ناشناس

خجالت و اضطراب مداحی

با سلام به شما مشاور عزیز من مداحی نوجوان هستم و به دلیل استرس و خجالتی که دارم موقع خواندن نمیتونم یه اجرا درست داشته باشم لطفا کمکم کنید مچکرم
پنجشنبه، 12 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن نجفی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

خجالت و اضطراب مداحی

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 17 ساله )

با سلام به شما مشاور عزیز
من مداحی نوجوان هستم و به دلیل استرس و خجالتی که دارم موقع خواندن نمیتونم یه اجرا درست داشته باشم
لطفا کمکم کنید مچکرم


مشاور: آقای احسان فدایی

با سلام و احترام خدمت شما مداح محترم، امیدواریم همواره در مسیر خدمت به اهل بیت (علیهم السلام) قد برداشته و به قله موفقیت و حرفه ای شدن برسید.
در مورد مداحی باید خدمت شما بیان نماییم که همان گونه که می‏دانید و گاه تجربه کرده‏اید، حالت اضطراب روبرو شدن با دیگران هنگام مهمانی یا مداحی یا... هرگز با ناتوانی برابر نیست. بلکه این حالت به معنای ناتوان شمردن خویش است نه ناتوان بودن. از سوی دیگر؛ بیش‏تر صاحب نظران معتقدند این حالت خصلتی ژنتیکی نیست تا خود را مقهور آن بدانید و در برابرش تسلیم شوید. بی گمان با شناخت توانمندی‏های خود، برخی عوامل مؤثر در بروز آن‏ها و رعایت دقیق و مستمر و کامل راهکارهای ارائه شده، می‏توان به مطلوب‏ترین سطح سازش یافتگی اجتماعی و مؤثرترین شکل ارتباط با جمع دست یافت و یک مداحی خوب را ارایه داد فقط کافی است به توانایی‏تان ایمان داشته باشید. به مرور توانایی‏های خود در فعّالیّت‏های گذشته پردازید و موفقیت‏های هر چند ساده خویش را برشمارید.
یکی از نکات مهم در مداحی کردن غلبه بر ترس و اضطراب است که به علل مختلفی اتفاق می افتد. تسلط کافی نداشتن به مطلب ،فراموشی اشعار، ترس از تمسخر و... می توانند در فرد ایجاد ترس ونگرانی داشته باشد. برای رهایی از این وضعیت لازم است تا تسلط کافی بر مطالب پیدا نمایید لذا در این مورد با شما گفتگو نموده و به برخی از عوامل موثر در این موضوع اشاره می نماییم.1- همانطور که می دانید در ارایه مداحی حتما نباید مطالب را از حفظ بیان نمایید بلکه در شکل ارایه مطالب می توانید از روش هایی مانند نوشتن استفاده نمایید.2- شما می توانید قبل از شروع مداحی سرفصلها و نکات محوری خود را بنویسید و مطابق آنها شروع به ارایه مداحی نماید. سعی نمایید قبل از مداحی بین مطالب نوشته شده در ذهن خود تطبیق انجام دهید و آنرا مرور و تمرین کنید تا به محض دیدن کلمات مطالب پیرامون آنهم به یادتان بیاید. این نکته در بازیابی اطلاعات بسیار مهم است. 3- همیشه سخن را با مقدمه، کلام یا یک کلمه جالب آغاز کنید، از به کارگیری کلمات پیچیده بپرهیزید.سعی نمایید خارج از مطالبی که آماده نموده اید حرکت نکنید زیرا باعث می گردد انسجام فکری شما بهم ریخته و در ادامه مداحی به مشکل برخورد نمایید.4- همیشه به این نکته توجه نمایید که در مداحی باید مطالب ارایه شود و قالب آن خیلی مهم نیست لذا در صورت نیاز می توانید در ما بین مداحی از کتاب مداحی، خود را گرفتار آداب و رسوم و تکلف‏های بی مورد نسازید. ساده، راحت و عاری از هرگونه آداب خاصّ هدفتان را بیان کنید.6- ارتباط بصری با مخاطب را حفظ کنید. 7- هنگام خیلی مهم است 10- از جزئیات بکاهید و اصل سخن را به صورت خلاصه و گویا بیان کنید. 11- اجازه سوء استفاده به دیگران ندهید. کافی است به کار خود ادامه داده، در صورت روبه‏رو شدن با واکنش آنان خود را در برابرشان احساس نکنید. توجّه داشته باشید تا زمین نخورید راه رفتن نمی‏آموزید. 12- در مداحی کردن سعی نمایید کوتاه و مفید مداحی کنید و از قبل نیز در منزل یا در محل دیگری زیاد تمرین کنید و محیط و فضای جمع را برای خود بازسازی نمایید. ضمناً از توسل به اهل بیت قبل از شروع برنامه غافل نشوید.
موفق باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.