ناشناس

چطوری به بابام کمک کنیم که مشروب رو ترک کنه؟

سلام پدرم نزدیک بیست سال اعتیاد داشت بعد از اصرار ها و تلاشهای مامانم قبل از دنیا اومدن برادرم یکبار برای همیشه ترک کرد اما اون دوران چون توی خونه ترک میکرد و اذیت شدیدی میشد به پیشنهاد کسی الکل رو جایگزین کرد مامانم خیلی مخالف بود و تلاش میکرد نخورده اما مادربزرگم و عمه ام می گفتن این که چیزی نیست مخالفت نکن دووم نمیآره... چطوری به بابام کمک کنیم که ترک کنه مشروبو؟
دوشنبه، 31 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

چطوری به بابام کمک کنیم که مشروب رو ترک کنه؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 54 ساله )

سلام
پدرم نزدیک بیست سال اعتیاد داشت بعد از اصرار ها و تلاشهای مامانم قبل از دنیا اومدن برادرم یکبار برای همیشه ترک کرد اما اون دوران چون توی خونه ترک میکرد و اذیت شدیدی میشد به پیشنهاد کسی الکل رو جایگزین کرد مامانم خیلی مخالف بود و تلاش میکرد نخورده اما مادربزرگم و عمه ام می گفتن این که چیزی نیست مخالفت نکن دووم نمیآره... چطوری به بابام کمک کنیم که ترک کنه مشروبو؟


مشاور: علی محمد صالحی

عرض سلام و احترام خدمت شما.
در مورد اینکه پرسیدید «چطوری به بابام کمک کنیم که ترک کنه مشروبو؟» باید خدمت شما بگم حتما خودتون میدونید در زمینه اعتیاد از هر نوع اون که باشه، تا وقتی که خود فرد انگیزه کافی و اراده قوی برای ترک اعتیادش نداشته باشه کمک زیادی به اون نمیشه کرد. بنابراین اولین اقدامی که میتونید انجام بدید اینه که از راه های مختلف انگیزه کافی رو در وجود اون ایجاد کنید مثلا از راه آشنایی بیشتر اون با عواقب مصرف مشروب، و عوارضی که بر روی جسم میذاره مثل زخم معده، گاستریت، بیماری کبدی و..، همچنین بیان عواقب اخروی مصرف مشروب، همچنین از راه دادن امید به آینده و اینکه اگر بتونه اونو ترک کنه چقدر مورد پذیرش بیشتر اطرافیان قرار میگیره، و از هر راه دیگری که ممکنه، ابتدا انگیزه ترک رو در او ایجاد کنید. بعد که انگیزه کافی پیدا کرد ازش حمایت و پشتیبانی کنید که مراحل ترک رو قدم به قدم و بتدریج انجام بده تا بتونه ترک کنه.
نکته بعد اینکه اعتیاد به الکل سه مرحله، ابتدایی، متوسط و مزمن داره. افرادی که در دو مرحله اول مصرف الکل هستند، راحت تر از کسانی که مصرف مزمن دارن، میتونن الکل را ترک کنند. برخی نشانه های ورود به مرحله مزمن مصرف الکل عبارتند از: مصرف بیش از اندازه الکل، سوء ظن و بدگمانی به دیگران و حالات عصبی، از جمله نشانه های ورود به مرحله مزمن مصرف الکله. ترک الکل در منزل برای کسانی که مصرف مزمن دارند، بسیار زمان بر است اما غیر ممکن نیست. افراد نباید از ترک الکل نا امید بشن، بلکه میبایست با پشتکار مراحل ترک رو ادامه بدن. مسلما صحبت با مشاور و روان شناس و کمک گرفتن از راهنمایی های او، مراحل ترک را آسان تر میکنه. برای ترک اصولی الکل، پزشکان در ابتدا، بدن فرد را سم زدایی میکنن. در این مرحله از ترک، مراجعه به روانشناس و صحبت با اونها، فرد را از نظر روحی برای ترک الکل آماده می کنه. نکته دیگه اینه که روند درمان و ترک اعتیاد به الکل، طولانیه اما غیر ممکن نیست. ترک الکل با ترک مواد مخدر، فرق داره و از نظر بدنی میتونه خطر ساز باشه. نمیشه از کسی که الکلیک است و به صورت دائم الخمر، الکل مصرف میکنه یکدفعه الکل را گرفت، زیرا باعث تشنج میشه و فشار خون فرد بالا میره، حتی خطر مرگ نیز وجود داره. به همین دلیل معمولا ترک الکل در مرحله حاد، فرآیند نسبتا حساسی است که یا باید در بیمارستان بستری شوند یا هر روز و یک روز درمیان توسط پزشک ویزیت شوند تا داروهای آرام بخش و ضدتشنج مصرف کنند. بعد از این مرحله، الکل خیلی وسوسه انگیز میشه و افسردگی شدید میاره، اشتهای فرد بر می گردد، لرزش دستشان از بین می رود و دیگه خطر فشار خون ندارند. در این مرحله مبارزه با ولع به الکل و افسردگیه که به روان درمانی درازمدت احتیاج داره. در کنار همه اینها باید به بدن بیمار هم توجه شود. زیرا الکل تاثیرات مخربی مخصوصا روی کبد دارد. برای جلوگیری از اینکه فرد دوباره به سمت مصرف الکل نره قرص هایی وجود دارن، ولی به تنهایی نمیتونن کارساز باشن و فعالیتهای اجتماعی تاثیر مثبت زیادی در این زمینه داره. چون خیلی از افراد زندگی انفرادی پیدا میکنن. در هر صورت بهتره اگه خواستید پدر شما در منزل ترک کنه با پزشک مشورت کنید و تحت نظر پزشک و با راهنمایی های او، این کار رو انجام بدید.
موفق و سربلند باشید

بیشتر بخوانید:
عوارض الکل، برگشت‌ناپذیرند



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.