ناشناس

روانشناسی: علت چیه که از حرف همسرم برداشت منفی می کنم؟

سلام. من شوهرم خیلی خوبو مهربونه اما نمیدونم چرا هرچی میکه منفی برمیدارم مثلا فکر میکنم هرچی میکه الانه دعوا بشه یا مثلا میخواد بگه یه چیزی بگم میکم احتمالا بحث شده خانوادش چیزی گفتن اصن کلا منتظر...
دوشنبه، 1 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

روانشناسی: علت چیه که از حرف همسرم برداشت منفی می کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 23 ساله )

سلام.
من شوهرم خیلی خوبو مهربونه اما نمیدونم چرا هرچی میکه منفی برمیدارم
مثلا فکر میکنم هرچی میکه الانه دعوا بشه
یا مثلا میخواد بگه یه چیزی بگم میکم احتمالا بحث شده خانوادش چیزی گفتن اصن کلا منتظر...


مشاور: خانم مولوی زاده

با سلام
خواهر گرامی؛ به نظر میرسد که شما از ترسی در درون خود رنج برده و این ترس شما را اصطلاحا به حالت گوش به زنگی برده است به گونه ای که هر آن منتظر اتفاقی ناخوشایند یا همان بحث و دعوا هستید. شاید این ترس شما ناشی از یک خاطره در گذشته شما باشد یا حتی مربوط به فردی (که احتمالا یکی از مردهای نزدیک به شما نظیر پدر و یا برادر شماست) می باشد که شما را نسبت به جنسیت مردان دچار حساسیت کرده و منجر به چنین ترسی در شما گردیده است. و یا حتی اختلاف و یا تنش های احتمالی در سابقه رابطه شما میتواند علت ایجاد این نگرانی و ترس در شما باشد. البته این موارد احتمالاتی است که میتوان بر علت ترس در شما فرض کرد. جهت تشخیص دقیق تر این ترس، بایستی مورد ارزیابی کارشناسه دقیق تری توسط یک روانشناس بالینی قرار گیرید. بهتر است پیش از هرگونه قضاوت و یا تشخیص ناقص نزد روانشناس مراجعه نموده و روانشناس با انجام یک مصاحبه کامل از شما و ریشه یابی این ترس، شما را در امر درمان یاری نماید. در اینجا نیز با ارائه چند تکنیک ساده در درمان ترس سعی می نماییم تا شما را در کنترل آن کمک نموده و انجام این تکنیک ها را به شما توصیه می نماییم:

"استفاده از تکنیک ریلکسیشن(آرام سازی)"
هر فردی با یک روشی به آرامش می رسد. بهترین روش را برای خود پیدا کنید. سعی کنید به مناظر زیبا نگاه کنید یا در ذهن خود منظره زیبایی را شبیه سازی کنید و سعی کنید نگرانی های خود را رها کنید ، آرام نفس بکشید.
موقعیت هایی که باعث رویارویی شما با هراس میشود را بنویسید. تا میتوانید جزئیات آن موقعیتها را بنویسید. از کمترین نگرانی شما تا بیشترین آن. این کمک می کند تا با ترس خود در سطوح مختلف روبرو شوید. 

"افکار و احساسان منفی خود را به چالش بکشید"
با استفاده از تخیل، وقوع چنین اتفاقی(بحث و دعوا) را در فکر خود به چالش بکشید. به عبارتی با تصویرسازی ذهنی (در شرایط عادی) به مسئله دعوا فکر کرده و جزئیات آنرا از ذهن خود عبور دهید و احساسات همراه در این اتفاق ذهنی را در خود به تجربه درآورید.

"با فردی نزدیک راجع به ترس خود صحبت کنید"
با دوست، عضوی از خانواده یا فردی که به آن اعتماد دارید درباره هراستان صحبت کنید. هدف از اینکار این است که با بیان آن دیگر ترسی از بازگو کردن هراس مخفی خود ندارید. این کمک می کند تا نسبت به ترسی که برای شما بوجود میاورد غلبه کنید. همچنین باعث می شود تا بدانید که می توانید وقتی لازم داشتید از دیگران کمک بگیرید.
 
"به خودتان جایزه دهید"
به خودتان جایزه دهید و خودتان را تحسین کنید. اگر در موقعیت گفتگو با همسر خود توانستید بر این ترس غلبه کنید، شما موفق شده اید پس باید به خودتان پاداشی دهید. اینکار باعث می شود تا ذهن شما وابستگی خوبی نسبت به این کارپیدا کند.
با آرزوی موفقیت برای شما

بیشتر بخوانید:
ترس و هراس



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.