ناشناس

علت ناخن جویدن کودکان چیست؟

پسر من سه سال و نیمه هست و خیلی ناخن هاش رو می جوه. نمی دونم از اضطرابه یا نه، خیلی نگرانم. باید چیکار کنم؟
شنبه، 6 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

علت ناخن جویدن کودکان چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : کم سواد ، 40 ساله )

پسر من سه سال و نیمه هست و خیلی ناخن هاش رو می جوه. نمی دونم از اضطرابه یا نه، خیلی نگرانم. باید چیکار کنم؟


مشاور: مشاور راسخون

سلام همراه گرامی
مکیدن انگشت در دوران نوزادی طبیعی است و تقریبا از هر سه کودک ۱ تا۳ ساله دو کودک ممکن است انگشتشان را بمکند. اما عواملی که باعث انگشت مکیدن و یا ناخن جویدن افراطی در کودک می شود:
۱-از شیر گرفتن ناگهانی و یا زود هنگام که باعث اضطراب کودکان می شود. در این حالت لازم است یک شی را جایگزین پستان مادر کند تا آرامش بگیرد.
۲-تولد یک نوزاد جدید در خانواده یا فامیل که باعث جا به جایی توجه از کودک به نوزاد تازه متولد می شود و کودک این کار را برای جلب توجه والدین انجام میدهد.
۳-در آمدن دندان که باعث خارش و دردناک شدن لثه می شود.
۴-هنگام خوابیدن.
در مورد ناخن جویدن ممکن است کودک مشکل جدی نداشته باشد، اما ناخنش را بجود. بنابراین باید دقت کنید چه زمانی این کار را انجام می دهد؟ موقع خواب؟ یا زمانی که تنها بازی و یا فیلم تماشا می کند؟ باید بررسی کنید چه چیزهایی در این مواقع اذیتش می کند و اگر ناخن جویدنش در این مواقع شدید نیست نگران نباشید. به مرور زمان این عادت برطرف می شود. اما اگر ناخن جویدن ناشی از یک عامل محیطی استرس زا بوده که کودک شاهد آن و یا با آن درگیر بوده باید در جهت رفع آن اقدام کنید و کارهای زیر را انجام دهید:
فراموش نکنید که" کودک را بخاطر این کار تنبیه و یا سرزنش نکنید. چون نتیجه عکس دارد و گفتن کلمات انزجاری یا زدن فلفل، تلخک یا لاک روی انگشت بچه خودداری کنید. بهتر اینکه با همفکری خودش یک کلمه رمز که نشانه ناخن جویدنش هست پیدا کنید و وقتی می بینید این کار را انجام میدهد ان کلمه را بگویید. فقط یادتان باشد که ان کلمه را خود بچه هم باید دوست داشته باشد. یک فعالیت ذهنی یا ورزشی ترتیب بدهید که او را مشغول کند و موقع دیدن تلویزیون یک عروسک مورد علاقه اش یا توپ های نرم و سبک را بدهید دستش تا با دست مشغول انها باشد و یا کلاس نقاشی و ورزشی ثبت نامش کنید تا تخلیه هیجانی شود. اگر ناخن جویدن انقدر شدید است که به نوک انگشتان آسیب وارد کرده و یا باعث پوسته شدن نوک انگشتان شده حتما باید به یک پزشک متخصص و یا روانشناس کودک و نوجوان مراجعه کنید.
در پناه حق باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.