ناشناس

پسرم نمیتونه از حق خودش دفاع کنه" راه حل چیه؟

سلام خستنه باشید. پسر من ۷ سالش هست امسال میره کلاس اول ولی نمیتونه از حق خودش دفاع کنه. میره توی کوچه یکی میزنه همونجا می ایسته گریه میکنه. امروز رفته بوده خونه همسایه مون دوستش با چوب زده بوده توی سرش...
چهارشنبه، 13 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

پسرم نمیتونه از حق خودش دفاع کنه" راه حل چیه؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 25 ساله )

سلام خستنه باشید. پسر من ۷ سالش هست امسال میره کلاس اول ولی نمیتونه از حق خودش دفاع کنه. میره توی کوچه یکی میزنه همونجا می ایسته گریه میکنه. امروز رفته بوده خونه همسایه مون دوستش با چوب زده بوده توی سرش...


مشاور: خانم ضیایی

با سلام و احترام خدمت شما مادر گرامی. بیان کردید "پسر 7 ساله ای دارید که نمی تواند از خود دفاع کند": بسیاری از رفتارها اکتسابی و قابل یادگیری هستند و می شود از همان دوران کودکی با روش های مختلف به بچه ها آموزش داد. بچه ای که در شرایط مختلف و تنش زا، راه گریه، قهر و جیغ و داد را درپیش می گیرد به خاطر این هست روش های سازگارانه و مثبت را فرا نگرفته است. بنابراین لازم هست در منزل بسیاری از مهارت های ارتباطی و مفاهیم اخلاقی را با آن ها تمرین کنیم، تا بتوانند در اجتماع رفتار مناسبی را از خود نشان دهند بدون اینکه به خود و دیگران آسیبی برسانند.
- متاسفانه گاهی اوقات در بین والدین این جمله مشاهده می شود" اگر تو را زد تو هم او را بزن" یا "ای بی عرضه، فقط کتک خوردی" این جملات آسیب فراوانی به کودک ما می زند و ناخواسته او را به سمت رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت بار سوق می دهد. و به کودک این را القا می کند که اگر کسی کار بدی انجام داد، پس من هم می توانم آن رفتار بد را تکرار کنم و این گونه رفتارهای نامطلوب در جامعه گسترش می یابند.
- بسیاری از مفاهیم را می شود از طریق قصه و بازی به کودکان آموزش داد. در آموزش دفاع به کودک کافی است با کودک نقش بازی کنید که مثلا من می خوام به تو حمله کنم و تو باید از خودت دفاع کنی یا فرار کنی یا اینکه بری و یک بزرگتر را درجریان بگذاری و اجازه دهید گاهی اوقات توی فرار کردن کودک برنده شود و او را تشویق کنید.
- باید به کودک رفتار جرات مندانه را آموزش دهید. وقتی کسی می خواهد به کودک زورگویی کند، باید به چشم کودک زورگو خیره شود و در آن وضعیت خیلی قاطع و کوتاه به او بگوید که من به تو این اجازه را نمی‌دهم ؛ این رفتار را والدین باید با فرزندانشان در خانه تمرین کنند؛ کودکانی که نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند افرادی هستند که اغلب سرشان را پایین می‌اندازند و به چشم طرف مقابل نگاه نمی‌کنند و منفعلانه رفتار می کنند.
- ما باید به فرزندانمان یاد بدهیم که بدون خشونت فیزیکی از خودشان دفاع کنند. باید بداند زمانی کار به برخورد فیزیکی رسید، بهتر است دست خود را بالا بیاورد و با صدای بلند و جسورانه بگوید نزن و اگر طرف مقابل رفتارش را ادامه داد، محیط را ترک کند و به بزرگترها اطلاع دهد. ترک کردن محیط نه نشانه ترسو بودن شخص است، و نه دلیل بر بی عرضگی او می باشد، تنها نشان می دهد شخص فرق خوب و بد، و درست و غلط را می داند. و در نهایت، اعتماد به نفس و ابراز وجود کودک خود را بالا ببرید. زمانیکه او اعتماد به نفس لازم را داشته باشد خودش می تواند تصمیم بگیرد در موقعیت خطر، کدام نوع رفتار را انجام دهد؛ ترک محیط، برخورد قاطعانه یا بی توجهی.
موفق و پیروز باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مشاوره مرتبط