ناشناس

کودکم اختلال خواب داره" راه حل چیه؟

با سلام خدمت شما و ممنون از راهنماهی و مشاوره که انجام میدین و نکات مثبتتون. من یه پسر ۸ ساله پرخاشگر دارم که کمکم کردید برای نکات پرخاشگری و علت آن. پسر من از نوزادی اصلا خواب شبانه درستی نداشت ازمایش داد و دکتر گفت تالاسمی آلفا هست و دارو مصرف میکنه که مدام باید استفاده کنه ولی هیچ فرقی نکرد خواب شبانه ش و همچنان نصفه شب بیدار میشه و هشیار. تا الان هر موقع بیدار میشد من میرفتم توی اتاقش و کنارش دوباره میخوابیدم تا بخوابه. ولی جدیدا با اینکه بزرگتر شده بدتر هم شده و گریه میکنه و اصرار داره که باز هم همین تکرار بشه و در طول شب مثل ساعت از خواب بیدار میشه و واقعا کلافم کرده. میخواستم اول راهنمایی کنید که کلا علت این بدخوابی چیه و چه کار میتونم بکنم تا عادت کنه به تنهایی بدون نقطه اتصال از ما بخوابه؟ البته دوران مدرسه خیلی بهتره به ندرت بیدار میشد.
شنبه، 23 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

کودکم اختلال خواب داره" راه حل چیه؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 37 ساله )

با سلام خدمت شما و ممنون از راهنماهی و مشاوره که انجام میدین و نکات مثبتتون.
من یه پسر ۸ ساله پرخاشگر دارم که کمکم کردید برای نکات پرخاشگری و علت آن.
پسر من از نوزادی اصلا خواب شبانه درستی نداشت ازمایش داد و دکتر گفت تالاسمی آلفا هست و دارو مصرف میکنه که مدام باید استفاده کنه ولی هیچ فرقی نکرد خواب شبانه ش و همچنان نصفه شب بیدار میشه و هشیار. تا الان هر موقع بیدار میشد من میرفتم توی اتاقش و کنارش دوباره میخوابیدم تا بخوابه. ولی جدیدا با اینکه بزرگتر شده بدتر هم شده و گریه میکنه و اصرار داره که باز هم همین تکرار بشه و در طول شب مثل ساعت از خواب بیدار میشه و واقعا کلافم کرده. میخواستم اول راهنمایی کنید که کلا علت این بدخوابی چیه و چه کار میتونم بکنم تا عادت کنه به تنهایی بدون نقطه اتصال از ما بخوابه؟ البته دوران مدرسه خیلی بهتره به ندرت بیدار میشد.


مشاور: خانم ضیایی

سلام و احترام خدمت شما مادر گرامی. بیان کردید" پسر 8ساله ای دارید از نوزادی خواب شبانه خوبی نداشته و تالاسمی دارد و هنوز برای خواب شبانه مشکل دارد و باید شما کنارش بخوابید": بعضی از بیماری های جسمی مثل کم خونی و کمبود آهن بسیار بر روی روان تاثیر دارند. بخش عمده ای از بی خوابی و بی قراری های فرزند شما ناشی از بیماری تالاسمی هست که باید زیر نظر پزشک و دستورات ایشان درمان شود و لازم هست دوباره جهت بررسی های بیشتر و تعویض دارو اقدام کنید تا هم پسرتان خواب آرامی داشته باشد و هم بقیه اعضای خانواده بتوانند استراحت داشته باشند. نکاتی که باید برای بهداشت خواب کودک، رعایت شود را خدمتتان عرض می کنم:
- باید به فضای اتاق خواب دقت شود؛ دمای مناسب، نور کم، دسترسی به والدین، راحتی تخت خواب و ... اهمیت دارند.
- برای شام غذایی سبک تهیه کنید و به‌ فرزندتان چند ساعت قبل از خواب چای و نوشیدنی دارای کافئین ندهید.
- تا حد ممکن صداها را در زمان خواب کودک کاهش دهید، قبل از ساعت خواب تمام لوازم الکترونیکی و صوتی و تصویری را خاموش کنید. نکته ی بعد، زمانیکه کودک قرار هست در اتاقش بخوابد، او را مطمئن کنید تا وقتی که خوابش بگیرد کنارش می مانید و هر زمان که موفق شد، یک شب را کامل در اتاقش بخوابد جایزه ای برای او در نظر بگیرید. شما والدین گرامی باید توجه کنید تا زمانیکه مطابق ترس های کودکتان پیش بروید، او فرصتی برای غلبه کردن بر آن ها پیدا نمی کند، بنابراین باید با روش ها و ترفندهای مختلف کودک را جهت مقابله با ترس هایش، سوق دهید.
- در این سن کودک شما باید یاد گرفته باشد که احساسات و خواسته های خود را بدون گریه وزاری و جیغ و داد مطرح کند. می توانید در قالب قصه و بازی به کودک خود آموزش دهید تا خواسته ها و احساسات خود را با صحبت کردن مطرح کند. مثلا شما مادر عزیز می توانید عکس احساسات مختلف مثل خشم، ترس، ناراحتی،... را برای فرزندتان بکشید و در قالب قصه ای زیبا، نامگذاری احساسات را به او یاد دهید و از او بخواهید به جای گریه کردن، اسم احساسش را بیان کند. و در نهایت، اگر با مراجعه به پزشک متخصص همچنان بی خوابی های کودک ادامه داشت، لازمه به روانشناس به صورت حضوری مراجعه کنید، زیرا بی خوابی در شب باعث آشفتگی و بدخلقی و تحریک پذیری کودک در طول روز می شود و همین امر، مشکلات رفتاری زیادی را به همراه خواهد داشت.
با آرزوی موفقیت برای شما



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.