ناشناس

برای انتخاب رشته کمکم کنید.

با سلام. من امسال انتخاب رشته دارم و بین دو رشته ی تجربی و فنی حرفه ای گیر کردم و نمیدونم کدوم رشته برای یه دختر میتونه بهتر باشه و اینکه از لحاظ موقعیت شغلی در اینده و قبول شدن بهتر هستش. لطفا خوبی و بدی هر رشته رو بهم بگین و من رو راهنمایی کنین.
شنبه، 24 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

برای انتخاب رشته کمکم کنید.

ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 16 ساله )

با سلام. من امسال انتخاب رشته دارم و بین دو رشته ی تجربی و فنی حرفه ای گیر کردم و نمیدونم کدوم رشته برای یه دختر میتونه بهتر باشه و اینکه از لحاظ موقعیت شغلی در اینده و قبول شدن بهتر هستش. لطفا خوبی و بدی هر رشته رو بهم بگین و من رو راهنمایی کنین.


مشاور: خانم قربانی

من هم عرض سلام و ادب دارم خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون
توانسته اید که انتخاب های خود را به دو شاخه تجربی و فنی و حرفه ای محدود نمایید، این خیلی خوب است یعنی نیمی از راه انتخاب رشته را طی کرده اید. اکنون رسیدن به نتیجه نهایی از ما کمک میخواهید.
دوست نوجوان، انتخاب رشته دغدغه همه نوجوانان محصل کلاس نهم است و شما در این برهه تنها نیستید. نمیدانم بر چه اساسی این دو حیطه را به عنوان آخرین حیطه انتخابی خود معین کرده اید ، اما نکته مهم این است که تعیین آینده و امکان قبولی بر اساس توان، استعداد، نمرات و تلاش خود فرد است و بدون در نظر گرفتن این نکات، مزایا یا معایب هیچ رشته ای برای فرد مشخص نخواهد شد. تایید میکنم برای فرد. علت این تاکید این است که معیار هر انتخابی ویژگی های و تلاش خود فرد است و هر رشته ای که متناسب علاقه و توان علمی و استعداد فرد باشد ، در ان رشد خواهد کرد و اگر متناسب نباشد سبب شکست او خواهد شد. توصیه میکنم برای انتخاب بهتر ابتدا مشاغل را بشناسید، سپس شغل مورد علاقه را بیابید، و از این طریق به انتخاب رشته تحصیلی بپردازید. البته علاوه بر علاقه، معدل و نمرات تحصیلی، استعداد، تلاش و امکانات و محدودیت ها نیز تاثیر گذار است. مثلا تحصیل در رشته پزشکی نیاز دارد که از دقت بالا و زمان فوق العاده برای مطالعه بهره مند باشید و لذا دانش آموزی که معدل او مثلا زیر 15 است برای این رشته مناسب به نظر نمیرسد. یا دانش آموزی که هوش فنی او بالاست و کار عملی را بیشتر دوست دارد و یا امکان تحصیل در دانشگاه برایش میسر نیست و زودتر میخواهد به اشتغال برسد، به سمت رشته های فنی وحرفه ای و کار و دانش سوق داده مشود. علاوه بر این علاقه و استعداد سبب می شود که فرد به پشتوانه این سرمایه ها، در مسیری که انتخاب کرده خسته نشود و سختی ها را با پشتکار زیادی ، پشت سر بگذارد. برخی افراد به غلط و با مشاهده کلاس کار پزشکی ناخواسته به سمت رشته تجربی روی می آورند غافل از اینکه اگر فرد مستعد رشته دیگری باشد و با جدیت ان را دنبال کند، به راحتی میتواند از یک پزشک پیش بیفتد و یا درامد شغلی بالایی کسب نماید. استاد شهریار (شاعر آذری زبان) در رشته پزشکی تحصیل میکرد ولی به دلیل علاقه به شعر و شاعری و کوشیدن در این زمینه، در این عرصه زبانزد شد. البته مثالهای این گونه بی شمارند. با این توضیحات امیدوارم که متوجه شوید که ملاک انتخاب، مزایا و یا معایب رشته ها و یا مشاغل نیست بلکه علاقه و توان و میزان تلاش او در مسیر استعدادش است. علاقه و استعداد نیز کسب کردنی نیست و در وجود فرد بدون هیچ آموزشی قرار دارد کافی است دقت کنید و ان را بیابید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.