ناشناس

علت و درمان لجبازی کودک چیست؟

با سلام و احترام. یک دختر 2 ساله دارم که چند روزی است هر چی بهش میگیم به شدت در برابر انجامش مقاومت میکنه. مثلا گاهی تا 2 یا 3 ساعت گیریم که پوشک کنه و یا لباسش که خیش شده را اجازه بده عوض کنیم. به طوری کلی هر چی میگیم برعکسش را میخواد انجام بده. چاره چیه؟
سه‌شنبه، 13 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

علت و درمان لجبازی کودک چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : دکترا ، 35 ساله )

با سلام و احترام. یک دختر 2 ساله دارم که چند روزی است هر چی بهش میگیم به شدت در برابر انجامش مقاومت میکنه. مثلا گاهی تا 2 یا 3 ساعت گیریم که پوشک کنه و یا لباسش که خیش شده را اجازه بده عوض کنیم. به طوری کلی هر چی میگیم برعکسش را میخواد انجام بده. چاره چیه؟


مشاور: خانم ضیایی

با سلام و احترام خدمت شما والد گرامی. بیان کردین" دختر 2 ساله ای دارید که هر چی بهش می گویید مقاومت می کند": در این سن نیاز کودکان، برای استقلال و خود مختار شدن افزایش می یابد و بر انجام کارها به شیوه خودش اصرار می ورزد. والدین باید نیاز او را به استقلال به رسمیت بشناسند و تربیت خود را با آن متناسب گردانند. وقتی کودک خود را به انجام کاری مجبور می‌کنید، او دقیقا به انجام همان کاری که نهی کرده‌اید ترغیب می شود. این مقاومت کودک در واقع یک واکنش غریزی در پاسخ به اجبار است.
- کودک گاهی برای به دست آوردن استقلال، لجبازی می‌کند. بنابراین نباید به صورت مستقیم کودک را از خواسته هایش منع کنید که او آشفته شود و مقاومت کند. در واقع ما خیلی وقت ها می توانیم با ترفندهای آگاهانه جلوی قشقرق کودک را بگیریم بدون اینکه آسیبی به روان خود و کودک بزنیم. مثلا محیط امنی را برای کودک فراهم کنیم که لازم نباشد دائم به او امر و نهی کنیم. بنابراین اگر کودک تمایل دارد بازی کند یا فعالیتی انجام دهد که برای او آسیب و خطری ندارد، او را منع نکنید. در واقع تا حدی آزادی های کودک را بپذیرید، اینگونه از بسیاری از عوامل زمینه ساز رفتارهای نامناسب کودک، پیشگیری می شود.
- کودکان با والدینی که ار تباط بهتری با آن ها برقرار کرده اند، بیشتر همکاری می کنند. بنابراین لازم هست حداقل نیم ساعت وقت با کیفیت به کودک خود اختصاص دهید و بازی یا فعالیت مورد علاقه ای باهاش داشته باشید البته بدون اینکه سرزنش، فریاد و یا نصیحتی شود که کودک، اینقدر توجه از والدین کسب کند که نیازی نباشد از طریق پرخاشگری و لجبازی این را کسب کند.
- بگذارید کودک روی کارهای خود کنترل داشته باشد و تا اندازه ای به او حق انتخاب دهید مثلا بین دو سه تا لباس، یکی را انتخاب کند یا لباس‌پوشیدن را تمرین کند و شما هم در جاهایی که کودک مشکل دارد، کمکش کنید. اگر او بتواند برخی کارها را خودش انجام دهد با شما بهتر همکاری خواهد کرد.
- ذهن او را به چیز دیگری مشغول کنید. در زمان لباس پوشیدن یا پوشک کردن، حواس کودک را به چیز دیگری پرت کنید. مثلا وقتی که پیراهن به تن او می‌کنید، اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش را در دست بگیرید یا به او بدهید. براش شعر یا قصه بخوانید و یا بازی کنید. در این صورت اینقدر کودک سرگرم می شود که موضوع اصلی را فراموش می کند.
- لباس پوشیدن را برای او به کاری خوشایند تبدیل کنید. مثلا با تشویق و ترغیب کودک این فعالیت را انجام دهید. این دستت را بیار بالا، آفرررین. حالا دست دیگه... وقتی با زبان کودکانه و به صورت عملی شاد و لذت بخش همراه باشد، برای فرزندتان جذاب است و او از این عمل لذت می برد ولی درزمانی که کودک بی حوصله و خواب آلود یا گرسنه … است، خیلی در این کار اصرار نورزید. برای پوشک کردن هم لازم هست روی تخت یا تشکی که بالای سرش عروسک قرار دارد و این کار خیلی سریع انجام شود که کودک فرصت مقاومت نداشته باشد. و در نهایت، والدین لازم هست در زمینه ی فرزندپروری و مراحل رشد کودک آگاهی های لازم را کسب کنند تا بتوانند تربیتی همگام با رشد داشته باشند.
با آرزوی موفقیت برای شما



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.