الف.ر
با سلام من مدت 5 سال است که در یک شرکت کار میکنم هفته پیش با یکی از مشتریان درگیری لفظی پیش آمد و...
با سلام
من مدت 5 سال است که در یک شرکت کار میکنم هفته پیش با یکی از مشتریان درگیری لفظی پیش آمد و مدیر من بسیار عصبانی شدند و به من پرخاش کردند و من از شرکت خارج شدم و به مدت 10 روز به شرکت نیامدم و تصمیم هم نداشتم که بیایم . اما با پادرمیانی همسرم به سرکار برگشتم . امروز که به شرکت آمدم با بسیاری از محدودیتها روبرو شدم تابلو مربوط به سمت من برداشته شده تلفن من از روی میزم برداشته شده و بسیاری محدودیتهای دیگر . دیگر نمی دانم چه باید بکنم .. شما بگویید با این اوصاف آیا جایز است دیگر بر سر این کار باشم یا خیر ؟ مدیرم به شدت با من دشمنی می کند . به آبروی امام حسین خدا از سرش نگذرد و هر چه زودتر تقاص این رفتارش را پس دهد .
مشاور: سيداميرحسين کامراني راد
باسمه تعالی با تشکر از این که راسخون را جهت مشاوره انتخاب کردید. برادر عزیز همان گونه که شما گفته اید شما با یکی از مشتریان شرکتی که در آن کار می کنید ، درگیری لفظی داشته اید و این کار حتی در صورتی هم که حق با شما بوده باشد، امری ناشایست است و وجهه شرکت شما را خراب می کند و تا حدودی رییس شرکت حق دارد که ناراحت باشد علاوه بر این در قرآن كريم روشهاي مختلفي براي برخورد با افراد جاهل و بي خرد بيان شده است. در يك آيه از قرآن، خداوند فرمود: «هنگاميكه شخص جاهلي با شما برخورد كرد و شما را با تندي خطاب كرد شما با سلامت و صبر و بردباري با او رفتار كنيد»، «و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاماً».[1] دربارة اين آيه تفسيرهاي گوناگوني بيان شده است، يكي از آن تفاسير؛ تفسير نمونه است كه ميفرمايد: «و هنگامي كه جاهلان آنها را مورد خطاب قرار ميدهند و به جهل و جدال و سخنان زشت ميپردازند در پاسخ آنها (سلام) ميگويند. سلامي كه نشانه بي اعتنايي توأم با بزرگواري است، نه ناشي از ضعف، سلامي كه ناشي از عدم مقابله به مثل در برابر جاهلان و سبك مغزان است سلام و وداع گفتن با سخنان بي رويه آنها است، نه سلام تحيّت كه نشانه محبت و پيوند و دوستي است، خلاصه سلامي كه نشانه حلم و بردباري و بزرگواري است».[2] در اين آيه اشاره به حلم و بردباري در برابر جاهلان شده كه يكي از ويژهگيهاي مهم براي مقابله با افراد نادان است و همين باعث خواهد شد كه آنها بر جهل و ناداني خود پي برده و از لجاجت دست بكشند تا زمينهاي براي قبول حقايق و هدايت آنها بشود، در تأييد اين مطلب «كه اگر در برابر دشنام و ناسزاي جاهلان و بي خردان بردباري نشان دهيم و با بزرگواري از گناهانشان چشم پوشي كنيم، باعث خواهد شد كه آنها به هدايت برسند و از لجاجت دست بكشند» آيه 34 فصلت است كه ميفرمايد: «وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ». «هرگز نيكي و بدي يكسان نيست، بدي را با نيكي دفع كن تا دشمنان سر سخت همچون دوستان گرم و صميمي شوند» در تفيسر نمونه در ذيل اين آيه ميفرمايد: «و به وسيله حق باطل را دفع كن و با حلم و مدارا جهل و خشونت را و با عفو و گذشت به مقابله با خشونتها بر خيز و هرگز بدي را با بدي و زشتي را با زشتي پاسخ مگوي كه اين روش انتقام جويان است و موجب لجاجت و سرسختي مُنحرفان ميگردد و در پايان آيه به فلسفه عميق اين برنامه در يك جمله كوتاه اشاره كرده، ميفرمايد: «نتيجه اين كار آن خواهد شد كه دشمنان سرسخت همچون دوستان گرم و صميمي شوند».[3] پس با محبت و خوشرفتاری، جایگاه ممتازی در شرکتی که کار می کنید و در اجتماع پیدا می کنید. پی نوشتها: [1] . فرقان/ 63. [2] . مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، انتشارات دارالكتب الاسلاميه، ج 15، ص 149. [3] . همان، ج20، ص280.