ناشناس

چگونه بدگمانی و وسواسم را درمان کنم؟

سلام وقتتون بخیر. طاعات و عباداتتون قبول باشه. من دختری ۳۰ ساله هستم. حدود یه ساله که دچار بدگمانی و وسواس شدم. هر کسی هر حرفی میزنه فکر میکنم منظوری داره و بد برداشت میکنم. مثلا کسی میاد پی وی فکر میکنم قصد داره آتو بگیره یا اینکه مثلا با همکلاسیهام آقایون هم صحبت میشم طرف شوخی میکنه منم با لحن شوخی جوابشو میدم بدگمان میشم میگم زشته نباید شوخی میکردم. الان طرف شاید رفت پیش یکی دیگه گفت فلانی سبک سره زیاد شوخی میکنه... بعدش پیامها رو پاک میکنم کلا توی پاک کردن پیام چه توی گروه چه در پی وی. با اینکه بحث درسیه با این وجود وسواسم و همه رو پاک میکنم. دیگه به جایی رسیدم فکر میکنم دوستان الان مدام راجبم بد میگن. میگن این دختر دیوونه ست همش پیام پاک میکنه. این موضوع بدگمانی و وسواس پاک کردن پیام معضل شده واسه م. یه جورهایی از خودم بدم میاد اعتماد بنفسم پایین اومده. به جایی رسیدم هر بار که به این اخلاق گند خودم فکر میکنم میشنم یه دل سیر گریه میکنم. همه دوستام رو از خودم روندم. خیلی احساس تنهایی میکنم... خواهش میکنم راهنماییم کنید که چکار کنم؟
يکشنبه، 19 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

چگونه بدگمانی و وسواسم را درمان کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 30 ساله )

سلام وقتتون بخیر. طاعات و عباداتتون قبول باشه.
من دختری ۳۰ ساله هستم. حدود یه ساله که دچار بدگمانی و وسواس شدم. هر کسی هر حرفی میزنه فکر میکنم منظوری داره و بد برداشت میکنم. مثلا کسی میاد پی وی فکر میکنم قصد داره آتو بگیره یا اینکه مثلا با همکلاسیهام آقایون هم صحبت میشم طرف شوخی میکنه منم با لحن شوخی جوابشو میدم بدگمان میشم میگم زشته نباید شوخی میکردم. الان طرف شاید رفت پیش یکی دیگه گفت فلانی سبک سره زیاد شوخی میکنه... بعدش پیامها رو پاک میکنم کلا توی پاک کردن پیام چه توی گروه چه در پی وی. با اینکه بحث درسیه با این وجود وسواسم و همه رو پاک میکنم. دیگه به جایی رسیدم فکر میکنم دوستان الان مدام راجبم بد میگن. میگن این دختر دیوونه ست همش پیام پاک میکنه. این موضوع بدگمانی و وسواس پاک کردن پیام معضل شده واسه م. یه جورهایی از خودم بدم میاد اعتماد بنفسم پایین اومده. به جایی رسیدم هر بار که به این اخلاق گند خودم فکر میکنم میشنم یه دل سیر گریه میکنم. همه دوستام رو از خودم روندم. خیلی احساس تنهایی میکنم... خواهش میکنم راهنماییم کنید که چکار کنم؟


مشاور: مشاور راسخون

سلام همراه گرامی
شرح حالتان را خواندم. به نظر می رسد که بدبینی و وسواس شما بخاطر احساس حقارت و بی کفایتی و احساس ناامنی و عزت نفس پایین است که بدلیل وجود ترس های درونی حاصل شده از تجربیات ناموفق گذشته، انتقاد و سرزنش و... در شما شکل گرفته. این ترس ها شک و تردید و بدبینی را در شما به وجود آورده و روان شما را درگیر کرده که باید برای ریشه یابی مشکل به یک روانشناس مراجعه کنید. و دقت کنید آیا در گذشته بخاطر انجام کار اشتباه مورد سرزنش و تمسخر دیگران قرار گرفته اید که الان بعد از حرف زدن پشیمان میشوید و تردید دارید در نوشتن پیام؟ و دلیل پاک کردن پیام ها و بدبینی نسبت به دوستان خود را جستجو و دلیلش را پیدا کنید. مثلا فکر میکنید که بخاطر نداشتن اطلاعات، یا فقط بخاطر ترس از اشتباه و مورد تمسخر قرار گرفتن و طرد شدن هست؟ آیا تا به حال نظر دوستانت را پرسیده اید یا فقط تصور ذهنی خودتان است؟ به نظرتان دوستانتان همه مطالب را بدون اشتباه ارسال میکنند و انها تا به حال هیچ اشتباهی نداشته اند؟ تمام بدبینی‌ های خود را به روی کاغذ بیاورید و روی آن‌ ها فکر کنید و ببیند میتوانید دلایل قانع‌ کننده برای انها پیدا کنید؟ نوشتن باعث میشود تمام احساسات، ترس ها و نگرانی و عقده های خود را بیرون بریزید و متوجه شوید خیلی از این تردیدها و بدبینی ها داستان های شخصی و ساخته و پرداخته ی ذهن خود هست نه حرف های دوستانتان. و عوارض و آسیب های تلخ بدبینی و بی اعتمادی را برای خود بنویسید و به خود یادآوری کنید و چشم و گوش و حواستان را در راستای خوبی ها و نقاط قوت خود، زیبایی ها و تشویق ها و پیداکردن راه حل به کار ببندید و ویژگی های مثبتی که در وجودتان هست که دوستانتان از ان تعریف می کنند و ویژگی های مثبتی که دوستانت دارند را. در ضمن اینکه مدام نسبت به همه چیز و همه ی افراد بدبین هستید نشان میدهد که زیاد روی توانایی های خودتان کار نکردید چون افرادی که عزت نفس بیشتری دارند کمتر دچار بدبینی می شوند. اگر احساس میکنید دوستانتان نسبت به شما خیلی بالاتر هستند سعی کنید خود را در سطح توانایی انها برسانید و از قضاوت شدن های نا به جا دوری و بیشتر در جمع دوستان و فعالیت های اجتماعی شرکت کنید. و در اخر توصیه میکنم حتما به یک روانشناس مراجعه کنید.
موفق باشید



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما