محمد ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 20 ساله )

با سلام و خسته نباشید
من 20سال سن دارم یه مشکلی دارم که شاید خیلی ها به دنبال اون هستند مشکلم اینه خوابم خیلی زیاده یعنی میشه گفت گاهی به 12ساعت در روز هم میرسه علاوه بر اون همیشه هم کسل هستم به پزشک هم مراجعه کردم گفت که آزمایش تیروئید بدم شاید کم کاری تیروئید داشته باشم اما خوشبختانه کم کاری نداشتم بعدش هم گفت هیچ مشکلی نداری.
خواهش میکنم که کمکم کنید دارم خیلی اذیت میشم همین خواب زیاد باعث شده که در اکثر کارها سست بشم به خصوص در نماز خواندن لطفا کمکم کنید و زودتر به مشکلم پاسخ دهید.
باتشکر


مشاور (دکتر علیرضا فیروزفر)

با سلام وتشکر از حسن اعتماد شما به راسخون در رابطه با پر خوابی‌ چند بیماری میبایست تحت بر رسی‌ قرار بگیرد : کمکاری تیرویید ، چاقی ، خرخر شبانه ، افسردگی ، کم خونی ,… از لحاظ تیریید گویا مشکلی‌ نبوده . وزن خود را بر مجذور قد به متر تقسیم کنید ، اگر بیشتر از ۲۵ شد ، اضافه وزن دارید و باید با ورزش و رژیم غذایی مناسب وزن خود را به حد ایدآل برسانید . پس از آن خواهید دید که خواب شما هم اصلاح میشود . آزمایش خون بدهید تا از لحاظ کم خونی و عفونت مزمن مورد بررسی‌ قرار بگیرید . خرخر شبانه نیز میتواند یکی‌ از علل باشد . آیا هنگام خواب با دهان نفس می‌کشید ؟ آیا در طول شب به علت تنگی نفس از خواب بیدار میشوید ؟ آیا اطرافیان پی به خرخر شما میبرند ؟ در این صورت میتوانید با مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی‌ مشکل خود را حل کنید . از لحاظ خلق و خو چطور هستید ؟ اگر خلق شما گرفته ، کم حرف ، گوشه گیر هستید ، …. با مراجعه به روانپزشک افسردگی را دارمان کنید و از اثر مطلوب آن بر کیفیت خواب خود لذت ببرید . در غیاب تمام مورد فوق به چند توصیه دقت فرمایید : ۱. شب ها زود تر بخوابید وصبح ها زودتر بیدار شوید . خواب اول شب انرژی شما را تجدید می‌کند و باعث شادابی میشود . ۲.خواب ظهر را حتی الامکان کنسل کنید تا شب ها زود تر به خواب بروید . ۳. به صورت منظم و مستمر ورزش کنید . حد اقل هفته ای ۲-۳ مرتبه . ۴. نفس خود را به کار بگیرید قبل از آنکه نفس ، شما را به کار بگیرد و به رختخواب ببرد ! ۵. از غذا های مقوی مانند سبزیجات و میوه های تازه در رژیم غذایی خود استفاده کنید .