ناشناس

چه جوری اخلاقم رو درست کنم؟

با سلام. من مادرم رو خیلی دوست دارم ولی این چند وقته بهش خیلی بی احترامی کردم. من باید چه جوری اخلاقم رو درست کنم؟ راستش رو بخواین خودم هم خیلی از اخلاقم رنج می برم. لطفا کمکم کنید.
شنبه، 9 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

چه جوری اخلاقم رو درست کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : ابتدایی ، 12 ساله )

با سلام. من مادرم رو خیلی دوست دارم ولی این چند وقته بهش خیلی بی احترامی کردم. من باید چه جوری اخلاقم رو درست کنم؟ راستش رو بخواین خودم هم خیلی از اخلاقم رنج می برم. لطفا کمکم کنید.


مشاور: خانم کرمانی

سلام دوست گرامی" سپاس از اعتماد شما به راسخون،امیدوارم این پاسخ بتواند راهگشای شما باشد.
دوست عزیزِ نوجوان در پاسخ به سوال شما باید گفت این گونه رفتارها و تعارضات رفتاری تقریبا در اغلب نوجوانان دیده میشود و این رفتارها و کمی پرخاشگری در نوجوانان طبیعی است اما این بدان معنا نیست که شما می توانید به مادرتان بی احترامی کنید و برای اصلاح رفتارتان اقدامی نکنید و بی تفاوت باشید. ببینید خشم یک احساس است که در نتیجه ناکامی ایجاد می شود. یعنی وقتی مسائل باب دل شما نباشد شما خشمگین میشوید و شکل رفتاری احساس خشم پرخاشگری است که می تواند به صورت کلامی( بی احترامی کردن ...) و به صورت فیزیکی دیده شود.
عزیزِ دل باید سعی و تمرین کنید که ناراحتی و خشم خودتان را مدیریت کنید و همچنین مهارت درست صحبت کردن که همان ارتباط موثر است را یاد بگیرید. راههای مدیریت خشم:
۱- شناخت علایم خشم که شناخت این علایم برای اگاه شدن و تشخیص به موقع خشم موثر است این علایم مانند افزایش ضربان قلب، منقبض شدن عضلات، داغ شدن یا یخ شدن و تغییر تنفس است. یعنی منظور این است که وقتی عصبانی هستی بتوانی خشمت و علایمی که در بدنت ایجاد می کند را ببینی و به ان توجه کنی. البته ممکن است در دفعات اول هنگام عصبانیت نتوانید از ان آگاه شوید ولی بعدا که کمی ارام شدید این موقعیت را در ذهنت بیاور و به علایم بدنی تان توجه کنید.
۲- مکث کردن و ارزیابی شدت خشم؛ برای مدیریت خشم و ناراحتی تان هنگامی که سر موضوعی با مادرتان اختلاف نظر دارید می توانید زمانی خیلی ناراحت هستید و احساس می کنید می توانید خود را کنترل کنید. بهترین کار این است که از شیوه هایی مثل تنفس عمیق و حواس پرتی برای تسلط بیشتر به اوضاع استفاده کنید و اگر شرایط را نمی توانید کنترل کنید سعی کنید ان موقعیت را ترک کنید. مثلا به اتاق خودتان بروید اما قبل از ترک موقعیت علت ترک موقعیت را به مادرتان توضیح دهید و بیان کنید که الان عصبانی هستید و ممکن است پرخاشگری کنید.
۳- گام سوم حالا در این مرحله چک کردن افکارتان است. یعنی موضوع را خوب مو شکافی کنید و از خودتان این سوالات را بپرسید، آیا برداشت من از حرفها و صحبتهای مادرم درست بوده یعنی از درستی آنها مطمئن هستید؟ آیا این موضوع ارزش عصبانیت را دارد یا من می توانم در یک بستر بهتر و بدون عصبانیت خواسته خودم را با مادرم مطرح کنم ؟ بهترین واکنشی که می توانم انجام دهم چیست؟
۴- حالا در گام چهارم باید واکنش مناسب را نشان دهید. یعنی فکر کنید که چگونه مسئله و خواسته خودتان را بیان کنید و یک راه حل مناسب برای آن پیدا کنید. اگر این ۴ گام را در موقعیتهای مختلف که خشمگین می شوید تمرین کنید و مطمئن باشید می توانید خشمتان را مدیریت کنید. البته ممکن است دفعات اول نتوانید همه مراحل را به درستی انجام دهید و در دفعات اول اصلا هنگام ناراحتی و عصبانیت این مراحل را یادتان نیاید. اما اگر مثلا عصبانی شدید و این مراحل را یادتان نبود و دوباره پرخاشگری کردید بعد از آن یک زمانی بگذارید و به همه این ۴ مرحله فکر کنید، بار دوم ممکن است که وسط پرخاشگری و عصبانیت یاد این مراحل بیفتید. بنابراین از همان جا شروع کنید و بار سوم وقتی عصبانی می شوید قبل از هر گونه پرخاشگری یک مکثی می کنید و شروع می کنید به انجام این مراحل"
عزیزِ دل مطمئن باشید اگر تمرین کنید می توانید عصبانیت و خشم خودتان را مدیریت کنید و دیگر به مادرتان که اینقدر دوسش دارید بی احترامی نمی کنید و اذیت نمی شوید و البته مادرها خیلی مهربان هستند و بچه های نوجوان و شرایط و ویژگیهای سنی انها را درک می کنند. بنابراین خودتان را سرزنش نکنید اما تلاش کنید که جبران کنید و روشهای مدیریت خشم را بکار ببرید و حتما تمرین کنید حتی در موقعیتهای دیگر مثلا در مدرسه با همکلاسیهای خودتان وقتی در موقعیت خشم قرار گرفتید این مراحل را تمرین کنید.
امیدوارم عالی باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.