ناشناس
آیا من وسواس دارم؟
سلام.میخوام مشکلمو از اول براتون توضیح بدم فقط خواهش میکنم کنارم بمونین و جوابم را با حوصله بدین و درکم کنین و اجازه بدین نامه نگاری هام با شما ادامه داشته باشه. میخوام از گذشته شروع کنم ولی یه چیزاییش...
مشاور: خانم طیبه قاسمی
با عرض سلام خدمت شما خواهر گرامی خواهر عزیز ، شک نداشته باشید این رفتارهای شما،نوعی از وسواس است .وهمین شک شما نیز از وسواس فکری شما نشات گرفته .واجب هست وسواس را رها کنید چون وسواس تلقین شیطان است و موجب دوری از خدا و باطل شدن اعمال هست و آقا امام صادق علیه السلام وسواسی را عمله شیطان معرفی میکند.عبدالله بن سنان میگوید: به امام صادق (علیه السلام) قضيه مردي را گفتم كه در وضو وسواس دارد، آن گاه گفتم: او مردي عاقل است، امام فرمود: چگونه عاقل است، در حالي كه از شيطان پيروي ميكند؟ بنابراين وسواسي قبل از آن كه پيرو خدا و عقل باشد، تابع شيطان است و به جاي آن كه از حكم خدا و پيامبر اطاعت كند، از شیطان اطاعت ميكند.امام خمینی (قدّس سرّه) در هواپيماي خارجي به دستشويي رفت، وضو گرفت و با دست تر دستگيرة دستشويي هواپيما را لمس كرد. سپس شروع به نماز خواندن نمود.امام در نوفل لوشاتو خانهاي كرايه كردند كه موكت داشت. امام رفت، وضو گرفت و پاهاي خود را شست و روي موكت راه رفت و در گوشهاي نماز خواند. با اين كه حضرت امام اهل كتاب را نجس ميدانست، اين گونه رفتار ميكرد.اين كه فردي بگويد: «به دلم نميچسبد»، وسوسه ی شيطان است.اعمال وسواسي بازتاب بدي براي ديگران دارد و آنان را نسبت به دين و ايمان بدبين ميكند . گناهش را مضاعف ميكند. چنين شخصي تنها براي خود مشکل ايجاد نميکند، بلکه ديگران را نيز اسير وسواسي خود ميسازد. بيماري وسواسي به تدريج حلاوت ايمان را در ساية تكرار اين گناه از بين ميبرد و فرد را به جايي ميرساند كه مرتكب گناهان بزرگ ميشود حتي به خدا جسارت ميكند.دراحکام ديني آمده است كه بايد به نجاست يقين داشته باشد تا حكم به نجاست شود، اما هنگامي كه در جايي که شك در نجاست چيزي دارد، حكم به نجاست ميدهد، در حالي كه دين اسلام، در مورد شك به نجاست ،حكم به طهارت داده است.وسواسی بر خلاف حكم خدا، خودش حكم صادر ميكند، يا بهتر بگوييم شيطان براي او حكم صادر ميكند. با كمك شيطان براي خود احكامي درست ميكند و به آن ها عمل مينمايد و از حكم خدا و پيامبر دوري ميكند، و اين اطاعت از شيطان و روي گرداندن از خدا و حكم الهی است.در زمان رسول خدا، پاكترين و بهترين انسانها زندگي ميكردند. آب لوله كشي و امكانات امروز نبود.پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: بهترين امت من آن است كه با يك مد (750 گرم) آب، وضو بگیرد و با يك من(سه ليتر) آب، غسل کند.علماي اسلام ميفرمايند: وسوسه يك حالت نفساني و تخيل شيطاني است و عمل به آن حرام است. وسوسه از شيطان است و جايز نيست شخص به آن اعتنا نمايد، بلكه بايد در طهارت و نجاست و غسل و وضو، مثل متعارف مردم عمل كند.نظر همه مراجع این است که ،وسواسي نبايد به شكهاي خود اعتنا كند . اگر اعتنا كند، كار حرامي كرده است . هر عملي را بيش از يك بار نبايد انجام دهد .اگر انجام دهد، حرام است.حرام است انسان خود را در معرض وسواس قرار دهد، چون در معرض وسواس قرار داد، اطاعت از شيطان است و مطیع شيطان، مبغوض خداوند متعال است.مشكل شما در واقع از خود شما است . مقصر اصلي خودتان هستيد .به همين دليل دعاي شما مستجاب نميشود .علت اصلي آن ندانستن مسئله است. مسئله اصلي اين است كه بر شما واجب نيست يقين به طهارت و غسل و مانند آن پيدا كنيد.ما مسئوليت شرعي اين حكم را ميپذيريم. شما از امروز فقط به مقدار مردم آب بريزيد و با بدن نجس و حالت جنابت (به گمان خودتان) نماز بخوانيد .هيچ اشكالي هم ندارد و نماز و روزه شما كاملاً صحيح است . ما به اين وسيله بر شما و تمام افراد وسواسي اتمام حجت ميكنيم و مخالفت با آن گناه است. از خداوند ميخواهيم كه به شما توفيق توجه به اين مسئله را عنايت كند و از دام شيطاني نجات پيدا كنيد وبا تصمیمی شجاعانه پوزه شیطان به خاک بسایید. خداوند می فرماید: برای شما در دین هیچ دشواری قرار ندادم. پیامبر (ص) نیز در روایت معروفی فرموده است من به شریعت مستقیم، آسان، بدون زحمت و درخشانی مبعوث شده ام. پس اگر کسی احساس کرد برای حفظ طهارت مجبور است خود را از تفریح ها و زیباییهای زندگی محروم کند باید یقین داشته باشد که چون این محدودیت به معنای سختی و مشقت در زندگی است حتما با دستور طهارت اسلام متفاوت است.خواهر عزیز شما بدانید اگر چیزی را با چشم ندیده اید که نجس است حتی اگر عقل شما میگوید که فلان چیز نجس است شما باید حکم را به پاکی بدهید .ولزومی ندارد وقتی به سرویس بهداشتی میروید اطراف را نگاه کنید و نجاسات را بخواهید ببینید .حتی در اوایل کار چشمان خود را ببندید چون اگر چیز نجسی را نبینید برا یشما پاک محصوب میشود .پس در ورندازی و دیدن وسواس نشان ندهید .هر چیزی که یقین به نجاست آن نداریم پاک است. به احتمال نباید اعتنا کرد؛ مثلا: چیزهایی که می دانیم گاهی پاک و گاهی نجس هستند مثل کف دستشویی های عمومی که می دانیم گاهی با آب کر شسته می شوند و گاهی هم نجس می شوند تا وقتی یقین نداشته باشیم همین الآن قطعا و صد در صد نجس شده است پاک و هیچ وظیفه ای برای اجتناب نداریم.بعضی از کارهایی که وسواسها خود را ملزم به رعایت آن می دانند به حرام می انجامد؛ معصیتهای بزرگی مثل اسراف، وهن دین ، قطع رحم و قطع ارتباط با دیگر مسلمانان و متهم کردن آنها به فسق. اگر فرض کنیم دلیل افراد وسواس برای کار خود، درست و منطقی است از آن رو که منجر به این معصیت های بزرگ می شود قطعا از باب اهم و مهم باید کنار گذاشته شود. یعنی اگر دو حکم طهارت ظاهری و اسراف همیشگی وقت و آب را با هم مقایسه کنیم کنار گذاشتن حکم طهارت و جلوگیری از اسراف این دو سرمایه مهم مقدم خواهد بود. یا اگر رعایت یک حکم فقهی باعث طرد شخص از اجتماع مسلمانان شود چون شرع راضی به این طرد نیست قطعا فرع فقهی کنار گذاشته می شود چون رعایت طهارت از احکام مهم و اصلی فقه نیست این مقایسه در تمام احکام جاری است و باید به آن توجه کرد.از آنجا که معمولا مشکل وسواسی در مسائل شرعی برای کسانی به وجود می آید که مقید به انجام دستورات شرعی هستند در این موارد هم باید به دستورات شرع بدون اظهار نظر شخصی و توجه به میل درونی عمل کنند و اطاعت خالص خود را نشان دهند. مهم تر از همه این حکم است که وسواسی نباید به شکهای خود اعتنا کند و اگر اعتنا کند، کار حرامی کرده است و هر عملی را بیش از یک بار نباید انجام دهد و اگر انجام دهد، حرام است.این حکم نشان می دهد عمل برطبق وسواسی نه تنها رعایت دستورات خدا نیست بلکه معصیت الهی را نیز در پی دارد که انسان را مستوجب عذاب می کند. در حکم دیگری مرحوم سید محمد کاظم یزدی صاحب کتاب شریف عروة الوثقی که از معروف ترین کتب فقهی در حوزه های علمیه است در کتاب خود می فرماید: علم وسواس هیچ ارزشی ندارد. این عبارت به این معنا است که شخص وسواس بر اساس علم خود نباید عمل کند. اگر یقین کرد چیزی نجس است این یقین او باعث نجس بودن آن شیء نمی شود. یعنی نماز او با آن شیء و حتی خوردن آن بی اشکال است. این حکم در تمام مسائل فقهی جاری است منظور از یقین به نجس شدن چیزی در اثر برخوررد با نجاست، اینست که انسان به هیچ وجه نتواند احتمالی در ذهن خود بسازد که طبق آن تماس صورت نگرفته باشد. نجاست در جسمی که مرطوب است منتقل نمی شود و فقط اگر آب در محل نجاست وجود داشته باشد نجاست را منتقل می کند. البته در این صورت هم به شرطی نجاست منتقل می شود که یقین داشته باشیم محل نجس پایین تر از جاهای دیگر نبوده است یعنی اگر آب از جاهای پاک به سمت محل نجس حرکت کند قسمت های پاک، نجس نمی شوند و حتی اگر احتمال ضعیفی هم بدهیم که شاید چنین حالتی وجود داشته است نجاست سرایت نکرده است. فقها می فرمایند کسانی که در شستشو وسواسی دارند باید به حدی که دیگران به پاک شدن یقین پیدا می کنند اکتفا کنند حتی اگر خود به پاک شدن یقین حاصل نکنند. معنی این حکم آن است که اگر فرد وسواسی با نیم دقیقه شستن لباس نجس، زیر شیر آب، یقین به پاک شدن نمی کند چون افراد عادی به این مقدار اکتفا می کنند و آن را پاک شده می دانند جسم نجسی که فرد وسواسی قصد پاک کردن آن را دارد با همین مقدار شستن پاک می شود و با توجه به آنچه از فقها نقل شده تکرار شستن و دقت زیادی نه تنها لازم نیست بلکه حرام است.در باره پاک کردن اشیاء به این نکته توجه می دهیم که طبق فتوای علما اگر کسی از پاکی شیئی که در اختیار دارد خبر دهد آن چیز پاک است این نشان می دهد که حتی اگر انسان بی مبالاتی این خبر را دهد پاکی جسم ثابت می شود. باز علما می فرمایند اگر مسلمانی چیزی را آب بکشد هر چند معلوم نباشد درست آب کشیده یا نه پاکی آن ثابت می شود.با وجود این حکم آسان به چه دلیل جستجو کنیم که آیا روشی که دیگران برای شستشوی لوازم خود به کار می برند درست است یا نه.آنچه در ابتدای امر باعث ایجاد وسواسی می شود ناآگاهی از احکام است. حال که تا حدی احکام مربوط، واضح شد دو پیشنهاد ارائه می کنیم:اول اینکه: اصلی ترین و موثر ترین راه نجات از وسواس اینست که شخص وسواس در اعمالی که نسبت به آنها حساسیت دارد نباید آنقدر دقت و تکرار کند و آنقدر خود را به زحمت بیندازد که در نهایت مطمئن شود و با خیال راحت از عمل فارغ شود. چون ذات وسواسی پیشرونده و تشدید شونده است لذا هر بار که احساس کنید مثلا لباس ها و وسایل شما کامل و تمام پاک است دفعه بعد به دست آوردن این احساس یک پله سخت تر از قبل می شود. پس باید آرام آرام در جهت عکس پیشروی کنید. همین جا مرز مبارزه شما با وسواسی است. باید در همین عمل خود را نگه دارید و حتی اگر فرصت آبکشی هم داشتید با ترک آن و نگران نگه داشتن خود کمی وسواسی را به عقب برانید. البته این حرکت باید خیلی آرام انجام شود و مثلا همین نمونه حدود بیست بار باید تکرار شود تا احساس کنید دیگر به این حالت حساسیت ندارید. به این ترتیب محل حساسیت شما کمی به عقب رانده شده و کمتر می شود. مثلا اگر تا به حال قطع به نجس بودن کف دستشویی داشتید بعد از طی مرحله اول که شاید یک یا دو ماه به طول انجامد نسبت به آن کمی احساس شک می کنید. اکنون عملیات قبل را با حساسیت جدید خود انجام دهید. دوم اینکه: چون مصاحبت فرد وسواسی با وسواسی دیگر، سبب می شود عملش را عادی بداند و حتی در مقایسه با عمل او بر آید، لازم است افراد وسواسی به طور جدی خود را از وسواسی ها دور نگه دارند و هیچ گونه تماس و ارتباطی با آنان نداشته باشند و در صورت ناچاری به مقدار ضرورت اکتفا کنند.دین اسلام دارای احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشری است، لذا آنرا بر خود مشکل نکنید و با این کار باعث وارد شدن ضرر و اذیت به جسم و روحتان نگردید. حالت دلهره و اضطراب در این موارد زندگی را بر شما تلخ می کند و خداوند راضی به رنج و عذاب شما و کسانی که با شما ارتباط دارند نیست. شکر گزار نعمت دین آسان باشید و شکر این نعمت، عمل بر اساس تعلیمات خداوند تبارک و تعالی است.این حالت یک وضعیت گذرا و قابل علاج است. افراد بسیاری بعد از ابتلا به آن، با روش مذکور از آن نجات یافته اند. به خداوند توکل نمایید و نفس خود را با همت و ارداه آرامش ببخشید.در پایان امام صادق علیه السلام می فرمایند که، هر گاه به وسوسه مبتلا شدید سه بار بگویید :اعوذ بالله من الشیطان الرجیم الرجس النجس الخبیث المخبث. شاید بگویید مي خوام اعتنا نكنم ولي بهم سخت ميگذرد چه كنم؟ ببنيد بايد در برابر اين سختي مقاومت كنيد مثل اين كه بخواهيم دندان هاي ما را عصب كشي كنيم و يا ايمپلنت كنيم، خب مسلما سخت مي گذرد ولي براي درمان بايد مقاوم باشيم و خود را نبازيم. چه طور كسي كه از دندان پزشكي وحشت كند و به سلامت لثه و دندان هايش اهميت ندهد روز به روز معده و...او هم دچار مشكل مي شود، كسي هم كه در برابر وسواس مقاومت نكند و درمانش نكند مشكلش شديد و عميق و مزمن تر مي شود و گرفتار افسردگي هم مي شود.پس بايد مانند كسي كه اعتياد به اينترنت يا مواد را مي خواهد ترك كند مقاومت كنيم تا پاك از وهم شويد.عواملي كه سبب كاهش استرس و اضطراب مي شود را در زندگي اجرا كنيد مانند:همنشيني با اعضاي خانواده و اقوام ودستان وداشتن تفریحات هفتگی با آنها ، فعاليت هاي بدني و كار و حتما خود را شاغل سازید.داشتن سرگرمي هاي مورد علاقه و فرار از تنهايي و بي كاري، ديدن فيلم طنز، نرمش ها و ورزش هاي هوازي( پياده روي، شنا، ..)خوردن انار شيرين و مركبات،نوشتن هيجانات منفي و عقده ها و مشكلات در دفتر و ريختن درآب جاری،تا انرژی مثبت دریافت کنید . با آرزوی سلامتی و آرامش در زندگی برای شما