دوشنبه، 13 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

درگذشت میشل دئون نویسنده فرانسوی ( 2016 م)

درگذشت میشل دئون نویسنده فرانسوی ( 2016 م)

میشل دئون نویسنده، دراماتورژ و استاد دانشگاه قرن بیستم میلادی اهل فرانسه در گالوی ایرلند و در ۹۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

 

این نویسنده نامدار که از اعضای آکادمی فرانسه بود، در جهان انگلیسی زبان با ترجمه دو کتابش شناخته می‌شد: رمان «امشب کجای می‌میری؟» که کتابی زندگینامه‌ای و داستانی از زندگی مردی در فرانسه در سال ۱۹۸۱ بود و اولین اثر ترجمه شده او به زبان انگلیسی در سال ۱۹۸۹ محسوب می‌شد.

 

ترجمه انگلیسی رمان دیگر وی «پسر سرراهی» که سال ۱۹۷۵ منتشر شد و با طنزی قوی داستان «تام جونز» هنری فیلدینگ را به دهه ۱۹۳۰ فرانسه برده است، سال ۲۰۱۳ منتشر شد.

 

اما برای خوانندگان فرانسوی این نویسنده یک چهره پیچیده بود که واکنش‌های سیاسی او از تجربه‌گرایی تا اشکال سنتی‌تر را دربرمی‌گرفت و قهرمانی برای نویسندگان جوان سنت‌شکن محسوب می‌شد. وی که سال ۱۹۷۸ به عضویت آکادمی فرانسه درآمد از نفوذ خود برای جلب توجه‌ها به نویسندگانی چون ژان رولن و امانوئل کریه استفاده کرد.

 

این نویسنده ۴ آگوست ۱۹۱۹ در پاریس به دنیا آمده و تنها فرزند خانواده‌اش بود. وی سال ۱۹۳۳ پدرش را از دست داد و در کنار مادرش در پاریس زندگی کرد و بعد در دانشگاه این شهر به تحصیل در رشته حقوق پرداخت. او درباره کودکیش در کتاب خاطراتش «اتاق پدرت» در سال ۲۰۰۴ نوشته است.

 

وی سال ۱۹۳۹ به ارتش پیوست و سه سال بعد وقتی مرخص شد در جنوب فرانسه که دور از اشغال نازی‌ها بود زندگی کرد و به عنوان ویراستار مشغول کار شد. سال ۱۹۴۴ او به پاریس بازگشت و نخستین رمانش را با عنوان «وداع با شیلا» منتشر کرد که درباره زندگی روشنفکری پس از جنگ در اروپا بود. وی این کتاب را به ژان پل سارتر تقدیم کرد. او سپس به عنوان روزنامه‌نگار در ایتالیا و سوییس کار کرد و به سفر کردن در بقیه زندگی‌اش نیز ادامه داد و مدتی مدید در پرتغال، یونان و ایرلند گذراند. او در دهه ۱۹۵۰ سفری در سراسر آمریکا نیز انجام داد و با کشف کانادای فرانسوی زبان در آنجا به تحصیل پرداخت.

 

دئون با نوشتن «مردم شب» در سال ۱۹۵۸ به طیف پیشتاز رمان‌نویسان پس از جنگ ملحق شد و چشم‌اندازی از دیدگاه‌های شبانه پاریس را ارایه کرد. در رمان «اسب‌های مینیاتوری وحشی» در سال ۱۹۷۰ نیز که یکی از مشهورترین رمان‌های فرانسوی است او از آرزوهای بلندپروازانه اجتماعی از طریق توصیف زندگی ۵ دوست پرداخت که پس از تحصیل در دانشگاهی در انگلستان در دوران جنگ جهانی دوم و دوران جنگ سرد در سراسر اروپا پراکنده شدند.

 

«تاکسی بنفش» در سال ۱۹۷۳ درباره مهاجری فرانسوی در ایرلند است که برمبنای آن فیلمی در سال ۱۹۷۷ ساخته شد که شارلوت رمپلینگ و فرد آستر بازیگرانش بودند. این کتاب جایزه گرند پری را دریافت کرد.

 

او کتاب‌های متعددی نیز برای کودکان نوشته بود که «توماس و بی‌نهایت» در سال ۱۹۷۵، کتاب سفر منحصر به فرد «صفحات یونانی» در سال ۱۹۹۳ و کتاب «اسب سوار» در سال ۲۰۰۵ درباره ایرلند از جمله آنها هستند.

 

این نویسنده سال ۱۹۶۳ ازدواج کرد و دوفرزند از وی به جای مانده است.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما