ناشناس

مطالعه موفق

من درس خوندن رو خیلی دوست دارم ولی نمیتونم درس بخونم. چیکار کنم؟
سه‌شنبه، 14 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سادات زاهدی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مطالعه موفق

ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 14 ساله )

من درس خوندن رو خیلی دوست دارم ولی نمیتونم درس بخونم.
چیکار کنم؟


مشاور: فاطمه سادات زاهدی

با سلام و وقت بخیر خدمت شما همراه گرامی راسخون

خوشحالم که در این مسیر کنار شما هستم

چقدر خوب است که برای درس خواندن و تحصیل از مشاور کمک می گیرید .

گاهی ممکن است برای هر کسی که در موقعیت تحصیلی قرار دارد این مساله پیش بیاید با اینکه به درس علاقه دارد اما نتواند درس بخواند ، نگران نباشید . کنار شما هستیم تا بتوانید بر این مساله فائق شوید .

درس خواندن همانطور که گاهی می تواند سخت باشد در عین حال آسان ترین کار است . لذت بخش بودن یا طاقت فرسا بودن آن به شیوه و چگونگی مطالعه شما بستگی دارد .

همه ی ما انسان ها ممکن است گاهی احساس خستگی و نا امیدی کنیم  اما فرق افراد موفق و افرادی که در سختی درجا می زنند  در این است که افراد موفق به جای زانوی غم بغل گرفتن ، بلند می شوند و دوباره تلاش می کنند .

درس خواندن هم مثل بسیاری از کارها نیازمند این است که شیوه ی درست و اصولی آن را فرا بگیریم . برای این منظور به چند مورد اشاره می کنم .

 دغدغه های ذهنی خودتان را روی کاغذ بنویسید

گاهی ممکن است شما مورد هجوم افکار منفی زیادی قرار بگیرید که همین افکار مانع از تمرکز شما برای مطالعه عمیق و احساس رضایت از درس خواندن شود . برای این منظور لازم است افکار مزاحمتان را روی کاغذ بنویسید و در کنار آن ، دلایل به وجود آمدن آنها را نیز یادداشت بفرمایید . این کار باعث می شود ذهن شما از این افکار مزاحم خالی شود  .

استرس نداشته باشید

داشتن استرس می تواند تمام زحمات شما را به هدر دهد . برای رفع اضطراب می توانید از تمرینات تن آرامی و مراقبه استفاده کنید و اگر در مدیریت اضطراب هم چنان مشکل داشتید بهتر است در اولین فرصت با یک مشاوره خبره و متعهد دیدار داشته باشید .

برنامه ریزی داشته باشید

ساعت مطالعه شما هرچقدر هم که زیاد باشد اگرر بر پایه یک برنامه ریزی درست نباشد به نتیجه ی دلخواه منجر نخواهد شد . از جمله نکات طلایی برنامه ریزی درسی این است که برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای خود داشته باشید . برای یک روز ، یک هفته ، یک ماه و یک سا خود در نظر بگیرید که چه درس هایی را باید در چه زمان هایی و چگونه مطالعه کنید .

گفتن می خواهم درس بخوانم اما نمی شود ممنوع

به مطالعه به عنوان یک وظیفه یا و یا بار سنگین نگاه نکنید ، بلکه آن را برای خود به یک لذت تبدیل کنید . به این فکر کنید که با درس خواندن آینده شما چقدر درخشان تر و بهتر خواهد شد . البته این در صورتی است که شما هدف مشخص و مورد علاقه ای داشته باشید ..اگر هنوز هدف مشخص ندارید ، توصیه می کنم قبل از هر کاری انگیزه مشخصی برای خودتان معین کنید .

محیط متنوعی ایجاد کنیم

محل مطالعه ی خود را جذاب کنید . منظور از جذاب کردن ، تزئئین یا ایجاد چیزهایی نیست که باعث حواس پرتی شما شوند . سعی کنید محل مطالعه ی شما همیشه مرتب باشد . از گل و گلدان های کوچک برای زیبا کردن اتاق استفاده کنید و و نور و اکسیژن مناسب هم در اتاق وجود داشته باشد . از برچسب های انگیزشی برای تشویق خود می توانید استفاده کنید . در مواقعی که احساس خستگی یا بی حوصلگی می کنید چند نفس عمیق بکشید ، گاهی در حین درس خواندن کمی راه برزوید و در سرا بلند بلند برای خود بخوانید تا از یکنواختی خارج شوید .

مثبت نگر باشید

سعی کنید افکار و یا حتی افراد منفی رو از خودتان دور کنید. منظور از افراد منفی کسانی هستند  که مدام به شما می‌گویند  که نمی توانی  این کار سختی است ، یا مدام می‌گویند  من می‌خواهم درس بخوانم ولی نمی‌شود  تو چطور می‌توانی این کار را انجام دهی ؟ و از این قبیل جمله ها. در عوض با امیدواری و انرژی به رسیدن به آینده دلخواهتون قدم های محکم بردارید.

موفقیت و سربلندی شما را از خداوند منان خواستارم

فاطمه سادات زاهدی

کارشناس ارشد مشاوره



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.