ناشناس

وسواس فکری دارم"لطفا یه راهکار بهم بدین.

سلام خسته نباشید و... زیادی توی فکر میرم وسواس فکری دارم هر وقت هم میخوام کاری انجام بدم نمیتونم انجام بدم. اصلا تمرکز ندارم شب هم که میخوام بخوابم همه ش به چیزای چرت فکر میکنم. توی مدرسه هم همین جوری هستم و افسردگی شدید هم دارم هر کاری کردم که فکر نکنم اصلا نمیشه" لطفا یه راهکار بهم بدین ممنون.
سه‌شنبه، 27 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

وسواس فکری دارم"لطفا یه راهکار بهم بدین.

ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 15 ساله )

سلام خسته نباشید و... زیادی توی فکر میرم وسواس فکری دارم هر وقت هم میخوام کاری انجام بدم نمیتونم انجام بدم. اصلا تمرکز ندارم شب هم که میخوام بخوابم همه ش به چیزای چرت فکر میکنم. توی مدرسه هم همین جوری هستم و افسردگی شدید هم دارم هر کاری کردم که فکر نکنم اصلا نمیشه" لطفا یه راهکار بهم بدین ممنون.


مشاور: خانم موحدنساج

سلام به شما پرسشگر محترم و سپاس بابت اعتماد شما به راسخون، امیدوارم این پاشخگویی زمینه ای باشد در جهت رفع مشکل شما
دوست عزیز" سوال شما جای بررسی بیشتری دارد، مانند اینکه شما از چه طریقی پی بردید وسواس فکری دارید، در واقع پی بردن به چنین مشکلاتی نیازمند بررسی دقیق مشاوری مجرب است، با زدن این گونه برچسب ها به خود، اسباب آسیب بیشتر به خودتان را فراهم می کنید. شما در سن نوجوانی هستید و با توجه به تغییرات جسمی و هورمونی شدیدی که در بدنتان در حال وقوع است مشاهده همه این علائمی تا حدودی طبیعی است ولی برای کم کردن شدت این نشانه چند نکته قابل ذکر است.
۱- این واقعیت دارد که شما استرس دارید، در واقع داشتن افکار زیاد و بی خوابی ها نشانه بارز آن است. ولی لازم است دلیلش را کشف کنید تا درمان سریع تر و موفق تری داشته باشید.
سعی کنید اعتماد به نفستان را افزایش دهید ، یکی از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس نوشتن است، برنامه ها و خواسته های خود را بنویسید و آن را ارزیابی کنید اگر فکر می کنید نیاز به تغییر دارد تغییر دهید. این کار شما را برای رویارویی با واقعیت دنیای بیرونی آماده می کند و با ارزیابی خطا و نقصان های احتمالی و رفع آنها می توانید مدیریت بیشتری روی رفتار خود داشته باشید.
_بدن خود را ریلکس کنید. هر روز بیست دقیقه در حالت درازکش چشم خود را ببندید بهتر است در این مدت یک موسیقی خیلی ملایم را پخش کنید. یکی یکی ماهیچه های بدن خود را از بالا به پایین منقبض و سپس رها کنید، در عین واحد سعی کنید یک فضای آرامبخش که مورد علاقه شماست مانند ساحل را تصور کنید.
_احساسات خود را به زبان آورید، اگر برایتان دشوار است برای شروع در قالب پیامک می توانید این کار را در رابطه با پدر و مادرتان انجام دهید. در مواقع شروع علائم استرس یا افکار آزاردهنده مانند وسواس چند نفس عمیق بکشید. در این زمان اکسیژن مغز به دلیل ترشح آدرنالین و افزایش ضربان قلب کاهش می یابد. روش صحیح تنفس: در مدت سه ثانیه اکسیژن را از طریق بینی وارد شکم کنی به صورتی که شکمتان برآمده شود(مانند تنفس نوزادان) ۱۲ ثانیه آن را درون محوطه شکمی حبس کنید سپس آرام و در مدت ۶ ثانیه دی اکسید کربن را از طریق دهان خارج کنید. این عمل را می توان در موقع شروع استرس بین ۳ تا ۱۲ مرتبه تکرار کرد.
_مقدار خوابتان را بهبود بخشید. بهترین و آرامش بخش ترین زمان برای خواب ساعت ده شب تا پنج صبح است و سپس یک چرت کوتاه قبل از اذان ظهر. خواب در بقیه مواقع شبانه روز باعث افزایش هورمونهای ایجاد کننده استرس می شود.
_برای انجام کارهایتان برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی در انجام امور باعث کاهش چشمگیر استرس می شود. یک جدول تهیه کنید و یک ستون برنامه های کوتاه مدت و در ستون دیگر برنامه های بلند مدت خود را یادداشت کنید. بهتر است زمان رسیدن به هدف را مشخص کنید.
_هر شب کاهای روز بعد را با زمان احتمالی یادداشت کنید و سعی کنید روز بعد طبق برنامه عمل کنید. پیش بینی باعث کاهش استرس می شود و شما با این کار ذهن خود را برای رویا رویی به امور روزانه آماده کرده و استرس را کم می کند. توجه داشته باشید که اکثرا استرس به دلیل ترس مبهمی از آینده رخ می دهد ، در واقع نمی دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد.
 از دمنوش های مقوی اعصاب و آرامبخش استفاده کنید، مانند گل گاوزبان، اسطوخودوس، چای سبز، گل نسترن، سنبل طیب...
_وقتی احساس ناآرامی می کنید روی تنفس خود تمرکز کنی ، به دم و بازدمتان توجه کنید و سعی کنید آرام و عمیق نفس بکشید، در عین حال دست خود را چند بار محکم مشت و سپس رها کنید.
_خوش بین باشید، افکار منفی مقوی استرس است. سعی کنید پیش آمدهای احتمالی را بسنجید تا دریابید قرار نیست اتفاق ناگواری برای شما رخ دهد.
_روی تکه کاغذهایی جملات مثبت را نوشته و روی دیوار اتاقتان بزنید و هر روز صبح بعد از بیداری نگاهی به آنها بیاندازید.
_سلامتی جسمتان را جدی بگیرید، سعی کنید هر روز حداقل یک میوه بخورید و ۲۰ دقیقه ورزش کنید. ورزش به خصوص ورزش های تیمی مانند والیبال و بسکتبال برای افزایش اعتماد به نفس و ورزش شنا برای ایجاد آرامش روحی و جسمی به شما پیشنهاد می شود.
_سعی کنید هر روز صبح مقدار کمی گلاب روی دستتان ریخته و آن را به صورتتان بمالید. گلاب مقوی عمیق استرس است.

موفق باشید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.