ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 15 ساله )

هر پیشنهاد و یا هرچیزی که به پدرومادرم میگم دعوام میکنن و میگن که مشکل از اخلاق منه حتی گاهی کل کل هامون انقد زیاد میشه که کار به دعوا میکشه


مشاور (خانم قربانی)

سلام بر شما همراه گرانقدر سایت راسخون
دوست عزیزم گویا از ارتباط با خانواده ات چندان راضی نیستی و از اینکه توسط والدینت درک نمیشوی، ناراحت هستی. پیام شمابسیار کلی و فاقد جزییات لازم است. بهتر و لازم بود که در رابطه موضوعات اختلافی تان و همچنین نوع پیشنهادات شما که مورد پذیرش خانواده نیست، صحبت میکردید تا زوایه نگاه شما و والدینت و دلیل رنج شما برای من مشخص میشد.
اگر درست حدس زده باشم، شما قصد دارید به شرایطی دست پیدا کنید که بتوانید راحت و بدون مشاجره خواسته هایتان را مطرح کرده و مورد پذیرش و حمایت والدین تان قرار بگیرید و کمتر از سوی خانواده نقد شوید. پیشنهاداتی برای برقراری ارتباط موثر ارائه میشود امیدوارم با کاربست انها به نتیجه مطلوب برسید.
- تقاضای خود را بصورت اختصاصی و رفتاری بیان کنید تا والدین تان دقیقاً بفهمد چه می خواهید. مثلا "من می خواهم وقتی با هم بیرون می رویم، برنامه تان را با من هماهنگ کنید. تمایل دارم 5 تن از همکلاسی های خودم را که آنها میشناسید، با برای آخر هفته به منزل دعوت کنم."
- تقاضای خود را در قالب پیشنهاد مثبت ارائه دهید، یعنی به جای اینکه بگویید چه نمی خواهید بگویید چه می خواهید.
- رفتاری را تقاضا کنید که در توان خانواده تان هست و فشار زیادی را به آنها وارد نمی کند. دراین صورت در تقاضاهای خود تعدیل ایجاد کنید تا قابل پذیرش و در توان خانواده تان باشد.
- در هر بار فقط یک یا دو تقاضا را مطرح کنید.
- احساس و افکار خود را در مورد رفتاری که از آن ناراضی هستید، و یا تقاضا دارید، بیان کنید.
- با همان حوصله ای که دوست دارید صحبت های شما شنیده شود، پاسخ والدین تان را بشنوید.
- اگر باهم به توافق نرسیدید به جای قهر و یا بحث و جدل، خود را به ارامش دعوت کرده و از طریق نامه صحبت های خود را به گوش خانواده برسانید و از آنها توضیح معقول درخواست نمایید.
دوست عزیز همانطور که اشاره کردم این نکات بسیار کلی بود، و برای دریافت پاسخ دقیق نیاز است در پیام بعدی، توضیح مبسوط تری را داشته باشید.
شاد و سلامت باشید.

بیشتر بخوانید:
نحوه برقراری ارتباط خانواده با نوجوانان