جامعه‌ي بازِ کارل ريموند پوپر

اصطلاح جامعه ي باز و بسته را نخستين بار هانري برگسون به کار برد، گرچه برگسون آن را فرآورده ي شهود عرفاني مي دانست، پوپر، عرفان را بيان آرزو و واکنشي در برابر عقل باوري تلقي مي کند
پنجشنبه، 1 آبان 1393
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: Plato
موارد بیشتر برای شما
جامعه‌ي بازِ کارل ريموند پوپر
 11. جامعه ي بازِ کارل ريموند پوپر
 

نويسنده: علي محمدي آشناني




 

اصطلاح جامعه ي باز و بسته را نخستين بار هانري برگسون به کار برد، گرچه برگسون آن را فرآورده ي شهود عرفاني مي دانست، پوپر، عرفان را بيان آرزو و واکنشي در برابر عقل باوري تلقي مي کند. (1)
تعريف وي از جامعه ي باز چنين است: « جامعه اي که در آن افراد با حکم هاي شخصي روبه رو هستند، جامعه باز است. » (2)
کارل ريموند پوپر، جامعه ي باز خود را در برابر جامعه بسته يا جامعه ي قبيله اي tribal society مي داند. وصف جامعه ي توتاليتاريسم، نظارت دولت بر همه ي جنبه هاي فعاليت اقتصادي و اجتماعي، انحصار قدرت سياسي در دست حزب حاکم، سرکوبي مخالفان و نارضايتي ها، تلاش براي شکل دادن به جامعه بر اساس ايدئولوژي حزبي و از ميان بردن آزادي هاي فردي است. بر اين اساس، هدف از تشکيل جامعه ي باز را حمايت از حقوق و آزادي شهروندان آن مي داند و بس. (3) وي بر عهده گرفتن انجام وظايف معنوي و اخلاقي و فضايل انساني را هدف و مسئوليت اجتماع بشري نمي داند و پرواي اخلاق شهروندان داشتن را بر نمي تابد. (4)
پوپر، با نوعي بدبيني به جهان و با تصريح به اين که: « هيچ وسيله و نهادي براي نيک بخت گردانيدن انسان نيست، حداکثر انتظار مردم را آن دانسته که هنگام رنج کشيدن، هرگونه ياري ممکن به آنان برسد. » (5)
رقابت، يکي از ارکان جامعه ي باز است: « در يک جامعه باز، بسياري از اعضا مي کوشند تا به پايه ي اجتماعي برسند و جاي اعضاي ديگر را بگيرند. » (6)
او، تاريخ باوري خواه از نوع خداپرستانه، طبيعت باورانه، روحي يا اقتصادي را بر نمي تابد و وجود قوانين ويژه ي قابل کشف و پيش گويي درباره ي آينده جوامع را تخطئه مي کند، آن را برآمده از دل شکل قبيله اي زندگي اجتماعي مي داند. (7)
بايد گفت در تلقي پوپر، نظارت دولت، مخالف آزادي نيست؛ بلکه کاري بايسته است در صورتي که خواهان آن باشيم که جوانان را در برابر غفلتي که آنان را از دفاع از آزاديشان ناتوان مي گرداند، حمايت کنيم ولي نظارت بيرون از اندازه ي کشور در کارهاي آموزشي را خطر مصيبت باري براي آزادي دانسته است. (8)
اساساً از نظر پوپر، سرنهادن بر رهبري افراد، بسيار ناپسند است، (9) زيرا در برابر اصالت جمع افلاطوني، از نظر پوپر اصالت از آنِ فرد است. اين تلقي مبنايي، معناي واژه ي عدالت را از منظر وي تغيير مي دهد؛ (10) عدالت در نگاه پوپر يعني: 1. اصل برابري و از بين برداشتن امتيازها؛ 2. اصل خردباوري؛ 3. وظيفه ي کشور را پاس داشتن از آزادي شهروندان.

تحليل و بررسي

از ديد خود پوپر، جامعه ي باز نيز داراي اشکال هايي هست که به برخي از آن ها اشاره مي شود:

1 . انتزاعي بودن:

جامعه ي باز وصف يک گروه مشخص يا واقعي آدميان نيست بلکه جامعه اي انتزاعي است که پيوندي با ديگران ندارد.

2. تيره روزي و عدم پاسخ گويي به نيازها:

بسياري از افراد جامعه باز در گمنامي و تنهايي و از اين رو در تيره روزي مي زيند؛ زيرا انسان ها نيازهايي دارند که نمي توانند آن ها را در جامعه اي انتزاعي برآورند. (11) جالب آن است که توصيه ي پوپر چنين است که بايد برخي نيازهاي اجتماعي- عاطفي مان را وا بنهيم و فشار ناشي از آن را تحمل کنيم. (12)

3 . نزاع به جاي همدلي:

به اعتراف پوپر، در جامعه ي باز بسياري از اعضا مي کوشند تا به پايه ي برتر اجتماعي برسند و جاي اعضاي ديگر را بگيرند، (13) اين خود نزاع هايي را به جاي همدلي مي نشاند.

پي نوشت ها :

1. پوپر، جامعه ي باز و دشمنان آن، ج1، ص 265.
2. همان، ص 232.
3. همان، ص 157.
4. همان، ص 158.
5. همان، ص 212.
6. همان، ص 232.
7. همان، ص 30.
8. همان، ص 156.
9. همان، ص 29.
10. همان، ص 120-145.
11. همان، ص 233.
12. همان، ص 235.
13. همان، ص 232.

منبع مقاله :
محمدي آشناني، علي؛ (1392)، جامعه آرماني قرآن کريم، قم: مؤسسه بوستان کتاب، ( مرکز چاپ و نشر دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، چاپ اول



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
خط کوفی و نسـخ قدیم قبل از اسلام
خط کوفی و نسـخ قدیم قبل از اسلام
ایران با تمدنی غنی نسبت به کشورهای غربی، رفتار بسیار متفاوتی دارد!
play_arrow
ایران با تمدنی غنی نسبت به کشورهای غربی، رفتار بسیار متفاوتی دارد!
گزارشی از وضعیت کنونی ضایحه لبنان
play_arrow
گزارشی از وضعیت کنونی ضایحه لبنان
وضعیت ضاحیه بعد از بمباران‌های شدید صبحگاهی
play_arrow
وضعیت ضاحیه بعد از بمباران‌های شدید صبحگاهی
ادامه بمباران وحشیانه جنگنده‌های اسرائیل به حومه جنوبی بیروت
play_arrow
ادامه بمباران وحشیانه جنگنده‌های اسرائیل به حومه جنوبی بیروت
تصاویری از فرمانده حزب‌الله در حال آموزش نیروهای یمنی که دیروز توسط اسرائیل ترور شد!
play_arrow
تصاویری از فرمانده حزب‌الله در حال آموزش نیروهای یمنی که دیروز توسط اسرائیل ترور شد!
ورزش جذاب رفتینگ در چهارمحال و بختیاری
play_arrow
ورزش جذاب رفتینگ در چهارمحال و بختیاری
لحظه وقوع حمله تازه اسرائیل به بیروت در پخش زنده شبکه خبر
play_arrow
لحظه وقوع حمله تازه اسرائیل به بیروت در پخش زنده شبکه خبر
دریاچه گیسوم گیلان
play_arrow
دریاچه گیسوم گیلان
بررسی شرایط جنگ از روی نقشه جنگی روی آنتن شبکه سوم صداوسیما
play_arrow
بررسی شرایط جنگ از روی نقشه جنگی روی آنتن شبکه سوم صداوسیما
برای توقف ایران، اسرائیل باید دست از اشغالگری بکشد!
play_arrow
برای توقف ایران، اسرائیل باید دست از اشغالگری بکشد!
دستور ترور سید مقاومت از نیویورک
دستور ترور سید مقاومت از نیویورک
تعجب مجری شبکه منوتو از قدرت نیروهای ویژه حزب الله!
play_arrow
تعجب مجری شبکه منوتو از قدرت نیروهای ویژه حزب الله!
حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به محله اللیلاکی
play_arrow
حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به محله اللیلاکی
شعار مردم بعد از تجمع در میدان فلسطین در واکنش به اتفاقات لبنان: انتقام انتقام!
play_arrow
شعار مردم بعد از تجمع در میدان فلسطین در واکنش به اتفاقات لبنان: انتقام انتقام!