ناشناس

با اعتیاد همسرم چگونه راه بیایم؟

با سلام. مدت 13 سال ازدواج کردم. همسرم از زمان یک سالگی پسرم اعتیاد دارد هم به شیشه . هم به شیره. و بیکار است خودم کار میکنم خرج زندگی میدهم. متاسفانه شوهرم برای خرج اعتیادش چند بار دست به دزدی زده است البته از توی کارت پدر خودش. من نمیدونم با شرایط او چکار کنم چطور میتوانم کمکش کنم یا اینکه ازش جدا بشوم. لطفا راهنمایی ام کنید
دوشنبه، 15 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

با اعتیاد همسرم چگونه راه بیایم؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 34 ساله )

با سلام. مدت 13 سال ازدواج کردم. همسرم از زمان یک سالگی پسرم اعتیاد دارد هم به شیشه . هم به شیره. و بیکار است خودم کار میکنم خرج زندگی میدهم. متاسفانه شوهرم برای خرج اعتیادش چند بار دست به دزدی زده است البته از توی کارت پدر خودش. من نمیدونم با شرایط او چکار کنم چطور میتوانم کمکش کنم یا اینکه ازش جدا بشوم. لطفا راهنمایی ام کنید


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.

خواهر گرامی! وضعیتی را که در آن سپری می کنید درک نموده و برای شما و خانواده تان دعا می کنیم که ان شاء الله همسرتان از دیو اعتیاد نجات یابد و زندگی ای سرشار از موفقیت و شادی را فراهم آورد. متأسفانه امروزه خیلی از خانواده ها با این مسئله روبرو هستند ولی همسرانی خوب مانند شما موفق شده اند شوهر خود را از شر این مشکل نجات دهند. امیدواریم با عزم و اراده ای که دارید شما نیز در همین راستا قدم بردارید.

افراد معتاد خصوصیات و حالات مختلفی دارند که با شناخت آن ها می ‌توانیم موضع گیری بهتری در قبال آنها داشته باشیم. در ابتدا به برخی از مهمترین این حالات اشاره میکنیم :

1. تغییر حالت در اخلاق و رفتار این افراد سریع به‌وجود می‌آید.

2. کم حوصله و عصبانی هستند و علّت معتاد شدن خود را به گردن دیگران می‌ اندازند.

3. معمولا حالت در خودماندگی و غمناکی دارند. چون که معتادان روابطشان با مردم اجتماع خیلی کم می شود.

4. اضطراب نیز جزء همیشگی زندگی آنها است که ناشی از عدم توانائی در تحمّل مشکلات، درگیری ها و محرومیّت ها آنها است. اما چه باید کرد؟

پیش از هر چیز به خداوند بزرگ توکل و از اهل‏بیت (علیهم السلام) پیوسته بخواهید که در حل مشکل مدد و یارى کنند و سپس این نکات را رعایت نمایید :

1. همسر شما گرفتار نوعی اعتیاد شده و این جزئی از واقعیت زندگی شماست و نمی شود از آن فرار کرد.

2. از مشاوره هایی که در این زمینه وجود دارد حتماً استفاده نمایید.

3. تعامل با معتاد و تلاش برای ترک دادن او، یک دو ماراتن است و بیشتر از شدت و سرعت، نیاز به صبر و استقامت دارد.

4. با مشاور متخصص در تماس باشید، یک دوره اعتیاد شناسی بگذارنید. شما می توانید با شماره تماس 09628 مرکز ملی مشاوره اعتیاد با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی کشور تماس گرفته و از تجربیات آنها استفاده نمایید.

5. رفتارتان با او باید محترمانه و صادقانه باشد. طوری که اعتماد او را از دست ندهید.

6. سعی نمایید رابطه عاطفی را حفظ کنید و صریح و با ملایمت حرف بزنید. همواره بکوشید در برابر ناهنجارى‏هاى ذکر شده صبر، متانت و برخوردى پرمهر و عاطفه و منطقى داشته باشید .

7. زمانیکه شما نسبت به همسرتان تغییر فکر دهید رفتارتان هم تغییر می کند.

8. سعی کنید اعتماد به نفس و شخصیتش را بالا ببرید. او را در کارهای معمولی و کوتاه مدت شریک کنید و کارهای مثبت اش را یادآوری کنید. کاری کنید که روی حرف شما حساب کند.

9. روابط به ویژه از طرف شما نباید آزار دهنده شود. با او تهاجمی و بلند صحبت نکنید. گذشته های خراب را پیش نکشید و در مورد حال حرف بزنید. اگر می خواهید به چیزی در آینده دست پیدا کنید، با پیش کشیدن گذشته ها به هیـچ کجـا نخواهید رسید. به چیزی که اکنون در حال روی دادن است توجه کنید. با فراموش کردن گذشته زودتر به توافق خواهید رسید.

10. وقتی رفتارهای نامعقول و عجیب و غریب از او سر زد، مقابله نکنید و با او بدرفتاری نکنید. علائم بیماری را هم به شخصیتش ربط ندهید.

11. گرچه شاید تا الان خیلی از اطرافیان این موضوع را می دانند ولی باز هم تا می توانید مساله را عمومی نکنید و به دیگران نگویید.

12. غیر از موارد خاص، برای او تصمیم نگیرید. اجازه بدهید او هم مثل بقیه اهل خانه نظرش را بدهد.

13. در جمع طوری رفتار نکنید که او متوجه شود شما به خاطر وجود او و رفتارش شرمسار هستید؛ این کار به او میدان می دهد.

14. خیلی آرام و صمیمی به او بگوئید که چقدر نگران رفتارها و از همه مهم تر، خودش هستید. دلیل بیاورید . اما زیادی وارد منطق و فلسفه نشوید.

15. همیشه، در رویارویى با مسائل و مشکلات خانوادگى، خود را در وضعیت طرف مقابل قرار دهید و با قبول مسؤولیت‏ خود و شناخت انتظارات متقابل به حل و فصل اختلافات روى آورید.

موفق باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.