فرزاد

اگر جایی از خانه را نجس کرده ایم ایا باید به سایر اعضا بگوییم؟

سلام اگر جایی از خانه را نجس کرده ایم ایا باید به سایر اعضای بگوییم؟ اگر انها با پای خیس و یا رطوبت بدن خود در محل نجس که نمیدانند نماز بخوانند یا باعث انتقال نجاست شوند باید به انها بگوییم؟ اگر باید به ان ها بگوییم:هنگامی که ندیده باشیم و ان ها از روی ان با پای مرطوب رد شده باشند یا انجا نماز بخوانند ما باید نمازشان را قضا کنیم و گناهش گردن ماست؟
سه‌شنبه، 21 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

فرزاد

اگر جایی از خانه را نجس کرده ایم ایا باید به سایر اعضا بگوییم؟

فرزاد ( تحصیلات : دبیرستان ، 15 ساله )

سلام
اگر جایی از خانه را نجس کرده ایم ایا باید به سایر اعضای بگوییم؟
اگر انها با پای خیس و یا رطوبت بدن خود در محل نجس که نمیدانند نماز بخوانند یا باعث انتقال نجاست شوند باید به انها بگوییم؟
اگر باید به ان ها بگوییم:هنگامی که ندیده باشیم و ان ها از روی ان با پای مرطوب رد شده باشند یا انجا نماز بخوانند ما باید نمازشان را قضا کنیم و گناهش گردن ماست؟


مشاور: محمد علی رضایی

با سلام و احترام
پرسشگر گرامی:
با توجه به اینکه بطور معمول با اعضاء خانواده طورى معاشرت دارید که اگر نگوید، لوازم و محل زندگی مشترک بین شما بیشتر نجس خواهد شد، لذا عین نجاست را  با دستمالی بدون اینکه پخش شود برطرف نمائید و آن قسمت را با رساندن آب شلنگ متصل به شیرلوله کشی پاک نمائید تا آب به تمام جاهایی که نجس شده است برسد، که در آن صورت پاک می شود.[امام خمینی،توضیح المسائل ، مسئله159-160]
اما درمورد سوال که فرمودید اگر انسان ببیند کسى نجاستی به لباسش سرایت کرده با لباس نجس نماز مى‏خواند، لازم نیست به او بگوید.[مگر این که با او طورى معاشرت داشته باشد که اگر نگوید، لوازم مشترک بین آن دو نجس خواهد شد. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 96- 97، مسأله 143] اگر جایى از خانه یا فرش کسى نجس باشد و ببیند بدن یا لباس یا چیز دیگر کسانى که وارد خانه او مى‏شوند با رطوبت به جاى نجس رسیده است، لازم است بنا بر احتیاط واجب باید به آنان بگوید.
موفق و پیروز باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.