سه‌شنبه، 15 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

دولت عثمانی مجبور به تخلیه جزیره استراتژیک «کرت»(1898م)

دولت عثمانی مجبور به تخلیه جزیره استراتژیک «کرت»(1898م)
 دولت عثمانی مجبور به تخلیه جزیره استراتژیک «کرت» در مدیترانه شد.

کرت مرکز کهنترین تمدن در اروپا-تمدن مینوسی- بوده‌است. گاه این جزیره را گهواره تمدن اروپا نیز می‌خوانند. با این همه دانسته‌های ما از خاستگاه این تمدن به دلیل کم بودن آگاهی‌ها و ناخوانا ماندن دبیره آنان ناچیز است. برخی از دانسته‌های ما در هاله‌ای از افسانه از تاریخنگاران و شاعران یونانی‌ای چون هومر به ما رسیده‌است.

در زمان رومیان کرت درگیر جنگ‌های مهردادی شد. مارکوس آنتونیوس کرتیکوس در ۷۱ (پیش از میلاد) به این جزیره تاخت ولی ناکام ماند؛ ولی سرانجام کوئینتوس کسلیوس متلوس سردار رومی پس از سه سال و با سه لژیون توانست این جزیره را به روم بپیوندد. از این پس این جزیره بخشی از امپراتوری روم و در آینده امپراتوری بیزانس گردید تا اینکه در ۸۲۴ (میلادی) عربها بر کرت دست یازیدند. در ۹۶۰ بیزانسیها کرت را باز پس گرفتند. در جنگ‌های صلیبی این جزیره چند بار دست‌به‌دست شد تا اینکه در ۱۶۶۹ عثمانی‌ها بر کرت چیره شدند. محاصره کرت به دست عثمانی‌ها که به چیرگی اینان بر این جزیره انجامید بیست‌ویک سال به درازا کشید و می‌نماید که این درازترین محاصره در تاریخ باشد. در سال 1898 میلادی دولت عثمانی مجبور به تخلیه جزیره استراتژیک «کرت»

در جنگ استقلال یونان؛ که از ۱۸۲۱ آغاز شد؛ مردمان کرت بسیار کوشا بودند و این جزیره صحنه خشونت عثمانی‌ها گردید. در زمان استقلال یونان ۴۵درصد مردمان این جزیره مسلمان بودند که بسیاری از آنان پس از آن به کیش پیشین خویش مسیحیت بازگشتند و بازمانده مسلمانان نیز در ۱۹۲۴ در روند جابه‌جایی تبعه‌های دو کشور ترکیه و یونان از این جزیره بیرون رفتند.

در روند جنگ جهانی دوم کرت در مه ۱۹۴۱ صحنه نبرد کرت میان چتربازان آلمانی و نیروهای انگلیسی بود.

منبع:
fa.wikipedia.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.