ناشناس

حکم تاتوی ابرو چیست؟

سلام- میخواستم بدونم حکم شرعی میکروبیلدینگ ابرو ( هاشور)و خط چشم دایم چیه؟ آیا وضو و غسل داره و مانعی برای وضو و غسل نداره؟
شنبه، 19 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

حکم تاتوی ابرو چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 32 ساله )

سلام- میخواستم بدونم حکم شرعی میکروبیلدینگ ابرو ( هاشور)و خط چشم دایم چیه؟ آیا وضو و غسل داره و مانعی برای وضو و غسل نداره؟


مشاور: محمد علی رضایی

با سلام و احترام
پرسشگر گرامی:
اکثر مراجع تقلید در خصوص احکام خالکوبی و تاتو از جمله تاتوی ابرو فرموده اند:
اگر تاتو ضرر خاصی برای بدن نداشته باشد و تصاویر آن موجب فساد اخلاق نباشد، جایز است، اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزى که مانع از رسیدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است[توضیح المسائل، ج‏۱، ص: ۲۰۵٫]. مگر زمانیکه مانع مذکور روی پوست بوده و دارای جرم است به نحوی که مانع از رسیدن آب به پوست شود[همان 201٫]؛ در این صورت می بایست ابتداء مانع را برطرف و سپس اقدام به غسل یا وضو کرد.
بنابراین؛ اگر تاتو ، جرم داشته باشد و مانع از رسیدن آب وضوء و غسل به بدن شود باید قبل از وضوء یا غسل برطرف شود[مجمع المسائل، ج‏۱، ص: ۶۵٫]. در غیر این صورت اگر همانند خالکوبی و زیر پوست باشد که مانع از رسیدن آب بر آن نشود اشکالی ندارد. و انجام اعمالی از حج مانند طواف و نماز طواف که نیاز به طهارت (وضوء و غسل) دارد ، در چنین حالتی صحیح است. ولی زن ها باید آن را چنانچه عرفا زینت حساب شود از نامحرم بپوشانند.
موفق و پیروز باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.