ناشناس

کدام شغل را انتخاب کنم؟

سلام. رشته من انسانیه و اینکه در انتخاب شغلم بین سه گزینه شک دارم: (البته این رو هم عرض کنم که اینا همه فرضیات بنده هست و من امسال کنکوری هستم. اما فرض کنید که من شرایط قبولی در هر سه رو دارم با این حال کدوم رو انتخاب کنم؟) 1. کارمند اداره بانک: به نظر من این شغل درسته اوایل خیلی آدم باید سختی بکشه اما بعدا میتونم به راحتی زندگیم رو بچرخونم. مثلا اگه خواستم برم مسافرت از طریق بانک میتونم بهترین هتل ها رو گیر بیارم با هزینه نسبتا کم یا اینکه اگه مریض شدم بیمه بانک بیشترین هزینه رو میده و من لازم نیست همه هزینه ها رو تقبل کنم ( این یکی فقط و فقط شامل خودم میشه چون من خانمم و همسر و فرزندانم شامل این بیمه نمیشن ) و ... البته ایناه مزیت های این شغل بوده و ایرادی که داره اینه که من دلم نمیخواد هر روز 8 ساعت کار کنم چون دیگه نمیتونم اون جوری که دلم میخواد به زندگیم برسم، همسرم چی؟ زن زندگی نمیخواد؟ بچه هام چی؟ مادر خوب نمیخوان؟ 2. افسری: من خیلی خیلی به افسری علاقه دارم و مشکلاتی که برا خودم داره مهم نیست اما وضع زندگیم خیلی بدتر از یه کارمند بانک میشه و از اینکه زن خونه دار به حساب نیام خیلیییی بدم میاد چه بسا توی این شغل آسایش و آرامشی نیست که من بخوام ذره ای به خونه و خانواده برسم. 3. تربیت معلم: مثل دو شغل قبل به این شغلم علاقه دارم و خوب خوب میدونم چه شغل خوبیه و چقدر به درد یک خانم میخوره هم حقوقم به اندازه کافی هست هم به خونه م میرسم و در ضمن تعطیلی های زیادی داره و از همه مهمتر شغل انبیاست. اما نمیدونم چرا این حس رو دارم که این شغل برام کافی نیست و رضایتی که باید ازش داشته باشم ندارم. به نظرتون کدوم رو انتخاب کنم؟
شنبه، 2 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

کدام شغل را انتخاب کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 17 ساله )

سلام. رشته من انسانیه و اینکه در انتخاب شغلم بین سه گزینه شک دارم: (البته این رو هم عرض کنم که اینا همه فرضیات بنده هست و من امسال کنکوری هستم. اما فرض کنید که من شرایط قبولی در هر سه رو دارم با این حال کدوم رو انتخاب کنم؟)

1. کارمند اداره بانک: به نظر من این شغل درسته اوایل خیلی آدم باید سختی بکشه اما بعدا میتونم به راحتی زندگیم رو بچرخونم. مثلا اگه خواستم برم مسافرت از طریق بانک میتونم بهترین هتل ها رو گیر بیارم با هزینه نسبتا کم یا اینکه اگه مریض شدم بیمه بانک بیشترین هزینه رو میده و من لازم نیست همه هزینه ها رو تقبل کنم ( این یکی فقط و فقط شامل خودم میشه چون من خانمم و همسر و فرزندانم شامل این بیمه نمیشن ) و ... البته ایناه مزیت های این شغل بوده و ایرادی که داره اینه که من دلم نمیخواد هر روز 8 ساعت کار کنم چون دیگه نمیتونم اون جوری که دلم میخواد به زندگیم برسم، همسرم چی؟ زن زندگی نمیخواد؟ بچه هام چی؟ مادر خوب نمیخوان؟

2. افسری: من خیلی خیلی به افسری علاقه دارم و مشکلاتی که برا خودم داره مهم نیست اما وضع زندگیم خیلی بدتر از یه کارمند بانک میشه و از اینکه زن خونه دار به حساب نیام خیلیییی بدم میاد چه بسا توی این شغل آسایش و آرامشی نیست که من بخوام ذره ای به خونه و خانواده برسم.

3. تربیت معلم: مثل دو شغل قبل به این شغلم علاقه دارم و خوب خوب میدونم چه شغل خوبیه و چقدر به درد یک خانم میخوره هم حقوقم به اندازه کافی هست هم به خونه م میرسم و در ضمن تعطیلی های زیادی داره و از همه مهمتر شغل انبیاست. اما نمیدونم چرا این حس رو دارم که این شغل برام کافی نیست و رضایتی که باید ازش داشته باشم ندارم. به نظرتون کدوم رو انتخاب کنم؟


مشاور: خانم قربانی

با سلام بر شما همراه گرامی سایت راسخون.
در ابتدا ارزوی موفقیت در تمامی مراحل زندگی و ازمون سال جاری را برایتان دارم و امیدوارم رتبه بسیار خوبی را کسب نمایید. سوالتان را با دقت و اشتیاق خواندم. توضیح خوب و شفافی از دلایل انتخاب ها و تردید خود ارایه دادید. در پاسخ به شما به چند نکته اشاره کنم:
اول اینکه فاکتور مهم برای انتخاب رشته تحصیلی یا شغل، علاقه و استعداد است نه مزایای ان. توضیحات شما بیشتر حول محور مزایای هر شغل بود مزایایی که پایداری ان وابسته به شرایط است و نه تنها نمره ان از فردی به فرد دیگر، متغیر خواهد بود بلکه حتی برای خود فرد نیز در زمانهای متمادی، تفاوت خواهد داشت. پیشنهاد میکنم برای رسیدن به تصمیم درست، از بین این سه شغل که به ظاهر علاقه مندی شما را نشان میدهد، فاکتور استعداد و توانمندی خود را در ان ها بررسی نمایید و در همان که توانمند تر بودید ان را برگزینید البته مسیله شرایط نیز مهم است. شرایط هم شامل امکانات مادی، روانی، اقتضائات شغلی و فردی و... شما برای تحصیل و کار میشود . مثلا شما کار کردن با ساعات کمتر برایتان مطلوب تر است و به دلیل اولویت قرار دادن خانواده، دوست دارید ساعت کمتری در بیرون از منزل باشید پس به هیچ وجه شغل نظامی برایتان مناسب نخواهد بود و حتی با چنین روحیه ای بهتر باشد شما کارهای هنری و ازاد را دنبال کنید تا اختیار بیشتری برای تعیین زمان داشته باشید‌‌.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.