ناشناس
زیاد خواب می بینم و تعبیر می شه، زندگی مو مختل کرده. می تونم به خوابهام اعتنا نکنم؟
سلام من حدود پنج ساله خوابهایی که میبینم هر روز و هرشب اتفاق میفته و در موقعیتش قرار میگیرم من این پنج ساله طبق خوابهام زندگی می کردم و چند ماهیه گاهی در بیداری اتفاقهای آینده رو میبینم از این شرایط ناراحتم چون میخوام خودم برای زندگیم انتخاب کنم،سوالم از شما اینه که اشکلی نداره به خوابهام و این که اتفاقهای آینده رو میبینم عمل نکنم؟
مشاور: احسان فدایی
با عرض سلام و تقدیم احترام خدمت شما پرسشگر محترم! ارتباط شما با ما گویای این است که در صدد انتخاب مسیر صحیح هستید و امیدواریم ما نیز راهنمای خوبی برایتان باشیم.
اینکه در خواب مسائلی را می بینید که برای شما اتفاق می افتد به دلیل برقراری رابطه روحی و روانی شما با جسمتان در خواب است ولی اینکه اتفاقات آینده را در بیداری درک کنید، کمی این موضوع ابهام دارد و اینکه نمی دانیم چگونه متوجه اتفاقات آینده می شوید؟! آیا می بینید؟ کسی به شما می گوید؟ و ...! به هر حال در اینجا راهکارهایی را برای کاهش مشکل خواب به عرض شما می رسانیم و امیدواریم با عمل به آنها قدری به آرامش برسید.
انواع خواب
خواب اقسام گوناگونی دارد، بعضی رؤیاها صادقهاند و بعضی کاذبه لذا نمیتوان به هر خوابی اعتماد و اعتنا کرد؛ از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده که فرمود: «الرُّؤْیَا عَلَى ثَلَاثَةِ وُجُوهٍ بِشَارَةٍ مِنَ اللَّهِ لِلْمُؤْمِنِ وَ تَحْذِیرٍ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ أَضْغَاثِ أَحْلَامٍ» (کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج8، ص90، قم، الاسلامیه.)؛ رؤیا و خواب سه دسته است:
1. بشارت و مژدهای از ناحیه خدا برای مؤمن
2. ترساندن شخص از جانب شیطان
3. خواب های آشفته و پریشان
از نوع قسم اول است فعل رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) گاهاً صبح ها به اصحاب میفرمود: «هَلْ مِنْ مُبَشِّرَاتٍ یَعْنِی بِهِ الرُّؤْیَا»؛ آیا بشارت های هست یعنی کسی هست که خواب های خوشحال کننده و مبشر دیده باشد.(همان) قسم اول از اقسام سه گانه خواب بشارت های الهی برای مؤمن در عالم دنیاست. امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «انّا المؤمن رؤیاه جزء من سبعین جزءا من النبوة». رؤیای مؤمن یک جزء از هفتاد جزء نبوت است... یعنی چنانچه کسی واقعاً مؤمن باشد، رؤیای صادقه او که همان مبشرات و قسم اول است یک هفتادم حقیقت است و البته که در چنین حالتی قطعاً شخص عاقل وحی مسلّم و هفتاد هفتادم قرآن و همچنین احادیث مفسران حقیقی قرآن یعنی ائمة معصومین (علیهمالسلام) را که ذره ای نقص و خطا در آن راه ندارد را رها نمیکند و به این چنین خوابی متمسک نمیشود، خوابی که یک بخش از هفتاد بخش حقیقت است و تازه مشروط به مؤمن بودن و تشخیص رؤیای صادق از کاذب است و با همة این ها یک هفتادم هم هست که اگر هفتاد را به خاطر دلالت مقایسه آن با نبوت «عدد کثرت» بدانیم، از نظر علم ریاضی با بزرگ شدن مخرجِ کسر دیگر چیزی برای توجّه به خواب باقی نمیماند. این ها همه در مورد قسم اول. امّا قسم دوم را با مثال شخصی آغاز میکنیم که در خواب پرنده ای را میبیند که کارهای خاصی میکرده و در نهایت شخصی در همان خواب با استناد به عمل آن پرنده و تفسیر اعمال او، آن شخص را از کار درستی که همیشه عادت به انجام آن داشته نهی میکند. وقتی صبح میشود و از خواب بیدار میشود دیگری در انجام آن کار خیر راغب نیست و مردّد میشود، امّا به لطف الهی موفق میشود برود خدمت حضرت امام صادق (علیهالسلام)، حضرت ابتدا وقتی او را میبینند لبخند میزنند و بدون آن که چیزی بگوید میفرمایند: خواب پرنده دیده ای.
راوی عرض میکند: بله. حضرت میفرماید: هر وقت خواب ناخوشایندی دیدی این آیه را بخوان، «إِنَّمَا النَّجْوَی مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکلِ الْمُؤْمِنُونَ». (مجادله/10.)
نجوی تنها از جانب شیطان است تا اهل ایمان را ناراحت سازد و اصلاً نمیتواند به مؤمنین ضرر برساند جز آن چه خدا خواهد.
با توجه به تعبیر حضرت از خواب آن شخص به نجوای شیطانی، این حدیث به خوبی نشان میدهد که دسته ای از خواب ها منشأ شیطانی دارند و البته باید با پناه بردن به خدا و در سایه ایمان به او، به این خواب ها و امثال آن بی اعتنایی کرد و ضرری از ناحیة این خواب ها متوجّه ما نیست إن شاء الله، به شرط آن که ایمان خود را حفظ کرده و دائماً تثبیت نماییم لذاست که حضرت آن شخص را توصیه به قرائت آن آیة شریفه میکنند تا بداند که با ایمان به خدا هیچ ضرری متوجّه انسانی نیست، هیچ اتفاقی نمیافتد و اصطلاحاً رؤیای کاذبه است و تحذیر و تخویف شیطانی است.
امّا در باب قسم سوم یعنی «أضغاث أحلام» و خواب های پریشان در روایات اسلامی داریم که وقتی شخص میخوابد روح او حرکت ممتدّ و کشیده ای به سوی آسمان دارد مثل نسبت خورشید (منبع نور) و پرتوها و شعاعش، پس هر چه را که مؤمن در ملکوت آسمان در موضع تقدیرات الهی و تدبیر الهی می بیند حق است و بر عکس هر چه را در مرحلة زمین (در حین برگشت و نزول از آسمان» میبیند همان خواب های پریشان و أضغاث أحلام است و به خاطر همین هم است که اخبار ملکوتی همگی صحیح اند ولی اخبار زمینی چنین نیستند. در این مرحله آنچه که روح انسان نزد پروردگار میبیند حق است و آن چه حین بازگشت بین آسمان و زمین میبیند تا وقتی به جسم برگردد همان خواب های پریشان است.
آن چه مجموعاً از اقسام سه گانه خواب فهمیده میشود آن است که خواب های پریشان و خواب های شیطانی قابل اعتنا نیستند و به خواب های بشارتی و صادقانه نیز نباید به گونه ای دل بست که اهمیت منابع اصیل اسلامی (قرآن و نسبت) و همچنین کلام علما را در نظر ما پایین آورد و کمتر به آن ها رجوع کنیم و کلاً بر اساس خواب، تصمیم ها، اهداف و نگرش های خود را پایهریزی کنیم. یا آن که خواب باعث بی توجهی ما به سنت های الهی در جریان امور به وسیلة اسباب بگردد چرا که بعضی امور زمینه ها و مقدمه هایی دارد که تا فراهم نشود آن اتفاق نمیافتد حتی اگر هزاران بار خوابش را دیده باشیم به قول معروف با حلوا حلوا گفتن که دهان شیرین نمیشود، البته در این این جا حساب خواب هایی که صرفاً برای خوشحالی مؤمن است و تحقق آراء در خارج نیازمند مقدمه سازی نیست جداست. فقهاء به نحو مطلق هیچ یک از انواع خواب را حجت شرعی نمیدانند.
اما در مورد نوع خواب شما آن خواب هایی که به حقیقت می رسد، رویاهای صادقه هستند و آنهایی که نمی رسند خیر.
رعایت این نکات بسیاری از مشکلات خواب را برطرف میکند:1. هر روز در وقت معیّنى از خواب بیدار شوید، توصیه مى شود شبها، زودتر بخوابید تا صبحها زودتر و راحتتر از خواب بیدار شوید و چرخه خواب خود را به هم نزنید.2. در ساعات معیّنى غذا بخورید؛ قبل از خواب از خوردن غذاى سنگین خوددارى کنید.3. از خوابیدن در روز اجتناب کنید و بیشتر شبها بخوابید؛ مگر خواب قیلوله (یعنى خواب قبل از ظهر که بسیار سفارش شده و نقش مؤثرى براى انجام کارهاى نیمه دوم روز دارد).4. شرایط خواب را براى خود راحت سازید؛ یعنى، محیط خواب از هر گونه سر و صدا، نور و هر آلودگى دیگرى عارى باشد.5. قبل از خواب وضو بگیرید و با یاد و نام خدا به رختخواب بروید.6. چند دقیقه اى قبل از خواب، قرآن و دعا بخوانید.7. قبل از خواب مثانه و شکم خود را خالى کنید.8.سعی کنید قبل از خواب به مسائل روز و اینده فکر نکنید.9. هنگام خوابیدن «آیه الکرسى، سوره فلق و سوره ناس» را بخوانید.
موفق باشید.
اینکه در خواب مسائلی را می بینید که برای شما اتفاق می افتد به دلیل برقراری رابطه روحی و روانی شما با جسمتان در خواب است ولی اینکه اتفاقات آینده را در بیداری درک کنید، کمی این موضوع ابهام دارد و اینکه نمی دانیم چگونه متوجه اتفاقات آینده می شوید؟! آیا می بینید؟ کسی به شما می گوید؟ و ...! به هر حال در اینجا راهکارهایی را برای کاهش مشکل خواب به عرض شما می رسانیم و امیدواریم با عمل به آنها قدری به آرامش برسید.
انواع خواب
خواب اقسام گوناگونی دارد، بعضی رؤیاها صادقهاند و بعضی کاذبه لذا نمیتوان به هر خوابی اعتماد و اعتنا کرد؛ از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده که فرمود: «الرُّؤْیَا عَلَى ثَلَاثَةِ وُجُوهٍ بِشَارَةٍ مِنَ اللَّهِ لِلْمُؤْمِنِ وَ تَحْذِیرٍ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ أَضْغَاثِ أَحْلَامٍ» (کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج8، ص90، قم، الاسلامیه.)؛ رؤیا و خواب سه دسته است:
1. بشارت و مژدهای از ناحیه خدا برای مؤمن
2. ترساندن شخص از جانب شیطان
3. خواب های آشفته و پریشان
از نوع قسم اول است فعل رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) گاهاً صبح ها به اصحاب میفرمود: «هَلْ مِنْ مُبَشِّرَاتٍ یَعْنِی بِهِ الرُّؤْیَا»؛ آیا بشارت های هست یعنی کسی هست که خواب های خوشحال کننده و مبشر دیده باشد.(همان) قسم اول از اقسام سه گانه خواب بشارت های الهی برای مؤمن در عالم دنیاست. امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «انّا المؤمن رؤیاه جزء من سبعین جزءا من النبوة». رؤیای مؤمن یک جزء از هفتاد جزء نبوت است... یعنی چنانچه کسی واقعاً مؤمن باشد، رؤیای صادقه او که همان مبشرات و قسم اول است یک هفتادم حقیقت است و البته که در چنین حالتی قطعاً شخص عاقل وحی مسلّم و هفتاد هفتادم قرآن و همچنین احادیث مفسران حقیقی قرآن یعنی ائمة معصومین (علیهمالسلام) را که ذره ای نقص و خطا در آن راه ندارد را رها نمیکند و به این چنین خوابی متمسک نمیشود، خوابی که یک بخش از هفتاد بخش حقیقت است و تازه مشروط به مؤمن بودن و تشخیص رؤیای صادق از کاذب است و با همة این ها یک هفتادم هم هست که اگر هفتاد را به خاطر دلالت مقایسه آن با نبوت «عدد کثرت» بدانیم، از نظر علم ریاضی با بزرگ شدن مخرجِ کسر دیگر چیزی برای توجّه به خواب باقی نمیماند. این ها همه در مورد قسم اول. امّا قسم دوم را با مثال شخصی آغاز میکنیم که در خواب پرنده ای را میبیند که کارهای خاصی میکرده و در نهایت شخصی در همان خواب با استناد به عمل آن پرنده و تفسیر اعمال او، آن شخص را از کار درستی که همیشه عادت به انجام آن داشته نهی میکند. وقتی صبح میشود و از خواب بیدار میشود دیگری در انجام آن کار خیر راغب نیست و مردّد میشود، امّا به لطف الهی موفق میشود برود خدمت حضرت امام صادق (علیهالسلام)، حضرت ابتدا وقتی او را میبینند لبخند میزنند و بدون آن که چیزی بگوید میفرمایند: خواب پرنده دیده ای.
راوی عرض میکند: بله. حضرت میفرماید: هر وقت خواب ناخوشایندی دیدی این آیه را بخوان، «إِنَّمَا النَّجْوَی مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکلِ الْمُؤْمِنُونَ». (مجادله/10.)
نجوی تنها از جانب شیطان است تا اهل ایمان را ناراحت سازد و اصلاً نمیتواند به مؤمنین ضرر برساند جز آن چه خدا خواهد.
با توجه به تعبیر حضرت از خواب آن شخص به نجوای شیطانی، این حدیث به خوبی نشان میدهد که دسته ای از خواب ها منشأ شیطانی دارند و البته باید با پناه بردن به خدا و در سایه ایمان به او، به این خواب ها و امثال آن بی اعتنایی کرد و ضرری از ناحیة این خواب ها متوجّه ما نیست إن شاء الله، به شرط آن که ایمان خود را حفظ کرده و دائماً تثبیت نماییم لذاست که حضرت آن شخص را توصیه به قرائت آن آیة شریفه میکنند تا بداند که با ایمان به خدا هیچ ضرری متوجّه انسانی نیست، هیچ اتفاقی نمیافتد و اصطلاحاً رؤیای کاذبه است و تحذیر و تخویف شیطانی است.
امّا در باب قسم سوم یعنی «أضغاث أحلام» و خواب های پریشان در روایات اسلامی داریم که وقتی شخص میخوابد روح او حرکت ممتدّ و کشیده ای به سوی آسمان دارد مثل نسبت خورشید (منبع نور) و پرتوها و شعاعش، پس هر چه را که مؤمن در ملکوت آسمان در موضع تقدیرات الهی و تدبیر الهی می بیند حق است و بر عکس هر چه را در مرحلة زمین (در حین برگشت و نزول از آسمان» میبیند همان خواب های پریشان و أضغاث أحلام است و به خاطر همین هم است که اخبار ملکوتی همگی صحیح اند ولی اخبار زمینی چنین نیستند. در این مرحله آنچه که روح انسان نزد پروردگار میبیند حق است و آن چه حین بازگشت بین آسمان و زمین میبیند تا وقتی به جسم برگردد همان خواب های پریشان است.
آن چه مجموعاً از اقسام سه گانه خواب فهمیده میشود آن است که خواب های پریشان و خواب های شیطانی قابل اعتنا نیستند و به خواب های بشارتی و صادقانه نیز نباید به گونه ای دل بست که اهمیت منابع اصیل اسلامی (قرآن و نسبت) و همچنین کلام علما را در نظر ما پایین آورد و کمتر به آن ها رجوع کنیم و کلاً بر اساس خواب، تصمیم ها، اهداف و نگرش های خود را پایهریزی کنیم. یا آن که خواب باعث بی توجهی ما به سنت های الهی در جریان امور به وسیلة اسباب بگردد چرا که بعضی امور زمینه ها و مقدمه هایی دارد که تا فراهم نشود آن اتفاق نمیافتد حتی اگر هزاران بار خوابش را دیده باشیم به قول معروف با حلوا حلوا گفتن که دهان شیرین نمیشود، البته در این این جا حساب خواب هایی که صرفاً برای خوشحالی مؤمن است و تحقق آراء در خارج نیازمند مقدمه سازی نیست جداست. فقهاء به نحو مطلق هیچ یک از انواع خواب را حجت شرعی نمیدانند.
اما در مورد نوع خواب شما آن خواب هایی که به حقیقت می رسد، رویاهای صادقه هستند و آنهایی که نمی رسند خیر.
رعایت این نکات بسیاری از مشکلات خواب را برطرف میکند:1. هر روز در وقت معیّنى از خواب بیدار شوید، توصیه مى شود شبها، زودتر بخوابید تا صبحها زودتر و راحتتر از خواب بیدار شوید و چرخه خواب خود را به هم نزنید.2. در ساعات معیّنى غذا بخورید؛ قبل از خواب از خوردن غذاى سنگین خوددارى کنید.3. از خوابیدن در روز اجتناب کنید و بیشتر شبها بخوابید؛ مگر خواب قیلوله (یعنى خواب قبل از ظهر که بسیار سفارش شده و نقش مؤثرى براى انجام کارهاى نیمه دوم روز دارد).4. شرایط خواب را براى خود راحت سازید؛ یعنى، محیط خواب از هر گونه سر و صدا، نور و هر آلودگى دیگرى عارى باشد.5. قبل از خواب وضو بگیرید و با یاد و نام خدا به رختخواب بروید.6. چند دقیقه اى قبل از خواب، قرآن و دعا بخوانید.7. قبل از خواب مثانه و شکم خود را خالى کنید.8.سعی کنید قبل از خواب به مسائل روز و اینده فکر نکنید.9. هنگام خوابیدن «آیه الکرسى، سوره فلق و سوره ناس» را بخوانید.
موفق باشید.