ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 18 ساله )

سلام....من امسال با یه دختری اشنا شدم ک تازه وارد مدرسه ما شده و یه دختری با اخلاقای پسرونه و مغروره که من خیلی جذبش شدم و به شدت بهش علاقه دارم و مدام فکرم درگیرشه و نمیتونم تمرکز کنم. البته اونم منو دوست داره و اون اومد اول و گفت منو دوست داره و نظرمو جلب کرد ولی الان واقعا من خیلی فکرم درگیرشه و روش حساسم. به نظر شما برای رها شدن از این وضع باید چیکار کنم؟


مشاور (خانم قربانی)

سلام بر شما همراه گرامی سایت راسخون

گفتید که به دوست جدیدی علاقه مند شده اید و شدت این علاقه باعث شده که به دنبال راهی برای فاصله گرفتن از این وابستگی باشید. دوست عزیز، شما در انتهای دوران نوجوانی هستید و از ویژگی های این دوره این است که نسبت به دوستی ها گرایش فراوانی داشته و نمره صمیمیت در انها بالاست و نکته دیگر اینکه کنجکاوی بالا و توجه به امور هیجان انگیز و جدید هم از دیگر خصوصیات نوجوانی است. شاید شدت علاقه شما به دوست جدیدتان هم ناشی از این عوامل باشد البته تشخیص علل دیگر نیاز به مصاحبه بالینی و بررسی نوع فرزندپروری و شرایط دیگر دارد. در کل باید بدانید که این امر به راحتی قابل کنترل است و نیازی نیست که نگران باشید. توصیه های زیر در این مسیر شما را یاری میکند.

- سعی کنید دوست صمیمی جدیدی برای خود انتخاب کنید یا ارتباط تان را با دوست تان قبلی خود توسعه دهید.

- زمانی که اندیشه این دوست جدیدتان به سراغ تان میاید سریع فکر خود را به موضوع دیگری جلب کرده و خود را بدان مشغول سازید. مثلا یک کش نازک به مچ دست تان بیاندازید، و در حین درگیر شدن ذهن خود به دوست تان، با کشیدن کش، و وارد شدن ضربه به پوست تان، رشته افکار ذهنی خود را قطع نمایید.

- ارتباط خود را با پدرتان تقویت کرده و با همکاری هم اوقات مشترک و برنامه مشترک داشته باشید و سعی کنید بخشی از این اوقات برای تفریح سپری گردد. البته تفریح های خانگی و انجام کارهای مشترک در منزل هم باعث رونق ارتباطی والد و فرزندی نیز میشود.

- بر روی برنامه های درسی خود در مدرسه و موفقیت در امتحانات تمرکز کنید.

- برای فعالیت های روزانه خود برنامه بریزید و خود را مقید کنید که طبق ان عمل نمایید، این امر سبب می شود که مراکز توجه تان تقسیم شود.

- ارتباط خود را با دوست جدیدتان به یکباره قطع یا کاهش ندهید، و قبول کنید که دوست داشتن دیگران و دوست داشته شدن جز نیازهای هر فردی است پس بیهوده خود را نگران و مشوش ننمایید. نگرانی زمانی است که این دوستی و علاقه ناشی از دوران رشدی شما و تازه بودن ان، نبوده و یا عملکرد شما را مختل نماید.

- اگر باز احساس کردید که پس از مدت زمانی این وابستگی تشدید میگردد و برایتان غیرقابل کنترل شده، حتما به روانشناس یا مشاور خبره، مراجعه فرمایید.

شاد و سلامت باشید.