az
سلام...من یه سوال در مورد آرایش در هنگام وضو گرفتن...
سلام...
من یه سوال در مورد آرایش در هنگام وضو گرفتن داشتم،حتما صورت باید بدون آرایش باشه وقتی وضو میگیریم؟؟؟حتی اگه چندساعت بعداز آرایش کردن وضو بگیریم حکمش چیه؟
و در مورد آرایش چشم سوالی داشتم،اینکه حتی اگه مداد چشم که داخل چشم کشیده میشه هم باید پاک بشه هنگام وضو گرفتن؟
یا حق.
مشاور: حجة الاسلام منتظمی
با تشکر از اعتماد شما به مشاوره راسخون: لطفا سوالات زیر را مطالعه بفرمایید. اگر بعد از وضو،در اعضا مانعی ببینیم،چه کنیم؟ همه مراجع(به جز سیستانی،مکارم و وحید): اگر ندانید موقع وضو بوده یابعد پیدا شده،وضویتان صحیح است؛ولی اگر در دقت وضو، به مانع توجه نداشته اید، بنابر احتیاط واجب،دوباره وضو بگیرید.آیات عظام مکارم و وحید خراسانی : اگر ندانید موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده،وضویتان صحیح است؛ولی اگر در هنگام وضو به آن توجه نداشته اید،باید دوباره وضو بگیرید! آیة الله سیستانی:اگر ندانید موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده،وضویتان صحیح است؛ولی اگر در وقت وضو،به مانع توجه نداشته اید،بنابر احتیاط مستحب دوباره وضو بگیرید! مداد چشم و ریمل،در هنگام وضو چه حکمی دارد؟ همه مراجع:برای وضو،ریمل و مداد بیرون چشم_اگر جرم داشته باشد_باید برطرف شود؛ولی مقداری که داخل چشم است،برطرف کردن آن لازم نیست.تبصره.بعد از برطرف کردن جرم مواد آرایشی،باقی ماندن رنگ آن مانع وضو نیست.(1) حکم اکستنشن مژه(کاشت مژه مصنوعی) چیست؟ با سلام. حکم اکستنشن مژه(کاشت مژه مصنوعی) چیست؟ به این صورت که هر تار از مژه مصنوعی را با چسب مخصوص به یک تار از مژه انسان میچسبانند. و تا 6 ماه هم دوام داشته و با شستشو از بین نمیرود. پاسخ اجمالی هر چند این عمل به خودی خود اشکالی ندارد، اما چنانچه مانع رسیدن آب به مژهها -هر چند به نحو جزئی- شود، و برداشتن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نبوده و یا همراه با حرج و مشقت باشد، جایز نیست. در هر حال، کسی که چنین عملی انجام داده است، چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را بر طرف کند و یا بر طرف کردن آن مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیرهاى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب، مانع را مسح نماید. البته، برخی(2) از فقها در این باره میگویند، اگر چسب، قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست که شاید فرض نادر ی باشد. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:(3) حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیرهاى مىشود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیرهاى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جایز است، و در این صورت حکم جبیره دارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر مانع رسیدن آب به مژهها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیرهای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید. سئوال: شنیده ام یکی از مراجع تقلید فرموده اند: با لاک ناخن نماز خواندن مانعی ندارد اگر امکان دارد نام مرجع مورد نظر و حکم ایشان را به طور کامل بیان می فرمایید؟ پاسخ اجمالی تمام مراجع معظم تقلید در شرایط وضو فرموده اند: یکی از شرایط صحیح بودن وضو این است که مانعی از رسیدن آب بر عضوی که باید در وضو شسته یا مسح شود نباشد. بنا براین قبل از وضو باید هر چیزی که مانع رسیدن آب به اعضاء وضو است برطرف شود و از آن رو که لاک ناخن و رنگهایی که دارای جرم هستند مانع رسیدن آب می شوند باید از اعضاء وضو بر طرف شوند و الا وضو باطل است.[1] ولی اگر بعد از وضو گرفتن از این رنگ ها استفاده کند در نماز اشکالی ندارد. هم چنین اگر لاک روی ناخن انگشتان پا باشد بر طرف کردن لاک یک انگشت از هر پا برای وضو کافی است و لازم نیست لاک همه انگشتان پا برطرف شود.[2] سئوال :فردی که به دلایلی همچون ریزش مو ناچار به استفاده از کلاه گیس است، برای اعمالی همچون وضوء، غسل و به جا آوردن نماز چه باید بکند؟ جوانی هستم که به دلایلی همچون ریزش مو ناچارم از کلاه گیس استفاده کنم، حال برای وضوء (البته برای غسل آن را جدا می کنم) می بایست هر دفعه چسبی را که با آن کلاه گیس را بر روی سر خود نگه داشته ام برداشته و مسح نمایم. این کار باعث عسر و حرج شدید برای این جانب شده و نیازمند آن است که هر دفعه چسب جدید استفاده کنم که از لحاظ اقتصادی و مشکلات دیگری نمی توانم این کار را انجام دهم. حال با توجه به موارد مذکور می توانم بر روی کلاه گیس مسح نمایم. پاسخ تفصیلی از آن جا که خواستار پاسخ فقهی در سؤال مذکور می باشید، لازم دانستیم از دفاتر مراجع در این خصوص استفتا نماییم که پاسخ آنان به شرح زیر است: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): موى مصنوعى اگر به نحو کلاه گیس باشد، واجب است براى غسل آن را بردارد، ولى اگر موى مصنوعى بر پوست سرکاشته شده باشد و برداشتن آن از جلوى سر باعث عسر و حرجى شود که عادتاً قابل تحمل نیست، غسل با آن مجزى است. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): به مقداری که موجب عسر و حرج می شود می توانید بر روی آن مسح کنید. آیا با داشتن ریمل وضو صحیح است؟ ریمل دارای جرم بوده و مانع رسیدن آب به اعضای وضو یا غسل است، پس جهت وضو یا غسل باید بر طرف شود. سئوال :خانمهایى که براى مجلس عروسى و مانند آن آرایش مىکنند؛ آیا جایز است به جاى وضو تیمم کنند؟ همه مراجع: خیر، باید موانع وضو را برطرف کنند و وضو بگیرند. (توضیحالمسائل مراجع، موارد تیمم) میشه روی آرایش مختصر وضو گرفت؟ همه مراجع: اگر جرم داشته باشد، مانع است و باید براى وضو، برطرف شود} امام، استفتاءات، ج 1، س 41؛ آیتالله صافى، جامع الاحکام، ج 1، س 93؛ آیتالله فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 124؛ آیتالله خامنهاى، اجوبه الاستفتاءات، س 141؛ آیتالله تبریزى، استفتاءات، س 176؛ آیتالله مکارم، استفتاءات، ج 2، س 55؛ دفتر آیتالله بهجت، آیتالله وحید، آیتالله سیستانى و آیتالله نورى تبصره. آیتاللّه مکارم مىگوید: در مورد جوهر خودکار به این نتیجه رسیدهاند که جرم ضعیفى دارد و مانع از رسیدن آب به پوست نیست. }استفتاءات، ج 2، س 55.{ (4) آیا ترشحات چشم، مانع وضو یا غسل است؟ پاسخ اجمالی 1. یکی از شرایط صحت وضو و غسل، این است که مانعی از رسیدن آب به اعضای وضو و غسل نباشد.[1] 2. ترشحات (قی چشم) که گاهی از چشم خارج میشود؛ چنانچه پس از بسته شدن چشم، این ترشحات پیدا و آشکار باشد، باید در وقت وضو برطرف شود. و پس از وضو اگر شک کرده که مانع بوده یا نه، بنابر احتیاط وضو را اعاده نماید.[2] 3. همچنین اگر از کِرِم و دارویی استفاده شود که مانع رسیدن آب به پوست بدن باشد، باید قبل از وضو و غسل آن را برطرف نمود. منابع : 1)منبع:کتاب"رساله دانشجویی"__سید مجتبی حسینی [2] توضیح المسائل مراجع مطابق با فتوای 12 تن از مراجع، ج 1، ص 163 و 173 و 187 و 188 و 217، چاپ سوم، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین قم 1378، ش، استفتائات مقام معظم رهبری، ص 23، سؤال 114، ترجمه فارسی، چاپ 22، بهار 1384، ش، نشر بین الملل استفتائات فاضل لنکرانی، ص 49، ج 1، چاپ اول انتشارات مهر، سال 1375 قم. [3]: امام خمینی، تحریر الوسیله، ج 1 ، کتاب طهارت،ص 24، مسأله 14و 15 و 16. 4) پرسمان دانشجویی