ناشناس

نظر دین پیرامون اضطراب چیست؟

با عرض سلام. یک سوال دارم. چند مطلب متفاوت خوندم برایم دچار ابهام شده است. ۱)در جایی خواندم که استرس بعد از گناه از ویژگی مومنان است و این استرس استرس مقدس است. ۲)در جای دیگری خواندم که اضطراب و استرس به کل از ناحیه ی شیطان است و آرامش از ناحیه ی خداوند متعال و اضطراب را به عنوان یک بیماری روحی و خروج از حالت تعادل معرفی کرده است. ۳)در جای دیگر خواندم که برای کسانی که وسواس دارند هر نوع اضطراب و استرسی مذموم است در هر زمانی در هر جایی حتی بعد از گناه و حتی اگر ترس از خدا سبب استرس و اضطراب شود یا در هر موضوع دیگری دچار استرس شود باعث تشدید وسواس می شود و به لحاظ اخلاقی مذموم است. حالا من می خواهم بدانم بالاخره موضع دین اسلام در قبال اضطراب واسترس چیست و آیا این مطالبی که من خوانده ام درست هسند یا خیر؟
شنبه، 14 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

نظر دین پیرامون اضطراب چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 21 ساله )

با عرض سلام. یک سوال دارم. چند مطلب متفاوت خوندم برایم دچار ابهام شده است.
۱)در جایی خواندم که استرس بعد از گناه از ویژگی مومنان است و این استرس استرس مقدس است.
۲)در جای دیگری خواندم که اضطراب و استرس به کل از ناحیه ی شیطان است و آرامش از ناحیه ی خداوند متعال و اضطراب را به عنوان یک بیماری روحی و خروج از حالت تعادل معرفی کرده است.
۳)در جای دیگر خواندم که برای کسانی که وسواس دارند هر نوع اضطراب و استرسی مذموم است در هر زمانی در هر جایی حتی بعد از گناه و حتی اگر ترس از خدا سبب استرس و اضطراب شود یا در هر موضوع دیگری دچار استرس شود باعث تشدید وسواس می شود و به لحاظ اخلاقی مذموم است. حالا من می خواهم بدانم بالاخره موضع دین اسلام در قبال اضطراب واسترس چیست و آیا این مطالبی که من خوانده ام درست هسند یا خیر؟


مشاور: خانم نورالدینی

سلام
عذاب وجدان و احساس گناه، اگر زمینه توبه و بازگشت را فراهم آورد تا به این مقدار مطلوب و پسندیده است، اما عذاب وجدان و احساس گناه فزاینده و زیاده از حد، مطلوب خدا و دین نیست، بلکه زمینه ناامیدی از خدا و انجام گناهان بیشتر است که از سوی شیطان رجیم به بندگان القا می شود. مثلا اگر بعد از توبه هنوز خودتان را پاک نمی دانید و به عفو بخشش الهی شک دارید، این از همان القائات شیطانی برای ناامید ساختن شماست. آنچه مسلم است این است که با توبه حقیقی، گناه انسان هر اندازه که باشد، بخشیده می‌شود و فرد می‌تواند بعد از آن، زندگی آرام و پاکی را داشته باشد.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.