سر دردها و فشار خون بالا

فشار خون بالا یک بیماری جدی است، ولی به ندرت علائم خاصی از خود نشان می‌دهد. ظاهراً سر درد یکی از علائمی است که در صورت وجود می‌توان به وجود فشار خون بالا مشکوک شد. مقاله‌ی زیر را بخوانید تا درباره‌ی رابطه‌ی
چهارشنبه، 9 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سر دردها و فشار خون بالا
سر دردها و فشار خون بالا

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
فشار خون بالا یک بیماری جدی است، ولی به ندرت علائم خاصی از خود نشان می‌دهد. ظاهراً سر درد یکی از علائمی است که در صورت وجود می‌توان به وجود فشار خون بالا مشکوک شد. مقاله‌ی زیر را بخوانید تا درباره‌ی رابطه‌ی آنها اطلاعات بیشتری به دست آورید.
فشار خون بالا یک بیماری وخیم است و در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند کشنده باشد. در فشار خون بالا، فشار دیواره‌های سرخ رگی افزایش می‌یابد و این عمل باعث می‌شود قلب برای پمپاژ خون در درون رگهای خونی با شدت بیشتری کار کند. فشار خون بالا با عنوان پر فشاری خون یا پر فشاری شریانی نیز شناخته می‌شود. فشار خون دارای دو مقیاس سیستولی و دیاستولی است. زمانی که قلب منقبض می‌شود، فشاری که به وسیله‌ی خون در هنگام پمپاژ به درون رگهای خونی اعمال می‌شود بیشتر است، این انقباض را فشار خون سیستولی می‌نامند، و زمانی که قلب منبسط می‌شود، فشاری که به وسیله‌ی خون اعمال می‌شود کمتر است و فشار خون دیاستولی نامیده می‌شود. فردی با فشار خون 120 / 80 میلیمتر جیوه (سیستولی / دیاستولی) دارای فشار خون طبیعی است، در حالی که فشار خون بالاتر از 140/90 میلی متر جیوه را فشار خون بالا می‌نامند.
در پر فشاری خون، علائم معمولاً توجه دیگران را جلب نمی‌کنند و قبل از این که قلب شما به معنای واقعی کلمه مورد تهاجم بی‌ رحمانه‌ی سکته‌ قرار گیرد هیچ گونه هشداری وجود ندارد. از این رو، این بیماری را در همه جا قاتل خاموش می‌نامند. اگر چه علائم پر فشاری خون پنهان می‌مانند ولی شایعترین علامت آن سر درد است. مردم همیشه سر دردها را به فشار خون بالا ربط می‌دهند. آیا این دو با هم ارتباطی دارند؟ متن زیر را بخوانید تا متوجه شوید.

فشار خون بالا و سر درد به چه ترتیبی با هم ارتباط دارند

در حدود 90 درصد از سر دردها (سر درد عصبی) به علت استرس ایجاد می‌شوند، ولی بر طبق مطالعات و پژوهش‌هایی که قرنها پیش انجام گرفت، اعتقاد بر این است که سر دردهای شدید از علائم عمده فشار خون بالا بوده‌اند. با این حال، نمی‌توان مطمئن بود هر فردی که گاهی به سر درد دچار می‌شود دارای فشار خون بالا است، با وجود این، وقوع مکرر سر دردها قطعاً یکی از نشانه‌ی فشار خون بالا است. اغلب سر دردها از رگهای خونی موجود در بافت‌های زیرین جمجمه منشأ می‌گیرند. در این رگهای خونی، پدیده‌ای به نام خود تنظیمی (فرایندی که به بافت‌ها اجازه می‌دهد تا جریان خون خود را تعیین کنند) به علت افزایش فشار خون ایجاد می‌شود. این فرایند فیزیو لوژیکی باعث انقباض رگهای خونی می‌شود که یکی از علل عمده‌ی سر دردها به شمار می‌رود.
با توجه به مطالعات قدیمی، سر درد علامت اصلی پر فشاری خون است، بر عکس، تحقیقات جدید اظهار می‌کنند که فشار خون بالا باعث ایجاد سر دردهای کمتری می‌شوند. با این حال این داده‌ها گذشته از این که اخیراً به دست آمده‌اند، تنها در در صد کمتری از افراد مشاهده می‌شوند و برای تکیه کردن بر آنها زمان بیشتری مورد نیاز است.

سر دردهای ناشی از فشار خون بالا

سر دردهای صبح گاهی

سر دردهای صبح گاهی عمدتاً به علت کم خوابی، وضعیت خواب نا مناسب و استرس ایجاد می‌شوند. دلیل ساده دیگر برای سر درد می‌تواند خر و پف یار بغل دستی باشد! سر دردهای صبح گاهی به همراه فشار خون بالا در افراد الکلی شایعند. همیشه دیده می‌شود که استرس، سر درد، افسردگی و فشار خون بالا در کنار هم ایجاد می‌شوند. اگر از سر دردهای مکرر رنج می‌برید، باید آگاه بوده و فشار خون خود را کنترل کنید.

سر دردهای خوشه‌ای

سر دردهای خوشه‌ای سر دردهای شدیدی هستند که طی دوره‌ای از زمان عود می‌کنند. آنها به علت اختلال در اعصاب صورت رخ می‌دهند. آنها مانند میگرن هستند، که در آن حمله ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. این سر دردها به علت آلرژی، استرس، استعمال بیش از حد دخانیات و مشروبات الکلی ایجاد می‌شوند. اثرات سر درد ممکن است به علت افزایش فشار خون بدتر گردند.

بیماری‌های دوران بار داری

در حدود 8 در صد از زنان بار دار از فشار خون بالا همراه با سر درد رنج می‌برند. پزشکان معاینه معمول فشار خون را پس از گذشت 20 هفته از بار داری توصیه می‌کنند. این به این علت است که، یک زن بار دار پس از گذشت 6 ماه از بار داری در هر روز یک لیتر خون اضافی را پمپاژ می‌کند که به احتمال زیاد باعث افزایش فشار خون می‌گردد که سر درد یکی از علائم آن خواهد بود. این فشار خون بالا می‌تواند بر سلامتی نوزاد تأثیر بگذارد. و اگر سر دردها شدید و مکرر باشند، به دنبال آنها تهوع و تاری دید ایجاد خواهد شد، پس حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

در نو زادان و کودکان

پر فشاری خون حتی در نو زادان و کودکان بزرگتر نیز می‌تواند باعث ایجاد سر دردهای شدید گردد، و با خستگی، خون ریزی از بینی، فلج صورت و تاری دید همراه است. پر فشاری خون در نو زادان و شیر خواران، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی، کم شدن انرژی، تحریک پذیری و تشنج گردد.

پر فشاری بد خیم یا پر فشاری شدید خون

پر فشاری بد خیم یکی از اشکال شدید فشار خون بالا است که به دیواره‌های داخلی رگهای خونی آسیب می‌رساند و باعث نقص عضو می‌شود. چشم‌ها، کلیه‌ها و مغز آسیب ‌پذیرترین اندام‌های بدن هستند. پر فشاری بد خیم ممکن است باعث تورم عصب چشمی در پشت چشم گردد، که به نوبه‌ی خود منجر به سر درد شدید می‌شود. سر درد شدید نخستین علامت پر فشاری بد خیم به شمار می‌رود.
در طول بیش از چند دهه مشاهده شده است که افراد دارای فشار خون بالا غالباً از سر دردهای شدید رنج می‌برند. ولی این امر که تمام سر دردهای صبح گاهی و خوشه‌ای بر اثر پر فشاری خون ایجاد می‌شوند نا درست است. بیشتر اوقات، علل سر درد ممکن است چندان جدی نباشند، و می‌تواند به دلایل ساده‌ای مانند کم آبی یا گرسنه ماندن طولانی مدت ایجاد شود. به گفته‌ی پزشکان، سر دردهای شایع ممکن است به علت فشار خون بالا نبوده و عوامل متعدد دیگری در ایجاد آن دخیل باشند. خلاصه‌ی کلام، اگر مرتباً از سر درد و سرگیجه‌ی شدید همراه با حالت تهوع رنج می‌برید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.