ستاره

خودارضایی

سلام. مسئله من کمی طولانی است لطفا تا آخر بخوانید و پاسخ دهید من یک برادر 20 ساله دارم که دچار خودارضایی است و متاسفانه به آن معتاد شده است. البته در دید دیگران انجام نمی دهد و این کار پنهانی و در خفا است.من مدتی است که متوجه شده ام. ما خانواده مذهبی و تا حدودی متعصب هستیم و پدر و مادرم تصمیمات احساسی می گیرند و در لحظه، منطقی برخورد نمی کنند. من می ترسم به آنها این موضوع را اطلاع دهم و اوضاع خراب تر از این شود. برادرم شرایط ازدواج هم ندارد. اگر خودم هم مستقیما با او صحبت کنم، بیم آن دارم که پرده شرم و حیا بین ما از بین برود و او قبیح تر شود و این کار موثر نباشد. خلاصه ذهن من بسیار درگیر است و عذاب وجدان دارم و برایش نگران هستم. می ترسم دچار غضب الهی شود و یا بیش از این در این باتلاق گناه فرو رود و کار به جاهای دیگربرسد. لطفا در این باره مرا راهنمایی کنید. من چه کار باید انجام دهم؟
دوشنبه، 3 مهر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن نجفی
موارد بیشتر برای شما

ستاره

خودارضایی

ستاره ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 23 ساله )

سلام. مسئله من کمی طولانی است لطفا تا آخر بخوانید و پاسخ دهید
من یک برادر 20 ساله دارم که دچار خودارضایی است و متاسفانه به آن معتاد شده است.
البته در دید دیگران انجام نمی دهد و این کار پنهانی و در خفا است.من مدتی است که متوجه شده ام.
ما خانواده مذهبی و تا حدودی متعصب هستیم و پدر و مادرم تصمیمات احساسی می گیرند و در لحظه، منطقی برخورد نمی کنند.
من می ترسم به آنها این موضوع را اطلاع دهم و اوضاع خراب تر از این شود.
برادرم شرایط ازدواج هم ندارد.
اگر خودم هم مستقیما با او صحبت کنم، بیم آن دارم که پرده شرم و حیا بین ما از بین برود و او قبیح تر شود و این کار موثر نباشد.
خلاصه ذهن من بسیار درگیر است و عذاب وجدان دارم و برایش نگران هستم.
می ترسم دچار غضب الهی شود و یا بیش از این در این باتلاق گناه فرو رود و کار به جاهای دیگربرسد.
لطفا در این باره مرا راهنمایی کنید. من چه کار باید انجام دهم؟


مشاور: مرتضی باقری

با سلام و ممنون از اعتماد شما به سایت راسخون. مشکل شما یکی از دغدغه های امروز خانواده ها شده و بسیاری از نوجوون ها گرفتار این خصلت زشت شده اند ما هم سعی می کنیم در این پاسخ شما را در بهبود شرایط برادرتون کمک کنیم. همونطور که خودتون هم استرس دارید و حیای بین خواهر و برادر اجازه نمیده که مسئله رو مستقیم به خودش تذکر بدید، بنده چند پیشنهاد برای شما دارم. الف: کتابی در مورد خطرات سن نوجوانی یا وسوسه های شیطان و یا موضوعات مرتبط تهیه کنید و غیر مستقیم در در معرض دید برادرتون قرار بدید تا بخونه و نیاز هم به توضیح شما نباشه که کتاب خوبیه بخون یا ... . ب: با نوشتن یک نامه مطلب را به صورت سر بسته (تذکراتی از انواع گناهان و خرابی فضای مجازی و اینترنت و ...) به برادرتان بگویید تا در جریان اشتباه نا خواسته اش قرار بگیرد و بداند چه نکاتی را باید در سن بلوغ و تحریکات جنسی لحاظ کند. ج: اگر می تونید حتما در انتخاب دوستان و رفتن به مسجد و هیات و .. برادرتون نقش داشته باشید مثلا به مادرتون بگید اردوها و محیط های معنوی برای در نظر بگیرن و سالی چند بار زیارت(قم و مشهد و ..) رو تو دستور کار خانواده قرا بدن. چون افراد معتاد به خود ارضایی شدیدا مشکل ضعف تصمیم گیری و اعتماد به نفس دارند با حضور در فضای معنوی و مسجد و ... خیلی در تصمیم ترک گناه قوی تر می شوند. د: سعی کنید برادرتون حد الامکان تو خونه تنها نمونه چون مهمترین عامل برای تحریک به این گناه تنهایی و آماده بودن فضا برای فکر و انجام اون گناه است. ه: غیر از تنها نبودن بیکاری و بی برنامه گی ذهن این افراد رو سریع به سمت گناه می بره پس سعی کنید با کمک خانواده وقت برادرتون رو با کلاس و برنامه های متنوع پر کنید و ذهنش درگیر باشه تا کمتر به فکر گناه بیافته. و: نکته آخر هم اینکه ورزش بهترین وسیله برای تخلیه انرژی و خسته شدن بدن است و برادرتون رو هر طور شده به یک ورزش بفرستید و یا اگر مشغول هم هست روزانه اون رو درگیر ورزش کنید تا انرژی بدنش بیشتر از اون مسیر تخلیه بشه و فکر گناه سراغش نیاد.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.