فرزاد ( تحصیلات : دبیرستان ، 15 ساله )

سلام
اگر جایی از خانه را نجس کرده ایم ایا باید به سایر اعضای بگوییم؟
اگر انها با پای خیس و یا رطوبت بدن خود در محل نجس که نمیدانند نماز بخوانند یا باعث انتقال نجاست شوند باید به انها بگوییم؟
اگر باید به ان ها بگوییم:هنگامی که ندیده باشیم و ان ها از روی ان با پای مرطوب رد شده باشند یا انجا نماز بخوانند ما باید نمازشان را قضا کنیم و گناهش گردن ماست؟


مشاور (محمد علی رضایی)

با سلام و احترام
پرسشگر گرامی:
با توجه به اینکه بطور معمول با اعضاء خانواده طورى معاشرت دارید که اگر نگوید، لوازم و محل زندگی مشترک بین شما بیشتر نجس خواهد شد، لذا عین نجاست را  با دستمالی بدون اینکه پخش شود برطرف نمائید و آن قسمت را با رساندن آب شلنگ متصل به شیرلوله کشی پاک نمائید تا آب به تمام جاهایی که نجس شده است برسد، که در آن صورت پاک می شود.[امام خمینی،توضیح المسائل ، مسئله159-160]
اما درمورد سوال که فرمودید اگر انسان ببیند کسى نجاستی به لباسش سرایت کرده با لباس نجس نماز مى‏خواند، لازم نیست به او بگوید.[مگر این که با او طورى معاشرت داشته باشد که اگر نگوید، لوازم مشترک بین آن دو نجس خواهد شد. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 96- 97، مسأله 143] اگر جایى از خانه یا فرش کسى نجس باشد و ببیند بدن یا لباس یا چیز دیگر کسانى که وارد خانه او مى‏شوند با رطوبت به جاى نجس رسیده است، لازم است بنا بر احتیاط واجب باید به آنان بگوید.
موفق و پیروز باشید.