مریم

با همسر مشروب خور چه کنم

سلام و عرض ادب.همسرم مشرب میخوره میخواستم راهنمایی بفرمایید که چطور برخورد کنم که دیگه مشروب نخوره و با دوستای اهل این کار رفت و امد نکنه.قول میده که نخوره ولی بازم شروع میکنه
شنبه، 23 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن نجفی
موارد بیشتر برای شما

مریم

با همسر مشروب خور چه کنم

مریم ( تحصیلات : لیسانس ، 29 ساله )

سلام و عرض ادب.همسرم مشرب میخوره میخواستم راهنمایی بفرمایید که چطور برخورد کنم که دیگه مشروب نخوره و با دوستای اهل این کار رفت و امد نکنه.قول میده که نخوره ولی بازم شروع میکنه


مشاور: آقای احسان فدایی

خواهر ارجمند احساس مسئولیت شما در قبال همسرتان بسیار قابل تقدیر است. امیدواریم که خداوند پاداش نیک به شما عطا نماید. زیرا تلاش و کوشش جهت هدایت و تشویق افراد به طرف خدا و تقویت ایمان آنها کاری بس ارزشمند است.

بابت موضوعی که در زندگی تان رخ داده متأسّفیم؛ زیرا شراب خواری همسرتان یکی از مهمترین مسائل، بلکه بزرگترین معضل شما و زندگی تان است که قطعاً دیر یا زود مسائلی را در زندگی تان ایجاد خواهد نمود؛ زیرا شراب، کلید زشتی هاست. امام صادق علیه ‏السلام فرمود: خداوند بزرگ براى بدی ها قفل هائى قرار داده است و شراب را هم کلید این قفلها قرار داده است. نوشیدن مشروبات الکلی در اسلام حرام شده است تأثیرات منفی فراوانی بر زندگی فردی و اجتماعی افراد می گذارد و جسم و روح آنها را بیمار می کند آثار سویی که این مواد برای انسان دارند شباهت زیادی به آثار باقی مانده از مصرف مواد مخدر مانند هروئین است. به همین دلیل با این گونه افراد باید مانند بیماران رفتار کرد و به مداوای آنها پراخت. برای اینکه در کار درمان این افراد موفق باشیم ابتدا باید به دنبال دلایل مصرف مشروبات بگردیم سپس با ریشه کن کردن آنها ، این افراد را درمان کنیم .

یکی از دلایل مصرف این ماده حرام، تأثیر آرام بخشی و سر خوشی موقتی آن بر مغز و اعصاب است. کسانی که به دلایل مختلف تحت فشارهای عصبی هستند با نوشیدن چند جرعه از این ماده، یکباره از این فشار راحت می شوند و برای لحظاتی تمام غمها و استرسها را فراموش می کنند همین باعث می شود نسبت به نوشیدن آن تشویق شوند اما پس از سپری شدن زمان تأثیر آن، دوباره فشارهای روانی قبل خود را نشان می دهد و بلکه بیش از گذشته به آنها هجوم می آورد از این روی بیشتر به مصرف نوشابه های الکلی روی می آورند. دلیل دیگر مصرف این مواد، اشتهای کاذب و روانی ایجاد شده از منع و حرمت شرعی و قانونی آن است و نیز وسوسه های شیطانی که وقتی با ضعف ایمان عقیده دینی همراه شود این اشتهای کاذب را افزایش می دهد. وقتی افراد از ایمان قوی و محکمی برخوردار نیستند، به محض اینکه متوجه می شوند نوشیدن مشروب حرام است، مانند یک کودک نسبت به آن حریص تر می شوند. با یک بار مصرف این مواد وقتی آثار موقتی آن را لمس می کنند، به تدریج علاقه بیشتری برای مصرف آن پیدا می کنند. دلیل سوم عدم آگاهی از ضررهای جسمی و روانی و معنوی این ماده خطرناک است. امروزه تحقیقات دانشمندان غربی نشان داده است نوشابه های الکلی نه تنها بر خون، کبد، دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، دستگاه عصبی، دستگاه ترشحی و غدد، قلب، پوست، استخوان و غریزه جنسی آثار بسیار مخربی دارد، بلکه سلولهای مغز را نیز به تدریج از بین می برد و در دراز مدت موجب جنون و اختلالات حاد روانی می شود. اگر به جوامع متمدن غربی که مصرف این مواد در آنجا آزاد است نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم دولت های آنها سالانه بودجه های کلانی برای پیشگیری و درمان بیماران الکلی اختصاص می دهند و کثرت بیمارستان های مخصوص الکلی ها گویای این حقیقت است.

همچنین شراب یکی از نوشیدنی های خطرناک است که خداوند انسان ها را از خوردن آن ها نهی کرده و فرموده است:

اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید، شراب و قمار و بتها و گروبندى با تیرها پلیدى و کار شیطان است، از آن اجتناب کنید تا رستگار شوید[مائده آیه 90]

خطر شراب و قمار به قدرى زیاد است که در ردیف بت پرستى قرار گرفته، به همین دلیل در روایتى از پیامبر صلی الله علیه و آله مى‏‌خوانیم: شرابخوار همانند بت پرست است. [شارب الخمر کعابد الوثن « تفسیر نمونه، ج‏5، ص: 72]

کسی که بداند شراب هم به روحش ضربه می‌زند و هم به جسمش اگر اهل فهم و درک باشد قطعا ترک خواهد کرد.

حال با توجه به آنچه گفته شد، راه کارهای زیر را جهت درمان افراد مبتلا به مصرف مشروبات الکلی پیشنهاد می کنیم.

1. کسانی که دائماً در معرض فشارهای عصبی و محیطی قرار دارند بیشتر از دیگران در معرض خطر گرایش به شراب هستند که اگر فرد راه صحیح مقابله با آن‌ها را نداند امکان دارد برای آرامش مقطعی از شراب استفاده کند و پُر واضح است که تبعات حاصله پس از نوشیدن شراب فشارهای عصبی منفی را دو چندان می‌کند. پس سعی کنید در فضای خانه محلی سرشار از آرامش و عشق برایش فراهم کنید و از بحث و جدل و وارد کردن فشار و استرس روانی به وی پرهیز کنید.

2. باید این نکته را مدنظر گرفت که هر فردی قابل تغییر است، خصوصا اگر جوان باشد، بنابراین باید سعی کنید با بیشتر کردن رابطه عاطفی بین خود و همسرتان و ارضا کردن نیاز او به عشق و محبت، و نیز برقرار کردن روابط جنسی رضایت بخش، به تدریج جانشین مناسبی برای مصرف این مواد در روح و روان او ایجاد کنید.

3. هرگز او را به خاطر مصرف این مواد سرزنش یا تحقیر نکنید یا مثلا نگویید تو نجس هستی، تو جهنمی هستی و هیچ چیز تو درست نیست و امثال این سخنان و نیز هیچگاه از موضع برتر با او برخورد نکنید، بلکه با مهربانی و ملاطفت سعی در بیدار کردن او از این خواب غفلت داشته باشید.

4. در زمان هایی با ایشان وارد بحث و گفتگو درباره شراب خواری بشوید که سر حال باشد و به حرف های شما دل می‌دهد.

5. اول خوبی‌هایی که دارد بگویید و بعد بگویید چقدر خوب بود که شراب خواری را ترک می‌کردی و اگر این عمل بد در تو نبود مرد بسیار خوب و ارزشمندی بودی همانی می‌شدی که من آرزویش را داشتم.

6. از آنجایی که یکی از دلایل مصرف این مواد، جنبه تفریحی و سرگرمی آن است سعی کنید برای اوقات فراغت او و خودتان، تفریحات سالم داشته باشید، مثل رفتن به پارک، سینما و گردش در ایام تعطیل و دید و بازدید از اقوام و مانند آن تا به این طریق جانشین مناسبی برای مقابله با این تفریح ناسالم برای او به وجود آورید.

7. اگر در بین اقوام و خانواده او مثل پدر، برادر بزرگتر، عمو، دایی و مانند آن و یا در بین دوستان نزدیکش کسی که بتوان به او اعتماد کرد و از او خواست که با همسرتان صحبت کند، وجود داشت، می توانید از او بخواهید تا با ایجاد رفاقت و دوستی، با همسرتان و آگاه کردن او به مضرات این کار، به طور غیر مستقیم او را از این عمل حرام باز دارد. به شرطی که این کار تأثیر مثبت داشته باشد و برای روابط شما و همسرتان هم مشکلی ایجاد نکند.

8. نوشیدنی های مجاز دیگر را به او پیشنهاد بدهید و بگویید این همه نوشیدنی حلال چرا سراغ حرام می‌روی؟

9. عده‌ای می ‌گویند که نوشیدن شراب باعث فعال شدن کلیه و یا شادابی پوست و امثالهم می‌گردد و حال آن‌که واقعیت چیز دیگری است یعنی نه تنها چنین نیست بلکه سبب تحلیل رفتن ارگانیزم بدن شده و بعضاً موجب هلاکت می‌گردد.

10. نگرش غلط، به مسئله شراب: با توجه به تعریف‌هایی که از شراب در طول تاریخ توسط افراد مختلف شده مبنی بر اینکه انسان را از غم رها می‌کند و در مجموع اطلاعات غلط موجب می‌شود که فرد دیدگاه مثبتی نسبت به مصرف شراب پیدا کند. شما به او بگویید که شراب خواری راه رهایی از غم و غصه نیست بلکه ذکر و یاد خدا باعث آرامش دل ها می‌شود.

11. برای تقویت ایمان و عقیده او به خدا و قیامت برنامه ریزی داشته باشید. به طور مثال با رفتن به سفرهای مذهبی چون زیارت امام رضا علیه السلام یا عتبات عالیات و مانند آن و نیز با شرکت در مجالس مذهبی مانند عزاداری برای امام حسین علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام و سپردن مسئولیت بعضی از کارهای این مجالس مذهبی به ایشان توجه او را به خدا و دین بیشتر کنید.

12. با آگاه کردن او از مضرات دنیایی مصرف مشروبات الکلی مثل آنچه در دلیل سوم گفتیم و نیز با توجه دادن او به آثار معنوی این کار اعم از عذاب و غضب پروردگار و روسیاهی روز قیامت و نیز با تشویق کردن او به بازگشت به سوی خدا، زمینه توبه و کنار گذاشتن اینکار را در او ایجاد کنید.

در خاتمه توصیه ما به شما این است که بدون این که ناامید باشید با حوصله و به تدریج به تلاش خود ادامه دهید. ان‏شاءاللَّه نتیجه جالبى در این زمینه خواهید گرفت. چرا که قصد و نیت خوب و خالصانه و خداپسندانه شما به شما کمک خواهد کرد و تلاشتان پیش خداوند متعال محفوظ و مأجور است. باز هم با ما مکاتبه کنید. موفق باشید



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.