یک برچسب RFID در جسم است. برای یاد گیری بیشتر در مورد این تکنولوژی شگفت انگیز‌، به خواندن ادامه دهید.
سیستم RFID شامل - یک آنتن، ترانسیور (فرستنده و گیرنده‌ای که فرکانس رادیویی را نشانه گذاری می‌کند و داده‌ها را به دسبرچسباه پردازش می‌فرستد)، و یک برچسب یا ترانسپوندر (دسبرچسباه فاصله یاب الکترونیکی که یک مدار مجتمع بوده و مدارات RF و داده‌های انتقالی را شامل می‌شود) - است. در این سیستم، سیگنال‌های به وسیله‌ی کوپلینگ (اتصال) الکترومغناطیسی یا الکترو استاتیکی در بخش فرکانس رادیوییِ طیف الکترومغناطیسی، منتقل می‌شوند. این فن آوری با یک روش مشابه، به عنوان شناساگر بار کد استفاده می‌شود. یکی از تفاوت‌های اساسی بین آنها این است که RFID احتیاجی به جهت دیدِ خواندن، ندارد ولی بار کد کردن به آن بسبرچسبی دارد.
تکنولوژی شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) چیست؟
همراه با این، اسکن RFID را می‌توان در فواصل طولانی تر نسبت به بار کد اسکنر انجام داد، زیرا این سیستم‌ها فرکانس‌های مختلف از 850 مگا هرتز تا 950 مگا هرتز و 4ر2 گیگا هرتز تا 5ر2 گیگا هرتز دارند، که طیف انتقالی بیش از 90 فوت ارائه می‌دهند. عمدتاً دو نوع برچسب وجود دارد: فعال و غیر فعال. برچسب‌های فعال حاوی یک باتری است و سیگنال‌ها را خود کار منتقل می کند، در حالی که برچسب‌های غیر فعال حاوی باتری نیستند و نیاز به یک منبع خارجی برای فرا خوانی انتقال سیگنال دارند.

RFID در زمان ‌بندی مسابقه

فن آوری RFID برای زمان بندی مسابقات، از سال 2004، استفاده می شود. این تکنولوژی زمان شروع و پایان را برای هر یک از افراد در یک مسابقه ثبت می‌کند، به خصوص در ماراتن، که در آن، ثبت زمان کرنومتر برای هر شرکت کننده کار دشواری است. شرکت کنندگان مجاب هستند که نوعی شماره‌ی سینه، حاوی برچسب‌های غیر فعال را بپوشند، که توسط آنتن‌های کنار مسیر قرائت می‌شوند. برچسب‌هایی فوق العاده فرکانس بالا (UHF)، استفاده می شوند، که با آنتن طراحی شده‌ی بسیار خاص، قرائتی کاملاً صحیح دارند. این روش توسط بسیاری از آژانس‌های گزینشی، مانند سلول‌های گزینشی راه‌ آهن هند، پلیس، و بخش برق، که در آن داوطلبان باید برای رسیدن به مرحله‌ی بعد، یک PET (تست استقامت بدنی) را روشن کنند، استفاده می‌شود.

RFID در مدیریت دارایی

RFID، همراه با فن آوری محاسباتی سیار و وب، یک روش کار آمد برای شرکت‌ها و یا سازمان‌ها فراهم می‌آورد تا دارایی‌های خود را همراه با وضعیت فعلی خود، ثبت مدیریت کنند. کامپیوتر سیار، با اسکن قرائت کننده‌های RFID یک پارچه، مجموعه‌ای کامل از ابزار را ارائه می‌دهد که کاغذ بازی و تشریفات اداری را حذف می‌کند، و مدرک تأییدیه شناسایی و حضور را فراهم می کند. برنامه‌های کار بردی مبتنی بر وب به تولید کنندگان و پیمان کاران اجازه می‌دهند، تا به صورت آن لاین به اطلاعات دارایی‌ها، تاریخ باز رسی‌ها، و اسناد انتقالی دست رسی داشته یا آنها را به روز رسانی کنند. خطا در این روش نادر است چرا که در این روش نیازی به ورود اطلاعات به صورت دستی نیست.

RFID در لجستیک و حمل و نقل

فناوری RFID نقشی کلیدی در زمینه لجستیک (لشکر کشی نظامی) و حمل و نقل ایفا می‌کند. با توجه به ارزش کسب و کاری و بهره‌وری آن، شرکت‌های حمل و نقلی به طور فزاینده‌ای در حال اجرای این فناوری هستند. به عنوان مثال، صنعت راه آهن آمریکای شمالی، در سیستم تجهیزات شناسایی اتوماتیک خود RFID را اجرا کرده است. در این سیستم، لوکوموتیو و گردونه‌های ریل ‌دار با استفاده از دو برچسب غیر فعال با هم جفت (match) شده‌اند که تعداد خود روها، نوع تجهیزات، صاحب تجهیزات، تعداد محورها، و غیره را شناسایی می‌کنند. در کار بردهای هوا پیمایی نیز این فن آوری‌ به خدمت گرفته شده که چمدان‌ها را با برچسب‌‌‌‌‌ RFID، برچسب گذاری می‌کنند، که توسط سیستم مدیریت چمدان قرائت می‌شود. این به به بود بهره‌وری کمک کرده و امکان پیش آمدن موارد نا به جا را کاهش می‌دهد.
این فقط تعداد معدودی از کار بردهای تکنولوژی RFID بود. این سیستم‌ها می‌توانند هر جا که یک سیستم شناسایی منحصر به فرد مورد نیاز است، مورد استفاده قرار گیرند. از برچسب لباس گرفته تا موشک‌ها و حیوانات خانگی و مواد غذایی.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.