پنجشنبه، 29 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

روز ملي و استقلال "سنگاپور" از فدراسيون مالزيا (1965م)

روز ملي و استقلال "سنگاپور" از فدراسيون مالزيا (1965م)
سنگاپور كشوري است در آسياي جنوب شرقي و منتهي‏اليه شبه جزيره مالايا با 646 كيلومتر مربع وسعت و بيش از سه ميليون نفر جمعيت كه مردم آن از نژاد زرد و تعدادي نيز از نژاد سفيد و سياه مي‏باشند. 30 درصد مردم سنگاپور پيرو آيين بودا و بقيه پيرو ساير مذاهب، اسلام، مسيحيت و هندو هستند. پايتخت سنگاپور، شهر سنگاپور و واحد پول آن دلار مي‏باشد. مردم سنگاپور به 4 زبان رسمي انگليسي، تاميلي، مالايايى و چيني صحبت مي‏كنند. پيش‏بيني شده است جمعيت سنگاپور تا سال 2025 بيش از چهار ميليون نفر خواهد بود. اكثريت مردم سنگاپور مليت چيني دارند. سنگاپور كه به معناي "شهرشير" مي‏باشد، در اواخر قرن 13 ميلادي توسط مهاجرين هندي ساخته شد و در اوائل قرن 19 به تصرف انگلستان درآمد و به پايگاهِ نظامي و اقتصادي اين كشور تبديل گرديد. اين وضعيت تا جنگ دوم جهاني كه اين منطقه به اشغال ژاپن درآمد، ادامه داشت و سنگاپور بعد از پايان جنگ، مستعمره پادشاهي انگلستان شد. اما شكل‏گيري نهضت استقلال‏خواهي، در اين كشور باعث گرديد تا در سال 1959 به خودمختاري دست يابد. سنگاپور سپس با رهايى از استعمار انگلستان به فدراسيون مالزيا پيوست و سرانجام در 9 اوت 1965 به استقلال كامل نائل آمد. سنگاپور از پيشرفته‏ترين كشورهاي آسياي جنوب شرقي است و بالاترين درآمد سرانه منطقه را داراست. نظام سياسي حاكم بر سنگاپور جمهوري چند حزبي با يك مجلس قانون‏گزاري مي‏باشد. روز نهم اوت، سال‏روز استقلال سنگاپور از استعمار انگلستان، روز ملي اين كشور نيز به شمار مي‏رود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
بیشترین بازدید هفته
تبديل روز شمار تاريخ ايران از هجري شمسي به تاريخ مجعول شاهنشاهي (1354 ش)
درگذشت شيخ "جعفر بن حاج محمد نزاري نقدي" (1370 ق)
انقراض سلسله اشكانيان بعد از 470 سال حكومت بر ايران (226م)
سپهبد منصور افخم ابراهیمی با عنوان نماینده جدید ایران در گروه معاونان دائمی نظامی سنتو کار خود را آغاز کرد(1351ش)
در ساعت 11، پس از پایان مراسم سخنرانی سید احمد کلانتر در مسجد اعظم قم، حدود 500 نفر از طلاب ضمن خروج از مسجد تظاهراتی برپا کردند و در نهایت با دخالت مأموران متفرق شدند.(1356ش)
در ساعت10، آیت الله گلپایگانی، ضمن تشکیل کلاس درس در مسجد اعظم قم، نسبت به حوادث پیش آمده ـ فاجعه 19 دی ـ از مقامات دولتی این شهر به شدت انتقاد کرد.(1356ش)
حدود صد برگ اعلامیه در حمایت از امام و علیه رژیم در شهر خمین توزیع گردید.(1356ش)
به گزارش خبرگزاری رویتر، بیش از صد هزار دانشجوی دانشگا دهلی نو و جواهر لعل نهرو، ضمن خوستار آزادی بلاشرط 17 دانشجوی ایرانی...(1356ش)
اعلامیه ای از سوی علی اصغر حاج سید جوادی خطاب به «آنجلا دیویس» ـ‌ زن مبارز سیاه پوست امریکایی ـ منتشر شد.(1356ش)
درگذشت آیت الله سید جلال‌الدین طاهری اولین امام جمعه اصفهان (1392ش)