عليت، بعد از فارابي تا ابن سينا

ميان فارابي (مرگ 339 هـ) و ابن سينا (مرگ 428 هـ) فاصله داريم در حدود يک قرن. در اين فاصله جريان هاي فکري گوناگوني پديد آمدند که برخي از آن ها، چندان اهميتي ندارند. اما به هر حال از دو جريان عمده نمي توان صرف
دوشنبه، 5 آبان 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عليت، بعد از فارابي تا ابن سينا
 عليت، بعد از فارابي تا ابن سينا

 

نويسنده: دکتر سيد يحيي يثربي




 

ميان فارابي (مرگ 339 هـ) و ابن سينا (مرگ 428 هـ) فاصله داريم در حدود يک قرن. در اين فاصله جريان هاي فکري گوناگوني پديد آمدند که برخي از آن ها، چندان اهميتي ندارند. اما به هر حال از دو جريان عمده نمي توان صرف نظر کرد: يکي تصوّف و ديگري اخوان الصّفا.
از آنجا که تصوف يک جريان فکري نبوده، بلکه به قلمرو ديگري غير از قلمرو عقل و انديشه که محور فلسفه است تعلق دارد، در بحث عليت، ديدگاه صوفيان را مطرح نمي کنيم. مسئله « تشأن و تطوّر حق »، مقوله اي است که اگر چه در نهايت از عليت به دور نيست، اما چون در حوزه عقل قابل تصور و تصديق نيست، نبايد در اينجا و در کنار ديدگاه هاي عقلاني طرح شود. اگرچه عرفا نيز در نيمه دوم قرن چهارم، مکتب خود را به صورت بحثي و تدوين شده، در اختيار ديگران گذاشتند.(1)
اما ديدگاه اخوان الّصفا را بايد بررسي کنيم. اخوان الصفا را اگر براساس « رسائل » آنان در نظر بگيريم، به نيمه دوم قرن چهارم مربوط اند. (370-350). و در فاصله فارابي و ابن سينا قرار دارند. اينان هم درباره عليت مطالب زير را دارند:
در تعريف علت مي گويند: هر چيزي که منشأ و عامل پديد آمدن وجود چيز ديگر گردد، آن را علت و آن چيز پديد آمده را معلول خوانند.(2) اينان نيز مانند ارسطو، موجودات جهان ماده را داراي چهار علت مي دانند:
علت مادي، علت صوري، علت فاعلي و علت غايي.(3)
سپس موجودات را از نظر اين چهار علت، بر سه قسم مي دانند:
يکي آنان که تنها يک علت دارند، مانند عقل و نفس.
دوم آنان که دو علت دارند، مانند افلاک و ستارگان.
سوم آن ها که چهار علت دارند، مانند مرکبات جهان عناصر (معدن، نبات و حيوان).(4)
اخوان الصفا با تقسيم معلول از نظر نياز به علت ها به معني « ابداع » و « احداث » توجه داشتند. اولي ايجاد چيزي است از عدم؛ يعني نيست را هست کردن، بدون دخالت و وساطت هيچ عاملي جز علت. مانند ايجاد عقل اول به وسيله خداوند. احداث نيز همين ايجاد است؛ اما با دخالت واسطه ها و عوامل ديگر، مانند ماده و زمان.(5)
ضمناً در آثار اخوان الصّفا قاعده الواحد مطرح نشده است. در جايي حتي بر لزوم صدور کثير از واحد تأکيد شده است؛ با اين بيان:
از آنجا که آفريدگار از هر جهتي حقيقتاً يگانه است، نبايد مخلوق او حقيقتاً يگانه باشد. بلکه بايد يک واحد متکثّر و مثنوي و مزدوج باشد.(6)
اينکه اخوان الصفا، عقل را معلولي مي داند که تنها يک علت دارد، از اين جهت است که عقل مجرد است و لذا ماده و صورت ندارد و خداوند هم در کارهايش غايت ندارد (شايد!) اما اينکه افلاک دو علت دارند، يعني هم علت فاعلي دارند و هم علت مادي. در اينجا چرا علت صوري به حساب نيامده است؟ علت غايي را مي توان با غايت و غرض نداشتن خدا، نفي کرد. اما چرا مرکبات جهان عناصر چهار علت دارند؟ وجود سه علت (مادي، صورت، فاعلي) معلوم است. اما چرا علت غايي در اينجا اضافه شده است؟ مگر اين مرکبات معلول خدا نيستند؟ خدايي که در کارهايش غايت ندارد.

پي نوشت ها :

1- تدوين کتاب هاي عرفاني مهمي در اين مقطع انجام يافت که هنوز هم از منابع اصلي و مهم تصوف به شمار مي روند. مانند: اللّمع ابونصر عبدالله بن علي سرّاج طوسي (مرگ 378 هـ). و التّعرف لمذهب اهل التصوف ابوبکر محمد کلابادي (مرگ 380هـ). و قوت القلوب ابوطالب مکي (فوت 386 هـ). تلاش براي بحثي کردن عرفان، بعدها نيز ادامه يافت. اين کار با شارحان تعاليم ابن عربي در قرن هفتم و هشتم هجري، به اوج خود رسيد.
2- اخوان الصفا، رسائل، صص 201، 237، 238، 359-358 و 385 (رساله هاي سوم، چهارم، نهم و دهم از نفسانيات عقليات). ناگفته نماند که در « مجمل الحکمة » که ترجمه و تلخيص رسائل اخوان است، قيد « وجود به خويشتن بود » در تعريف علّت آمده است. « هر چه را وجود به خويشتن بود و وجود چيزي ديگر از وي بود، علت گويند ». من در متن رساله ها اين قيد را نيافتم. ر.ک: مجمل الحکمة، به کوشش محمدتقي دانش پژوه و ايرج افشار، ص 294.
3- اخوان الصفا، رسائل.
4- همان.
5- همان، رساله دهم از بخش سوم.
6- همان، رساله سوم از نفسانيّات عقليات (210/3).

منبع مقاله :
يثربي، سيد يحيي؛ (1388)، تاريخ تحليلي- انتقادي فلسفه اسلامي، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
هشدارها و راهکارهای عملی مقابله با نفوذ و ترفندهای دشمنان
هشدارها و راهکارهای عملی مقابله با نفوذ و ترفندهای دشمنان
قدم به قدم در خانه تکانی و تمیزکاری اتاق خواب
قدم به قدم در خانه تکانی و تمیزکاری اتاق خواب
بهترین جاهای دیدنی لنکاوی، پنانگ و کوالا برای مسافران تور تایلند
بهترین جاهای دیدنی لنکاوی، پنانگ و کوالا برای مسافران تور تایلند
بررسی خطرات متیلن کلراید و معرفی چند جایگزین برای آن
بررسی خطرات متیلن کلراید و معرفی چند جایگزین برای آن
مراسم تدفین سیدحسن نصرالله چگونه انجام می‌شود؟
play_arrow
مراسم تدفین سیدحسن نصرالله چگونه انجام می‌شود؟
دستور اژه‌ای در خصوص دستگیری هر چه سریع تر قاتل دانشجوی دانشگاه تهران
play_arrow
دستور اژه‌ای در خصوص دستگیری هر چه سریع تر قاتل دانشجوی دانشگاه تهران
علت عصبانیت مستکبرین از ایران در کلام رهبر انقلاب
play_arrow
علت عصبانیت مستکبرین از ایران در کلام رهبر انقلاب
12 نکته مهم برای سفر در ماه مبارک رمضان
12 نکته مهم برای سفر در ماه مبارک رمضان
رهبرانقلاب: توانایی ما برای مقابله با تهدیدهای سخت در سطح عالی است
play_arrow
رهبرانقلاب: توانایی ما برای مقابله با تهدیدهای سخت در سطح عالی است
بقائی: انتقال اجباری فلسطینیان توطئه‌ای مردود است
play_arrow
بقائی: انتقال اجباری فلسطینیان توطئه‌ای مردود است
پزشکیان: جایگاه علم و دانایی حد و مرزی ندارد
play_arrow
پزشکیان: جایگاه علم و دانایی حد و مرزی ندارد
دستور اکید رئیس قوه قضاییه در خصوص جرایم خشن
play_arrow
دستور اکید رئیس قوه قضاییه در خصوص جرایم خشن
اژه‌ای: قوه قضاییه ناخواسته در ۲ قطبی‌ها نیفتد
play_arrow
اژه‌ای: قوه قضاییه ناخواسته در ۲ قطبی‌ها نیفتد
چهار ویژگی ممتاز مردم آذربایجان شرقی در کلام رهبر انقلاب
play_arrow
چهار ویژگی ممتاز مردم آذربایجان شرقی در کلام رهبر انقلاب
واکنش بقایی به تهدید ایران توسط نتانیاهو
play_arrow
واکنش بقایی به تهدید ایران توسط نتانیاهو