ناشناس

درمان فوبیای اجتماعی چیست؟

سلام. مشکلی که دارم می خوام با افراد جدید معاشرت کنم خیلی استرس و تپش قلب و لرزش صدا می گیرم که شاید به تربیت خانوادگی من بر می گردد و رفته رفته بدتر میشه تا جایی که داره به زندگیم ضربه می زنه چون مردم...
شنبه، 3 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

درمان فوبیای اجتماعی چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 28 ساله )

سلام. مشکلی که دارم می خوام با افراد جدید معاشرت کنم خیلی استرس و تپش قلب و لرزش صدا می گیرم که شاید به تربیت خانوادگی من بر می گردد و رفته رفته بدتر میشه تا جایی که داره به زندگیم ضربه می زنه چون مردم...


مشاور: خانم قربانی

سلام بر شما همراه گرامی سایت راسخون
از مشکلات ارتباطی تان صحبت کردید و اضطرابی که همراه با ان تجربه میکنید. ریشه آن را هم رفتار خانواده اعلام کردید. و به دلیل نیاز به ارتباطات اجتماعی و توسعه آن، به دنبال راهکارهایی برای حل این مسئله هستید. برای حل این مشکل لازم است بر روی مهارت اموزی رفتار جرات مندانه تمرکز کنید و ابراز وجود را بیاموزید. برای اینکه بتوانید در این امر موفق باشید، توصیه های ذیل را موردتوجه قرار داده و به آن عمل کنید.
1- به یاد داشته باشید که قدم به قدم پیش بروید و با توجه به شدت اضطرابی که از آن سخن گفتید، از خود انتظار نداشته باشید که یکباره در جمع کثیری حضور موفق داشته باشید.
2- موضوع صحبت و قرار مدنظر خود را در نظر بگیرید. در ذهنتان تصویر سازی کنید، طرف مقابل چه میخواهد بگوید و شما چه میخواهید بگویید، و...؛ خود را اماده کنید که بر موضوع بحث مسلط باشید.
3- از همسرتان بخواهید که در نقش غریبه و با لباس غیر معمولش در مقابل شما بنشیند و این مکالمه را با او تمرین کنید. مهم نیست که اشتباه کنید یا خنده تان بگیرد اما ادامه دهید. در بار دوم، از همسرتان بخواهید او نقش شما را بازی کند و شما نقش غریبه را، باز با هم صحبت کنید و سعی کنید نقش فرد غریبه را خوب لمس کنید، این تمرین نقش به شما کمک میکند که خود را از زاویه دید کسی ببینید که از وی هراس دارید، در این حین متوجه خواهید شد که در حین بحث اصلا متوجه حرکات بدنی و .. نیستید و به عنوان گوینده بیشتر اندیشه خودتان را دنبال میکنید و در پی هدف خود هستید. هدف از این تمرین، علاوه بر تسلط بر خودتان، این است که شما متوجه شوید دیگران با ذره بین به شما نگاه نمیکنند و بیشتر به دنبال مقصود خود هستند و حتی اگر تپق یا اشتباهی داشته باشید در جریان صحبت چندان اثری ندارد و حتی اگر در رفتار همسرتان هم دقت کرده باشید او نیز دچار اشتباهاتی شده که شما اصلا متوجه آن نشدید. پس فقط شما روی تسلط بر موضوع کار کنید و نیازی نیست نگران اشتباه کردن و اینکه طرف مقابل چه فکری خواهد کرد، باشید. این کار را با تصویر سازی ذهنی و حتی اینه هم میتوانید تمرین کنید. البته میتوانید اعضای خانواده و آشنایان تان را غریبه تصور کرده و تمرین کنید.
4- در ذهن خود تجسم کنید که با چند فرد غریبه در حال صحبت هستید، و تصور کنید بدترین اتفاقی که ممکن است از شما سربزند، اتفاق افتاد. اندکی دراین تصویر بمانید، چه چیز مشاهده می کنید؟ کمی خنده حضار، یا کمی تعجب، شاید هم هیچ واکنشی چون آنهاهم انسان هستند و ممکن است خودشان هم همین را تجربه کرده باشند و یا بزرگوار باشند و بی هیچ واکنشی ان را نادیده بگیرند. شما بدترین حالت راهم که تصور کنید، باز خواهید دید که اتفاق چندانی نیفتاده و فقط کافی است خود را جمع کنید و به راحتی می توانید که بحث را ادامه دهید.
5- به یاد داشته باشید که بهترین راه حل شما مواجهه است و تصویرسازی های خود و نتایج آن را به یاد اورید و در دنیای واقعی سعی کنید خود را در معرض ارتباط قرار دهید و توجهی به این حال خود نکنید.
6- روی زبان بدن خود کار کنید. تمرین کنید که در زمان صحبت به چشمان فرد مقابل نگاه کرده و راست قامت و بدون افتادگی شانه و یا سرخمیدگی باشید. این نکته را در تمامی ارتباطاتتان و حتی تصویرسازی ها و نقش بازی کردن ها مورد توجه قرار دهید.
7- در باب اعتماد به نفس و عزت نفس مطالعه کنید.
شاد و سلامت باشید.

بیشتر بخوانید:
اختلالات اضطرابی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مشاوره مرتبط